مرکز آمار رژیم: مسکن، نیمی از هزینهٔ مردم تهران را می‌بلعد

 

بنا‌به آخرین گزارش مرکز آمار رژیم در اردیبهشت۱۴۰۲، هزینه‌های اجاره‌بهای سنگین مسکن نیمی از درآمد خانوارهای ساکن تهران را می‌بلعد.

بر اساس این گزارش هزینه مسکن به‌طور متوسط ۴۷ و ۹دهم درصد هزینهٔ مردم تهران را تشکیل می‌دهد.

طی سال‌های اخیر و به‌ویژه با آغاز سال۱۴۰۲ مشکل گرانی اجاره‌بها و قیمت مسکن در ایران به یکی از موضوعات مهم و حساس معیشت مردم تبدیل شد. قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن در بسیاری از شهرهای ایران، به‌طور چشمگیری افزایش یافته و این مسأله برای بسیاری مردم، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

طبق گزارشهای قبلی مرکز آمار، بیش از ۲۴ میلیون نفر در ایران به‌عنوان مستاجر به سر می‌برند و با افزایش ۴۶ درصدی اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱، با گرانی قیمت مسکن مواجه شده‌اند. این امر به‌خصوص برای عمده مردم ایران که زیر خط فقر به‌سر می‌برند، بسیار سنگین است.

بازار مسکن در ایران آخوندزده، با شروع سال جدید هم‌چنان با مشکل گرانی مواجه است. این به‌ویژه در شهرهای بزرگ، جدی‌تر است. بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم، قیمت مسکن در برخی از مناطق کشور طی ماه‌های گذشته با گرانی تا ۴۰ درصد هم روبه‌رو شده است. این افزایش قیمت مسکن به‌دلیل تورم، افزایش قیمت مواد اولیه ساختمانی و هم‌چنین نوسانات بازار ارز و مهمتر از همه نقش مافیای حکومتی است.

پیش از این روزنامه شرق در مطلبی به نقش مافیای حکومتی در گرانی قیمت مسکن اذعان کرده و نوشته بود: مافیای مسکن با هدف کسب سود بیشتر و افزایش قدرت خود در بازار مسکن، بازار مسکن را تحت کنترل خود قرار داده و با ایجاد تحریم‌ها، بازداشت‌های غیرقانونی و ایجاد بحران در بازار مسکن، باعث گرانی بیشتر مسکن شده است.

به گفته این روزنامه، مافیای مسکن به انتخاب خودشان، مشاوران املاک، شرکت‌های ساختمانی و دیگر عاملان در بازار مسکن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و قیمت مسکن را به سمت بالا می‌برند. این اقدامات باعث شده است که بسیاری از افراد نتوانند خانه‌های خود را خریداری کنند و با مشکلاتی مانند مهاجرت به مناطق دوردست و افزایش هزینه‌های اجاره مواجه شوند.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: