سعید لیلاز اقتصاددان حکومتی: دولت رئیسی رکورد تورم ۸۰ساله را شکست

روزنامه حکومتی هم‌میهن درگزارشی با استناد به حرفهای سعید لیلاز اقتصاددان حکومتی به ساختگی بودن آمار و ارقام ارگانهای رژیم در زمینه اقتصادی اعتراف کردو نوشت: «دنیای آمار، دنیای عجیبی است. روش‌ها به‌قدری دست صاحبان محاسبه را باز می‌گذارد که می‌توانند به‌سادگی یک عملکرد متوسط را به رکوردزنی تبدیل کرده؛ اتفاقی که به تعبیر سعید لیلاز، پژوهشگر اقتصادی درباره آمار اعلامی تورم افتاد. روش‌ها دستکاری شد تا رکوردزنی تورم، پنهان نگاه داشته شود. سعید لیلاز، پژوهشگر اقتصادی تأکید می‌کند: «بدون تردید رکورد تورم ۸۰ساله شکسته شده است. نرخ تورم ۱۴۰۱ از مرز ۵۰درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال۱۳۲۲ تاکنون بوده است».

بیشتر بخوانید

ویژگی‌های بودجه‌ی ۱۴۰۲ دولت رئیسی؛ کاهش حقوق‌ها، افزایش بودجهٔ نهادهای سرکوب

این رسانه‌ی حکومتی در ادامه به وضعیت فاجعه‌بار اقتصاد تحت حاکمیت آخوندها اعتراف کرد و نوشت:

«رشد نقدینگی در چند سال گذشته شدت گرفته و وضعیت را به سطحی فاجعه‌بار رسانده است؛ فاجعه‌بار هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت. از لحاظ کمیت در ۲۳ماه دوران دولت رئیسی به اندازه دوره ناصرالدین‌شاه قاجار تا دولت حسن روحانی نقدینگی ایجاد شده و از لحاظ کیفیت، . به همین دلیل سعید لیلاز از این نقدینگی، به‌عنوان غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران نام می‌برد که دولت توان مقابله با آن را ندارد. به همین دلیل لیلاز می‌گوید: «در صورت تداوم این وضع، من برای سال جاری احساس نگرانی می‌کنم».

در سال‌های گذشته هر زمان نرخ تورم جهش پیدا می‌کرد، انتشار آمار بانک مرکزی متوقف می‌شد. این اتفاق مجدد برای آمار تورم افتاده و از بهمن سال قبل انتشار آمار تورم بانک مرکزی متوقف شده است. در این چهار ماه، اما مرکز آمار در غیاب آمار بانک مرکزی، نرخ‌ها را اعلام کرده است. آخرین نرخی که اعلام شده مربوط به اردیبهشت است که تورم سالانه ۱/۴۹ درصد را نشان می‌دهد. به نظر شما توقف انتشار آمار بانک مرکزی و تأخیر انتشار آمارِ مرکز آمار چه مفهومی دارد؟

در سال۱۴۰۱ بدون تردید رکورد تورم ۸۰ساله شکسته شده است. نرخ تورم ۱۴۰۱ از مرز ۵۰درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال۱۳۲۲ تاکنون بوده است.

این رسانه‌ی حکومتی با هشدار به دولت آخوند رئیسی در مورد آمارسازیهای دروغین، نوشت:

«در مجموع این کاری که دولت انجام داد یعنی دستکاری نرخ تورم در وسط سال مالی، به‌لحاظ اخلاقی و علمی کار نادرستی بود و این‌که تصور شود مردم متوجه این دستکاری و رکوردشکنی تورم نمی‌شوند، تصور کاملاً اشتباهی است».

بیشتر بخوانید

ویژگی‌های بودجه‌ی ۱۴۰۲ دولت رئیسی؛ کاهش حقوق‌ها، افزایش بودجهٔ نهادهای سرکوب

لطفا به اشتراک بگذارید: