کارشناس حکومتی: تورم ۷۰درصد است که عامل آن چاپ پول توسط دولت رئیسی است

یک کارشناس حکومتی گفت: «آنچه مردم در بازار می‌بینند، تورم ۷۰درصدی است!».

کیمیایی ۴خرداد در گفتگو با سایت حکومتی انتخاب با اذعان به‌ فروپاشی اقتصادی رژیم گفت: «آنچه مردم در بازار می‌بینند، تورم ۷۰ درصدی است؛ این عدد یک زنگ هشدار است. کارگر و کارفرما هر دو از وضعیت موجود ناراضی اند. در شهر‌های بزرگ کسانی که دو شغل ندارند به سختی زندگی می‌کنند».

این کارشناس حکومتی به‌دروغ‌های دولت رئیسی هم اشاره کرد و گفت: «دولت تورم سالانه ۴۰ درصد را اعلام می‌کرد و الآن برای اولین بار است که این رقم ۶۸ درصد اعلام شده است، اما من فکر می‌کنم پارسال ما تورم ۷۰ درصد را با توجه به تاثیرات جراحی اقتصادی و اعتراضات داشتیم. در سال ۱۴۰۱ آنچه من به چشم می‌دیدم و مردمی که در بازار می‌بینند تورم ۷۰ درصد بود».

این کارشناس حکومتی چاپ سرسام‌آور پول بدون پشتوانه توسط دولت رئیسی را عامل اصلی تورم نامید و گفت: «علت اصلی تورم چاپ پول است، اما باید ببینیم چرا به چاپ پول رسیدیم!».

به‌تازگی معاون سازمان برنامه و بودجه رژیم به «کسری واقعی بودجه در سال گذشته» که «حدود ۷۹۴هزار میلیارد تومان بود» اعتراف کرد.

رحیم ممبینی گفت: «کسری عمومی بودجه حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود. البته کسر هدفمندسازی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، تعهدات سال ۱۴۰۱ دولت به تأمین اجتماعی و بانکها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین کسری واقعی بودجه در سال گذشته حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود».

در لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ رئیسی میزان کسری بودجه عدد بی‌سابقهٔ ۴۶۰هزار میلیارد تومان بود که اکنون مشخص می‌شود تنها نیمی از میزان واقعی کسری بودجه است.

پیش از این اظهارات نیز، غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی تحت کنترل رژیم، ۲۱اردیبهشت گفت: «صندوق ایران یک صندوق ۱۵۰میلیارد دلاری است که حدود ۱۰۰میلیارد آن توسط دولتهای مختلف برداشت شده و حدود ۴۰میلیارد نیز تسهیلات پرداخت کرده» و تنها ۱۰میلیارد دلار باقی مانده است.

اکنون کارشناسان رژیم هم در جدال مافیای غارت به بن‌بست دولت رئیسی برای خروج از فروپاشی اقتصاد اعتراف می‌کنند که مجبور است برای سرخ نگه‌داشتن صورت با سیلی، به‌صورت سرسام‌آور پول چاپ کند که خود عامل امواج تورمی بعدی است.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: