جاودانگی مجاهد کبیر عذرا علوی طالقانی سردار والای ارتش فدا و آزادی پس از ۴۷سال مبارزه حرفه‌یی و تشکیلاتی

جاودانگی مجاهد کبیر عذرا علوی طالقانی سردار والای ارتش فدا و آزادی

پس از ۴۷سال مبارزه حرفه‌یی و تشکیلاتی با دو دیکتاتوری شاه و شیخ

 

مسعود رجوی: سردار والای دیگری از ارتش فدا و آزادی، جاودانه و رستگار شد. یکی از برجسته‌ترین زنان انقلابی معاصر ایران، فدیه مجاهدین در شب عید غدیر در آستان امیر مؤمنان و ملت ایران.

با پدرش آقای نورالدین علوی طالقانی روحانی برجسته که بارها در روزگار ستم‌شاهی به زندان افتاده بود و جرمش کمک و تبلیغ برای مجاهدین بود، در زندان قصرهم‌بند بودم. یاد پدر طالقانی به خیر تا چون «ابر بگرید». خواهر سوسن از خویشاوندان نزدیک پدر طالقانی روح راستین انقلاب ضدسلطنتی بود.

 

خواهر مجاهد عذرا علوی طالقانی متولد ۱۳۳۳ در تهران بود که به‌علت جو سیاسی ـ مذهبی حاکم بر خانواده، به زندان افتادن مکرر پدرش در زمان شاه و هم‌چنین نزدیکی خانوادگی با پدر طالقانی، از نوجوانی با مسائل سیاسی آشنا شد. پس از ورود به دانشگاه ـ رشته زیست‌شناسی در دانشگاه تهران و سپس انتقال به رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف ـ، هوادار مجاهدین شد و در ۱۳۵۵ به عضویت سازمان در آمد و از آن پس بی‌وقفه و به مدت ۴۷سال درگیر مبارزه تمام‌عیار حرفه‌یی و تشکیلاتی با دیکتاتوریهای شاه و شیخ بود.

در آن سال‌ها ساواک مخوف شاه با استفاده از فضای خیانت اپورتونیستهای چپ‌نما که باعث دستیابی دشمن به بسیاری اطلاعات و تجارب و تاکتیکهای مبارزه مخفی علیه دیکتاتوری شده بود، و با به کار گرفتن خائنین و شبکهٔ وسیع و مجهز تعقیب و مراقبت خود، ضربات خود را بر مجاهدین و سایر نیروهای انقلابی افزایش داده و در نهایت وحشیگری درصدد شکار تک‌تک مجاهدین بود.

در چنین شرایط سخت و دشواری شیر زن قهرمان مجاهد خلق عذرا علوی طالقانی با شجاعت و ایمان به راه و آرمان مجاهدین و با روحیه‌یی رزمنده، تمام دشواریها و فراز و نشیبهای دوران زندگی مخفی را پشت سر گذاشت.

 

پس از انقلاب ضدسلطنتی خواهر مجاهد عذرا علوی طالقانی در انتخابات دوره اول مجلس شورای ملی در سال۱۳۵۸ در تهران، وزارت کشور رژیم خمینی، خودش در دور اول انتخابات خواهر مجاهد عذرا علوی طالقانی را نفر پنجاه و سوم تهران با بیش از ۳۰۸هزار رأی اعلام کرد؛ هر چند که این انتخابات آکنده از تقلب و از بین بردن آرای مجاهدین به طرق گوناگون توسط آخوندها و کمیته‌ها و پاسداران و «اتاق تجمیع» آرای آن روزگار در وزارت کشور خمینی بود.

در دوران رویارویی با ارتجاع و انحصار طلبی حکومت غاصب آخوندها و تنوره کشیدن خمینی دجال، خواهر مجاهد عذرا علوی طالقانی نقش ارزشمندی در روشنگریهای ضدارتجاعی مجاهدین در سطح اجتماعی و سیاسی داشت و در بخشهای مختلف سازمان از جمله بخش کارگری و نشریه بازوی انقلاب و هم‌چنین در بخش کارمندی عهده‌دار مسئولیت بود.

پس از ۳۰خرداد و آغاز مقاومت انقلابی سراسری خواهر سوسن بار دیگر به زندگی مخفی روی آورد و نبرد با پاسداران و دژخیمان جنایتکار رژیم ولایت فقیه را در خاک میهن به پیش برد. او پس از انتقال به خارج کشور نیز مسئولیت ارکان و خدمات سازمان در خارجه را به عهده داشت.

خواهر مجاهد عذرا علوی طالقانی که در سال۶۵ و شکل‌گیری یکانهای رزمی مجاهدین در منطقه مرزی و عزیمت رهبری مقاومت به جوار خاک میهن به منطقه منتقل شده بود، با تأسیس ارتش آزادیبخش ملی، در موضع فرماندهی یکی از اولین تیپهای رزمی خواهران قرار گرفت.

او در این دوران نقش برجسته‌یی در شکل‌گیری، آموزش و ارتقای تیپ خواهران ایفا نمود و خواهران مجاهد تیپ رزمی خود را در سلسله عملیات آفتاب و چلچراغ فرماندهی می‌کرد.

تیپ تحت فرماندهی مجاهد قهرمان عذرا علوی طالقانی در عملیات کبیر فروغ جاویدان اولین یکان رزمی بود که به تنگه چهار زبر رسید و خواهر مجاهدمان با نیروهای تحت فرماندهیش با شجاعت بسیار به چندین رشته تهاجم مبادرت کردند.

او در عملیات مروارید فرماندهی چهارم ارتش آزادیبخش را برعهده داشت.

در آذر ۱۳۷۱ جانشین رئیس ستاد ارتش آزادیبخش بود.

در سال۱۳۷۲ ریاست ستاد ارتش آزادیبخش را به‌عهده گرفت.

و از سال۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ جانشین فرمانده ارتش آزادیبخش ملی ایران بود.

مجاهد کبیر عذرا علوی طالقانی پس از انقلاب مریم رهایی و چنانکه خودش تأکید می‌کرد؛ در وصل به سرچشمهٔ تواناییهای آرمانی مجاهدین، به مداری دیگر از توانمندی و رهایی دست یافت و در طی سالیان در آزمایشهای گوناگون، بیشتر و بیشتر اوج می‌گرفت و این ارتقای آرمانی را در پیرامون خودش و در میان همه خواهران و برادرانش گسترش می‌داد.

در نقشه مسیرش در شب قدر در سال۱۳۹۲ در این مورد نوشته است:

« به یمن هدایت و راه یافتگی که خداوند از طریق برادر مسعود و خواهر مریم در کوبیدن راه و برداشتن موانع و درهم شکستن بن‌بستها نصیبمان کرد. توانستیم با صلابت و ایمان به پیروزی و صبر و پایداری از پس همه ابتلائات سنگین و پیچیده و طاقت‌فرسای این مسیر، پیروز و سرافراز برآئیم و دشمنمان را خوار و ذلیل و توطئه‌هایش را به خودش برگردانیم. که البته هر آنچه کردیم به واسطه نعمتی بود که خداوند در انقلاب مریم به ما ارزانی کرد»

 

در امتداد همین درک عمیق از انقلاب رهایی‌بخش مریم بود که در سال۱۳۷۲ هنگام معرفی اعضای شورای رهبری مجاهدین، مجاهد کبیر عذرا علوی طالقانی نگاه نو و تعریفی نو و انقلابی از مسئولیت‌پذیری بدون آلودگی به‌کرسی‌طلبی را ارائه داد و یک ارزش درخشان و ماندگار مجاهدین را معرفی و جاودانه کرد.

مجاهد کبیر عذرا علوی طالقانی در دوران پایداری پرشکوه پس از جنگ و اشغال عراق، ۱۴سال در ستاد فرماندهی ارتش آزادیبخش آزمایش ایستادگی و سرفرازی و جنگاوری و «می‌توان و باید» داد.

آخرین آزمایش این مجاهد والا جنگ و مقاومت در برابر بیماری بود، که در دو هفته پایانی زندگی پر بار وپرافتخارش شدت یافت و سرانجام این مجاهد کبیر در اوج سرفرازی و رستگاری به همرزمان شهید و صدیقش در این سالیان پیوست.

 

پیام تسلیت خانم مریم رجوی به یکی از درخشان‌ترین الگوهای مبارزه تاریخی و رهائیبخش زنان ایران عذرا علوی طالقانی درود!

دوست و همکلاسی‌ام در دانشگاه شریف در دهه پنجاه، نخستین یار و همرزم شجاعم در صفوف مجاهدین در سالهای پیش از انقلاب ضدسلطنتی و سپس در دوران پر‌تلاطم مبارزه سیاسی و ضدارتجاعی، تکیه‌گاه همیشگی‌ام پس از قیام ۳۰خرداد و در تمامی سالهای مبارزه همه‌جانبهٔ آرمانی و میهنی در نبرد آزادیبخش و گشودن راه زنان در پیشتازی و فرماندهی و مسئولیت‌پذیری در پیکار آزادی، خواهر عزیزم سوسن، پرواز کرد و جاودانه شد.

به روح پاک این مجاهد کبیر درود که از درخشان‌ترین الگوهای مبارزه تاریخی و رهائیبخش زنان ایران است.

درباره راه درخشانی که او طی کرد، آنچه با پیشتازی بی‌وقفه‌اش در میدان مبارزه با رژیم انجام داد و ارزش‌های رهایی‌بخشی که هم مبدع آنها و هم الگوی مجسم آن بود، بسیار می‌توان گفت. همین قدر اشاره کنم که در زمانه‌یی که هیولای آزادی‌کشی و زن‌ستیزی یک‌سره برای تیرگی و تاریکی جهان می‌کوشد، وجود چنین زنان رهایی نور یک امید بزرگ و واقعی را برافروخته است. آیا دنیای سرکوب و نادیده‌انگاری زن و نگرش کالایی به او دوام می‌یابد یا جهان رهاشده از ستم دیرپای هزاران ساله برخواهد خاست؟ قیام ایران که با جلوداری زن ایرانی جهانی را مسحور خود کرد، بشارت‌دهنده همین آینده است. خوشا عذرا علوی طالقانی که از پیشتازان و راهگشایان همین مسیر بود و تمام ساعتها و دقیقه‌های حیات فرخندهٔ خود و تمام وجود خود را تا آخرین نفس بر سر این مبارزه گذاشت.

با صمیمانه‌ترین تسلیتها به مجاهدین و ارتش آزادی و شورای ملی مقاومت ایران،

و مسعود که سوسن از سال۷۲ تا سال۷۶ جانشین او در ارتش آزادیبخش بود، یقین دارم که مجاهد کبیر عذرا علوی طالقانی، در اوج سرفرازی و افتخار مبارزاتی، مصداق توصیف قرآنی «نفس مطمئنه» و «رستگار» است که اینک به سوی پروردگارش باز می‌گردد و به پیشگامانی چون اشرف و فاطمه امینی در کهکشان شهیدان می‌پیوندد: یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ / ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً

 

لطفا به اشتراک بگذارید: