روزنامهٔ فرانسوی لوموند: اولیویه واندکاستل امدادگر بلژیکی وجه‌المصالحه بین رژیم ایران و بلژیک

 

هک‌شدن سامانهٔ کامپیوتری وزارت‌خارجهٔ رژیم ایران در روز یکشنبه ۷می توسط گروه «قیام تا سرنگونی».

صدها صورت‌جلسهٔ نشست‌ها، مکاتبات بین وزرا اسامی و شمارهٔ تلفنهای ۱۱۰۰۰کارمند وزارت‌خارجه از جمله اطلاعاتی است که گروه «قیام تا سرنگونی» با بر عهده گرفتن حمله به ۲۱۰سایت و سرویس آنلاین به‌دست آورده است

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارش مفصلی به تسخیر سایتهای وزارت‌خارجه ایران توسط گروه «قیام تا سرنگونی» پرداخت و نوشت: «شماری اسناد هک‌ شده فاش می‌کنند که بروکسل و (حکومت) تهران راجع به‌پیمان انتقال زندانیان پیش از به‌گروگان گرفته شدن اولیویه واندکاستل در فوریه۲۰۲۲ مذاکره می‌کرده‌اند.

آیا اولیویه واندکاستل، امدادگر بلژیکی در کادر اجرای توافقنامه‌یی که (حکومت) تهران و بروکسل از ماهها پیش راجع به‌آن مذاکره می‌کرده‌اند، روز ۲۴فوریه به‌گروگان گرفته شده است؟ او در ژانویة۲۰۲۳، به‌اتهام جاسوسی به ۴۰سال زندان، پرداخت یک میلیون دلار غرامت و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.

هک‌شدن سامانهٔ کامپیوتری وزارت‌خارجهٔ (رژیم) ایران در روز یکشنبه ۷می توسط گروه «قیام تا سرنگونی»، بسیار مورد توجه خانوادهٴ اولیویه واندکاستل قرار گرفته است.

صدها صورت‌جلسهٔ نشست‌ها، مکاتبات بین وزرا، اسامی و شمارهٔ تلفنهای ۱۱۰۰۰کارمند وزارت‌خارجه از جمله اطلاعاتی است که گروه «قیام تا سرنگونی» با بر عهده گرفتن حملهٔ سایبری به ۲۱۰سایت و سرویس آنلاین به‌دست آورده است. ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه در تهران ضمن تأیید این حمله سایبری سعی کرد ابعاد آن‌را محدود وانمود کند.

پروژه تدوین موافقتنامهٔ مبادله

در بین اسناد هک‌ شده مخالفان رژیم آخوندها می‌گویند که مقامات بلژیکی حتی پیش از بازداشت آقای واندکاستل، ضرورت انعقاد موافقتنامه‌یی پیرامون مبادلهٔ اتباع بلژیکی و ایرانی را مد نظر داشته‌اند.

هم‌چنین مقامات بلژیکی بی‌تردید از عواقب بازداشت اسدالله اسدی، عضو سفارت (رژیم) ایران در اتریش و سازمان‌دهندهٔ طرح یک حملهٔ تروریستی علیه یک گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران در ویلپنت در ژوئیهٔ ۲۰۱۸ نیز نگران بوده‌اند. این دیپلمات که پس از بازداشت در آلمان به‌بلژیک منتقل شد که همدستانش نیز در آنجا اقامت داشته‌اند، در فوریة۲۰۲۱ توسط دادگاه شهر آنتورپ به ۲۰سال زندان محکوم شد. تبادل نظرات و گفتگوهای فشرده‌یی بین بروکسل و (حکومت) تهران گویا حتی پیش از محاکمه و صدور حکم صورت گرفته بوده. شاید به‌همین دلیل بوده که اسدی برخلاف ۳هم‌دست خود از حکم اولیه درخواست استیناف نداد، زیرا روی به‌نتیجه‌رسیدن سریع مذاکرات مربوط به‌وضعیت خود حساب می‌کرده است.

با این‌که در آن زمان رژیم ایران به‌دفعات به‌آنچه که نقض مصونیت دیپلماتیک این فرد توصیف می‌کرد، اعتراض کرده بود، اسناد هک‌ شده از وزارت‌خارجه تأیید می‌کند که اسدی در اساس یک عضو ارشد سرویس‌های امنیتی حکومت بوده است: یعنی وزارت اطلاعات که از همان ابتدا دست بالا را در این پرونده داشته و نه وزارت‌خارجه.

گفتگو بین ده‌کروDe Croo و رئیسی

لوموند در ادامهٔ گزارش خود می‌نویسد: به‌هر حال، پس از شمار زیادی مذاکره و مکاتبه بین سرویس‌های بلژیکی و (رژیم) ایران، یک معاهدهٴ انتقال زندانیان بین دو طرف در ماه مارس۲۰۲۲ به‌امضا رسیده، یعنی دو هفته پس از بازداشت اولیویه واندکاستل که تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد اساساً برای تضمین بازگشت اسدی به‌کشورش بازداشت شده است؛ به‌خصوص که (حکومت) تهران نگران بود که ایالات‌متحده خواهان استرداد وی از بلژیک بشود. در واقع شماری از مسئولان آمریکایی از جمله جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، نیوت گینگریچ، کاندیدای پیشین جمهوریخواه برای ریاست‌جمهوری آمریکا و رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، در گردهمایی ویلپنت در سال۲۰۱۸ حضور داشتند و ممکن بود در بین قربانیان بمبی باشند که یکی از همدستان اسدی قرار بود آن‌را منفجر کند.

آخرین یادداشتی که در این موضوع از سوی این گروه از مخالفان به‌دست آمده، حاوی نکات و مطالبی بوده که برای استفادهٴ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور (رژیم) ایران، پیش از گفتگوهای او در تاریخ اول مارس و ۲۴آوریل با الکساندر ده‌کرو Alexandre De Croo، نخست‌وزیر بلژیک، تهیه شده است.

دفتر نخست‌وزیر در تماسی که با آن گرفته شد، گفتگوهای اخیر آقای ده‌کرو با رئیس‌جمهور (رژیم) ایران را تأیید کرد، اما توضیحی دربارهٔ محتوای این گفتگوها نداد.

لطفا به اشتراک بگذارید: