محمد هاشم پسران اقتصاددان حکومتی - رسیدن سطح تورم به ۶۰ یا ۷۰درصد دور از انتظار نیست.

محمد هاشم پسران اقتصاددان حکومتی در گفتگو با سایت حکومتی «اکو ایران» به وضعیت فاجعه‌بار اقتصاد حکومتی و چشم‌انداز تیره‌وتار آن اعتراف کرد و گفت:

نمی‌توانیم با سیاستهای دور زدن تحریم برای یک مدت طولانی اقتصاد را بچرخانیم. البته می‌شود، ولی خب هزینه دارد.

-یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در دستورکار سیاست‌گذار قرار بگیرد، جلوگیری از وقوع ابر تورم است.

تنها مشکل اقتصاد ایران تحریم نیست و سیاست‌گذاریهای محیط اقتصاد کلان هم در شرایط کنونی مؤثر است.

اقتصاد برای رشد مستمر یا کاهش تورم به قیود خود وابسته است و تا زمانی که این قیود برداشته نشود، رشد اقتصادی یا کاهش تورم، حتی در صورت تحقق، کوتاه‌مدت و ناپایدار خواهد بود. در واقع در حالی‌که سیاستهای اقتصادی در ایران اهمیت بالایی دارد اما تا زمان برطرف نشدن محدودیت‌های اقتصاد ایران، نمی‌توان توقع حل اساسی و پایدار مشکلات اقتصاد ایران را داشت.

ایران با کاهش مداوم ارزش پول خود دست و پنجه نرم می‌کند و این مسأله به حدی است که همه پیش‌بینی می‌کنند دولت قادر به کنترل این روند نیست و به همین علت به سمت سرمایه‌گذاریها و روش‌هایی می‌روند که بالطبع به کاهش ارزش ریال منتهی خواهد شد.

این اقتصاد حکومتی در ادامه درباره افزایش تورم در ایران می‌گوید:

« در دوره اخیر کاهش ارزش پول ملی تسریع شده و در حال حاضر تورم به سطح ۵۰درصدی نزدیک می‌شود، از این رو من نگران ابر تورم در ایران هستم و قبل از این‌که اصلاً بتوانیم درباره رشد صحبت کنیم، باید سیاستهای دولت بتواند از پس کنترل روند رو به رشد تورم بربیاید. تحریم‌ها و سیاستهای منطقه‌یی ایران، عامل اصلی کاهش مستمر ارزش ریال است. تحریم‌ها دسترسی به ارز را کاهش می‌دهد، ارزش ریال افت می‌کند و این بحران به تمام اقتصاد منتقل می‌شود و تورم بالا می‌رود؛ در این شرایط رشد دستمزدها هم اجتناب‌ناپذیر است و در نتیجه دولت باید مخارجش را بالا ببرد. در این شرایط طبیعی است که این افزایش مخارج از کانال افزایش حجم پول رخ دهد. این افزایش حجم پول نه عامل تورم بلکه نتیجه تورم است، یعنی عوامل اصلی کاهش نرخ ارز و تورم یک مقدارش خارجی است و بعد عوامل داخلی پیدا می‌شود.

نمی‌شود فقط با سیاستهای پولی و مالی مسأله تورم در ایران را حل کرد؛ تورم مثل یک نوع تب است که بالا رفتن آن، نتیجه مسائل عدم تعادل در ساختار داخلی است. در صورتی که رشد کم اقتصاد ایران تداوم پیدا کند و صادرات نیز زیاد نشود، رسیدن سطح تورم به ۶۰ یا ۷۰درصد دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید

بحران اقتصادی در ایران؛ از «چاپ بی‌وقفه‌ٔ پول» تا «جبران کسری از جیب مردم»

.

 

لطفا به اشتراک بگذارید: