تاون هال- پروفسور ساشا شیهان:‌برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی برای یک ایران دموکراتیک، تحسین گسترده‌یی را در داخل و خارج ایران به دست آورده است.

تاون هال- پروفسور ساشا شیهان:‌برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی برای یک ایران دموکراتیک، تحسین گسترده‌یی را در داخل و خارج ایران به دست آورده است. 

مقالهٔ پروفسور ایوان ساشا شیهان از دانشکده روابط عمومی دانشگاه بالتیمور آمریکا: سازمان مجاهدین خلق از حمایت مردمی پرشور از طریق کانون‌های شورشی برخوردار است. در گردهمایی ایران آزاد بیش از ۱۰۰۰۰ پیام از سوی کانون‌های شورشی ارسال شد. شورای ملی مقاومت از حمایت بین‌المللی قابل توجهی برخوردار است.

گردهمایی اخیر شاهد تأیید قدرتمند ۳۶۰۰ قانونگذار به‌نمایندگی، بیش از ۴۰کشور از جمله اکثریت فرانسه، آمریکا، انگلستان، ایتالیا و نروژ بود

پروفسور ایوان ساشا شیهان از دانشکده روابط عمومی دانشگاه بالتیمور آمریکا در مقاله‌یی در سایت تاون هال در رابطه با آلترناتیو و قیام مردم ایران نوشت:

«حومه‌های پر جنب و جوش پاریس را در حالی تصور کنید که در اوایل این ماه به کانون گردهمایی پرشوری تبدیل شدند. اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳. این رویداد دارای ترکیب فوق‌العاده‌ای متشکل از بیش از ۵۰۰ رهبر جهانی، چهره‌های برجسته و شخصیت‌های با نفوذ، از جمله مقامات فعلی و سابق بود. رؤسای جمهور، نخست وزیران، وزرا و قانونگذاران از آمریکا، اروپا و خاورمیانه. آنها در حمایت قاطع از جنبش اصلی اپوزیسیون ایران و طرح انتقال آن به‌عنوان آلترناتیوی برای دیکتاتوری مذهبی فعلی، متحد شدند. در میان شرکت‌کنندگان مجموعه‌یی از چهره‌هایبرجسته مانند مایک پنس استفن هارپر نخست‌وزیر سابق کانادا، گی فورهشتاد از بلژیک، و لیز تراس از انگلستان، و جان بولتون مشاوران سابق امنیت ملی. هم‌چنین ژنرال جیمز جونز حضور داشتند. . چند تن از اعضای سرشناس تشکیلات سیاست خارجی اروپا، در کنار اعضای کنگره ایالات متحده، لنس گودن و رائول رویز به آنها پیوستند.

این شخصیت‌های برجسته از شورای ملی مقاومت ایران بزرگترین و ماندگارترین جنبش اپوزیسیون در ایران حمایت کردند. آنها پشت طرح ده ماده‌ای شورای ملی مقاومت، یک نقشه راه جامع برای جمهوری دموکراتیک آینده، که اولین بار توسط رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت، مریم رجوی، ترسیم شد، گرد آمدند».

در ادامه مقاله مندرج در تاون هال آمده است:

«زمان برگزاری گردهمایی شورای ملی مقاومت نمی‌توانست مساعدتر از این باشد. در میان چالشهای هولناک توسعه سلاحهای هسته‌یی و تروریستی رژیم، یک سؤال اصلی مطرح می‌شود: چه چیزی فراتر از رژیم شکننده به‌عنوان جایگزین وجود دارد؟ آخوندها با حیله گری شبکه‌یی فریبنده را ایجاد کرده‌اند و این تصور را تبلیغ می‌کنند که هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد - ترفندی برای تداوم چنگال آهنین خود بر قدرت.

با این حال، مردم ایران از یک چشم‌انداز روشن و یک جایگزین واقعی رونماییکرده‌اند. جوزف لیبرمن، نامزد پیشین معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی در برابر هزاران شرکت‌کننده پرشور در گردهمایی ایران آزاد در ۱ژوئیه، گفت: "ما هرگز نمی‌توانیم بپذیریم که هیچ جایگزینی برای یک استبداد مذهبی وجود ندارد. . ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به یک جمهوری دموکراتیک نزدیک شده است، زیرا رژیم ضعیف‌تر از همیشه است."

این احساس در هسته اصلی اعتراضات سراسری در ایران طنین‌انداز می‌شود و با شعارهای پرشور "مرگ بر ستمگر چه شاه چه باشه جه رهبر"و سلطنت، ولایت یکصد سال جنایت!" ایرانیان بازگشت مستبدانه به دیکتاتوری را رد می‌کنند.

پروفسور ایوان ساشا شیهان در ادامه مقاله خود در تاون هال می‌نویسد:

آلترناتیو سیاسی چیزی نیست که بتوان یک‌شبه به‌صورت خودجوش ایجاد کرد. ایجاد آن مستلزم تزکیه صبورانه و مبارزه‌یی دقیق در طول زمان است. آلترناتیو اساسی برای رژیم کنونی دارای ویژگی‌های خاصی است: ساختار سازمانی قوی، حمایت تزلزل ناپذیر داخلی و بین‌المللی، رهبری شایسته، برنامه اقدام روشن برای آینده، و رد صریح همه اشکال دیکتاتوری. شورای ملی مقاومت این ویژگیها را در خود جای داده است.

شورای ملی مقاومت متشکل از گروهها و افراد مخالف است. سازمان مجاهدین خلق در محور این شورا از حمایت مردمی پرشور ازطریق واحدهای مقاومت سازماندهی شده برخوردار است که به‌گفته مقامات رژیم، اعتراضات سراسری را رهبری می‌کنند. در گردهمایی ایران آزاد در این ماه، بیش از ۱۰۰۰۰ پیام از سوی این واحدها ارسال شد و رژیم را به وحشت انداخت

شورای ملی مقامت هم‌چنین از حمایت بین‌المللی قابل توجهی برخوردار است. گردهمایی اخیر شاهد تأیید قدرتمند ۳۶۰۰ قانونگذار به‌نمایندگی از بیش از ۴۰کشور از جمله اکثریت کشورهای فرانسه، آمریکا، انگلستان، ایتالیا و نروژ بود.

در میان ناملایمات، بارقه‌ای از امید در قالب اپوزیسیون سازمان‌یافته اصلی ایرانی پدیدار می‌شود - پرتوی از انعطاف‌پذیری و جایگزینی مناسب برای وضعیت کابوس‌ آمیز موجود در ایران. برای ایجاد جهانی امن‌تر و تضعیف رژیم‌های اقتدارگرا در سراسر جهان. دولتهای غربی باید قاطعانه به حمایت قاطع افراد برجسته‌یی که اکنون پشت این جایگزین قانع‌کننده ایستاده‌اند، توجه کنند.

طرح ده ماده‌ای جنبش برای یک ایران مبتنی بر جدایی دین از دولت، دموکراتیک و غیرهسته‌یی تحسین گسترده‌یی را هم در داخل و هم در خارج از کشور به دست آورده است. این به‌عنوان یک نقشه راه محسوس و عمل‌گرایانه است که می‌تواند به طرز ماهرانه‌ای در مورد مهم‌ترین نگرانی‌های استراتژیک در مسیر کشور به سمت تحول حرکت کند».

 

لطفا به اشتراک بگذارید: