فراخوان عفو بین‌الملل برای تحقیقات مستقل در مورد مرگ مشکوک جواد روحی

عفو بین‌الملل ۳۱اوت۲۰۲۳: مرگ جواد روحی معترض ۳۱ساله که به‌طور خودسرانه بازداشت شده بود، بار دیگر تعرض نفرت‌انگیز مقامات  رژیم  ایران را به‌حق زندگی در بحبوحهٔ بحران حقوق‌بشری آشکار می‌کند و باید به‌طور مؤثر و مستقل مورد تحقیق قرار گیرد.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط عفو بین‌الملل، وی قبل از دستگیری در ۲۲سپتامبر۲۰۲۲ از هیچ مشکل پزشکی قبلی رنج نمی‌برد. مقامات  رژیم  ایران جرایم متعددی را بر اساس قوانین بین‌الملل و سایر موارد نقض حقوق‌بشر علیه جواد روحی مرتکب شدند، از جمله ناپدیدسازی اجباری و شکنجه و سایر بدرفتاریها تا او را وادار به «اعتراف» کنند.

به‌گفته منابع اولیه، وی مورد ضرب و شتم شدید و شلاق از جمله به کف پاها در حالی‌که به‌یک تیرک بسته شده بود، شوک الکتریکی با تیزر، قرار دادن در دمای زیر صفر و تعرض قرار گرفته است. مأموران سپاه پاسداران بارها به‌سمت سر جواد روحی با سلاح نشانه رفته و تهدید کردند که اگر «اعترافات» اجباری نکند به‌او شلیک خواهند کرد.

جواد روحی در جریان محاکمه‌اش که تنها یک جلسه رسیدگی به‌مدت کمتر از یک ساعت بود، از دسترسی به‌وکیل مستقلی که خودش انتخاب کرده باشد، محروم شد.

همهٔ کسانی که به‌طور منطقی مظنون به‌مسئولیت جنایات بر اساس حقوق بین‌الملل علیه جواد روحی هستند، باید از نظر کیفری مورد تحقیق قرار گیرند و در یک دادرسی عادلانه مورد حسابرسی قرار گیرند. کشورها هم‌چنین باید صلاحیت جهان‌شمول را بر تمامی مقامات  رژیم  ایران اعمال کنند که به‌طور منطقی مظنون به‌مسئولیت کیفری برای جنایات تحت قوانین بین‌المللی و سایر موارد نقض شدید حقوق‌بشر هستند، از جمله ناپدیدسازی اجباری و شکنجه و سایر بدرفتاریها.

لطفا به اشتراک بگذارید: