نماینده فرانسه: رژیم ایران به توسعه برنامه اتمی بدون توجیه غیرنظامی ادامه می‌دهد

نماینده فرانسه در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: رژیم ایران بیش از چهار سال است به توسعه برنامه اتمی خود بدون توجیه غیرنظامی ادامه می‌دهد. کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷% در جریان بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نزدیک به درجه تسلیحاتی است، جدی بودن وضعیت فعلی را نشان می‌دهد.

رژیم ایران هم‌چنین همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. در این راستا، فرانسه لغو اعتبارنامه چندین بازرس با تجربه آژانس توسط رژیم ایران را محکوم می‌کند. این تلاشی است برای جلوگیری از اجرای مؤثر مأموریت پادمانی آژانس. ما با شرکای خود بر اساس گزارشهای آتی مدیرکل پاسخ خواهیم داد.

فرانسه از رژیم ایران می‌خواهد که به‌طور کامل و بدون تأخیر تعهدات خود را که در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب اعلامیه توافق شده در ۴مارس ۲۰۲۳ به‌ویژه در مورد مسائل باقی مانده و هم‌چنین کلیه تعهدات خود تحت موافقتنامه‌های جامع پادمانی را اجرا کند. 

رژیم ایران هم‌چنین در حال تلاش برای توسعه یک سامانه قادر به حمل سلاح هسته‌ای است، این اقدام برخلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. فرانسه مصمم است که رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

رژیم ایران باید فورا، به‌طور قابل اعتماد و رضایت بخش به تمام سؤالات مربوط به پادمان آژانس پاسخ دهد. 

لطفا به اشتراک بگذارید: