عفو بین‌الملل:‌ (رژیم) ایران باید برای گروگانگیری پس از آزادی دیرهنگام اولیویه‌وندکاستیل در مبادله زندانیان پاسخگو باشد

سازمان عفو بین‌الملل در رابطه بازگرداندن اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم به ایران توسط دولت بلژیک بیانیه‌یی صادر کرد: « عفو بین‌الملل از آزادی امدادگر بلژیکی Olivier Vandecasteele استقبال می‌کند و از این‌که به‌زودی با خانواده‌اش در بلژیک خواهد بود، خوشحال است. او از فوریه ۲۰۲۲ به‌طور ناعادلانه در ایران زندانی شده بود و در معرض ناپدید شدن اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاریها قرار داشت.

با این حال، این سازمان عمیقاً ناراحت است که او تنها از طریق توافق بین بلژیک و ایران آزاد شد و اجازه خروج از ایران را داشت. مأمور اطلاعاتی، اسدالله اسدی، و تأثیر محکومیت و حکم ۲۰سال زندان خود را توسط یک دادگاه بلژیک برای برنامه‌ریزی یک بمب خنثی شده علیه ایرانیان کاهش داد مخالفان در فرانسه شرایط آزادی او نگرانی های قبلی عفو بین‌الملل را تأیید می‌کند که مقامات ایرانی اولیویه وندکاستیل را گروگان گرفته‌اند تا او را با اسدالله اسدی مبادله کنند.

دولت بلژیک با انتقال اسدالله اسدی به ایران، به فضای معافیت از مجازات برای هدف قرار دادن فرامرزی مخالفان ایرانی برای اعدام‌های فراقانونی، شکنجه و سایر بدرفتاریها کمک کرده و حقوق قربانیان را تضعیف کرده است. عدالت، غرامت و تضمین عدم تکرار نقض.

عفو بین‌الملل هشدار می‌دهد که مخالفان ایرانی در خارج از کشور در معرض خطر افزایش حمله عوامل جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت، زمانی که جامعه بین‌المللی، از جمله بلژیک و دیگر دولتهای اروپایی، در تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی برای مجازات اعدام‌های فراقانونی و سایر موارد نقض فاحش حقوق بشر توسط ایران شکست‌خورده‌اند. مقامات فرامرزی برای سرکوب آزادی بیان و مخالفت مسالمت امیز.

عفو بین‌الملل عمیقاً نگران است که مبادله زندانیان مقامات ایرانی را به ادامه گروگان‌گیری و سایر جنایات تحت قوانین بین‌المللی تشویق کند. برای کاهش این خطرات، مقامات بلژیکی باید فوراً تحقیقات را در مورد این‌که آیا محرومیت از آزادی Olivier Vandecasteele به جرم است، انجام دهند. گروگان‌گیری و ترویج پاسخگویی از طریق هر دو بیانیه‌های عمومی و تحقیق و پیگرد قانونی از عاملان مظنون.

عفو بین‌الملل هم‌چنین از مقامات بلژیکی می‌خواهد که به‌طور کیفری تحقیق و صدور حکم بازداشت برای مقامات و دیگران که علیه آنها شواهد کافی از مسئولیت وجود دارد. شکنجه، ناپدید شدن اجباری یا سایر جنایات تحت قوانین بین‌المللی علیه Olivier Vandecasteele، بر اساس اصول صلاحیت جهانی و صلاحیت شخصیت منفعل.

عفو بین‌الملل بار دیگر از تمام کشورهایی که اتباع آنها در هر نقطه‌ای در ایران بازداشت شده‌اند یا نه، درخواست می‌کند تا تحقیقات را در مورد این‌که آیا محرومیت از آزادی به‌معنای گروگان گیریاست، انجام دهند و اگر چنین است، تمام اقدامات مناسب را انجام دهند. اطمینان از پاسخگویی این شامل، در صورت وجود شواهد قابل‌قبول کافی، صدور حکم بازداشت و درخواست استرداد مقامات ایرانی برای پیگرد قانونی مطابق با استانداردهای بین‌المللی محاکمه عادلانه است.

ایران و بلژیک عضو کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگان گیری هستند که اقدامات گروگان‌گیری توسط بازیگران دولتی و غیردولتی را جرم می‌داند. این کنوانسیون گروگان‌گیری را به‌عنوان بازداشت هر فردی که با تهدید به کشتن، زخمی کردن یا ادامه بازداشت آنها همراه باشد، تعریف می‌کند، مگر این‌که شرایط خاصی توسط یک فرد برآورده شود. شخص ثالث طبق قوانین بین‌المللی هیچ الزامی وجود ندارد که شرایط مربوط به آزادی یک بازداشتی به صراحت بیان شده باشد تا عمل بازداشت به مقدار باشد. جنایت گروگانگیری شرایط یک پرونده که نشان‌دهنده تقاضای ضمنی شخص ثالث برای انجام یا خودداری از انجام کاری است، ممکن است برای ایجاد قصد و انجام ان کافی باشد. محرومیت از آزادی را به‌عنوان یک عمل گروگان‌گیری در نظر می‌گیرد.

لطفا به اشتراک بگذارید: