مافیای حکومتی و گرانی مسکن در ایران

گرانی مسکن در ایران آخوندزده هر ماه اوج تازه‌ای می‌گیرد و مردمی که موج موج در شهرها بی‌خانمان می‌شوند و به‌حاشیه‌نشینی رو می‌آورند، می‌گویند: «سال به‌سال دریغ از پارسال!».

در حالی که عوامل حکومتی برای رد گم کنی نقش مافیای نظام، مشاورین املاک را مقصر گرانی مسکن و اجاره‌بها نشان می‌دهند رئیس اتحادیه مشاورین املاک در تهران، فروپاشی اقتصادی توسط دولت رئیسی را عامل گرانی بی‌سابقة‌ مسکن عنوان می‌کند و می‌گوید: «آنچه که باعث افزایش قیمت مسکن شده تورم است که هرساله افزایش پیدا می کند و باعث بالا رفتن هزینه سبد زندگی مردم شده است... وگرنه مشاورین املاک هیچ تاثیری در افزایش قیمت مسکن ندارند» (۲۹خرداد).

سایت حکومتی تجارت نیوز نیز در جریان جنگ گرگهای درون نظام، وعده‌های سرخرمن رئیسی را به‌سخره گرفت و در مطلبی تیتر می‌زند: «شکست دولت سیزدهم در ساخت مسکن/رئیسی دوباره طلبکار شد».

این سایت حکومتی با اشاره به‌حرفهای اخیر رئیسی که سایر باندهای رژیم را مقصر گرانی مسکن معرفی کرد، نوشت: «دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در حالی که حتی یک واحد از پروژه نهضت ملی مسکن به مردم تحویل نشده، حالا رئیس دولت، به منتقد تبدیل و به جای پاسخگویی درباره عقب‌ماندگی از ابروعده مسکنی خود، طلبکار هم شده است!».

این سایت حکومتی افزود: در همین حال چشم‌اندازی نیز وجود ندارد که دولت بتواند طی دو سال آتی امکانات و بودجه کافی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را تأمین کند! اکنون پس از گذشت حدود دو سال با چنین شرایطی، رئیسی به جای پاسخگویی در خصوص عدم تحویل دو میلیون واحد مسکونی به وضعیت ساخت مسکن در دولتهای قبل انتقاد کرده است!» (۲۸خرداد).

گرانی مسکن که به‌گفتهٴ کارشناسان رژیم زائیدة غارتگری مافیای حکومتی است، در سال جدید اوج تازه‌یی گرفته است.

سایت حکومتی آفتاب نیوز در همین رابطه از «رشد ۹۵۰درصدی قیمت مسکن در تهران» خبر داد. این سایت حکومتی ۱۷خرداد نوشت: «قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ بیش از ۹۵۰ درصد رشد داشته و در حالی که ۴۵ درصد خانوار‌های شهری به مسکن «استطاعت‌پذیر» دسترسی نداشته‌اند این رقم در تهران ۷۹ درصد بوده است».

خبرگزاری حکومتی ایرنا نیز ۱خرداد در گزارشی با‌عنوان «چاردیواری‌هایی که دیگر اختیاری نیست» به فاجعه مسکن در ایران آخوندزده اذعان کرد.

ایرنا نوشت: «توسل مستاجران به مسکن اشتراکی موضوعی است که با دررفتن فنر قیمت املاک و به‌دنبال آن اجاره‌بها، دارد عادی می‌شود».

ستاریان، کارشناس مسکن هم به‌ایرنا گفت: «قیمت مسکن روزبه‌روز در حال افزایش است و نتیجه این اتفاق مهاجرت معکوس منفی است که بر سرخوردگی و از بین رفتن توان و قدرت زندگی در یک منطقه دلالت دارد. مسکن بزرگترین پارامتر و مسأله یک خانوار است و بیش از ۴۵ تا ۵۰ درصد محتوای سبد خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. وقتی خانواده‌ای ناتوان در تهیه این ضرورت مهم باشد به چادرنشینی، خانه‌های اشتراکی و غیره رو می‌آورد».

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: