طرح غارتگرانه عرضه خودرو در بورس‌کالا - ۳

تیرماه ۱۴۰۱ شورای عالی بورس رژیم اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا تصویب شده است در این مقاله قصد داریم که به این موضوع بپردازیم که چرا رژیم به سیاست عرضه خودرو در بورس‌کالا روآورد و هدفش چه بود؟ و نتیجه آن چه شد؟

مکانیزم عرضه خودرو در بورس چگونه است؟

در این طرح ابتدا نمایندگان مجلس رژیم یک قیمت پایه می‌گذارند و سپس این قیمت پایه، توسط شورای رقابت خودرو بررسی و تصویب می‌شود و بعد از آن این قیمت پایه روی تابلوی بورس قرار می‌گیرد و متقاضیان روی این قیمت پایه با یکدیگر رقابت می‌کنند. افرادی که بیشترین قیمت را داده باشند،  برنده رقابت خواهند شد و خودرو به آن افراد تعلق خواهد گرفت

هدف اعلام شده رژیم از عرضه خودرو بورس کالا

طبق اظهارات سخنگوی وزارت صمت رژیم، خودروهایی در بورس عرضه می‌شوند که تعداد تولید آنها بیش از تقاضاست و برای خودروهایی که تقاضا بیش از عرضه هست کماکان از همان شیوه قرعه‌کشی استفاده شود

عرضه خودرو در بورس کالا به‌نفع کیست؟

بعد از یک‌سال که از تصویب این طرح می گذرد، بنابر اعتراف رسانه‌های حکومتی اصلی‌ترین سود برنده، عرضه خودرو در بورس کالا دولت بوده است.

سایت حکومتی تجارت نیوز در تاریخ ۲۲بهمن ۱۴۰۱ نوشت:

«بررسی کارنامه عرضه خودرو در بورس کالا طی دیماه، نشان داده است که تمامی خودروهای عرضه شده در بورس کالا با فاصله قیمتی زیاد نسبت به بازار آزاد به خریداران فروخته شده و سود خوبی را برای آنها اندوخته است».

این ادعا باعث شد که موافقان عرضه خودرو در بورس کالا آن را به‌عنوان موفقیت عنوان کنند و مدعی شوند که دست دلالان خودرو را تا حد زیادی از بازار کوتاه کرده‌اند.

اما همین رسانه‌ها در ادامه ناگزیر اعتراف می‌کنند که ۸۵درصد از مابه‌التفاوت قیمت بورس کالا و شورای رقابت به حساب بودجه شهرداریها می‌رود و دم خروس از اینجا پیدا می‌شود که کل این طرح و دستاوردسازی برای آن بخشی از نقشه دولت رئیسی برای دست بردن در جیب مردم برای جبران کسری بودجه دولت بوده است.

بنا به نظرسنجی رسانه‌های حکومتی در رابطه با این طرح، مردم می‌گویند:

«دولت بزرگترین دلال و رانت‌خوار است و با خودروساز و صمت و نمایندگی همه سر یک سفره هستن و دست شان تا آرنج تو جیب مردمه خصوصاً قشر ضعیف و یواشکی هم به ریش مردم می خندن».

و یا می‌گویند: «این کارها عوام‌فریبی است، خوب می‌دانیم که کسی دنبال خرید خودرو نیست، بلکه برای حفظ ارزش پولش خودرو می‌خرد تا ارزش سرمایه‌اش حفظ شود، تا تورم هست همه خودروسازها ۲۴ ساعته هم خودرو تولید کنند، خریدار خواهد بود و خودرو گران خواهد شد، آقایان! شیپور را از سرش گشادش ندمید فکری به‌حال تورم افسار گسیخته کنید»

کارشناسان حکومتی هم در این رابطه می‌گویند این اقدام، خودروسازان را از افزایش تولید و رشد کیفیت محصولات و خدمات بیش از‌ پیش عقب خواهد انداخت و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و سهامداران شرکتها خواهد بود.

نظر باندهای حکومتی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا

اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا در درون رژیم موافقان و مخالفان زیادی داشت تا آنجا که در روز ۱۶ فروردین‌ماه امسال سخنگوی شورای حکومتی رقابت به خبرگزاری حکومتی ایلنا اعلام کرد که به‌طور کلی عرضه خودرو در بورس منتفی شده است و از سه ماه گذشته منتفی بودن عرضه خودرو در بورس قطعی شده است.

اما احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت آخوند رئیسی چند روز بعد خبر منتفی شدن عرضه خودرو از طریق بورس کالا را تکذیب کرد و گفت این طرح ادامه پیدا خواهد کرد.

آیا واقعاً خریدار در بورس کالا خودرو را با قیمت کمتری از بازار آزاد می‌خرد؟

رسانه‌های حکومتی در رابطه با طرح عرضه خودرو دربورس‌کالا در زیانبار بودن این طرح برای خریدار متفق‌القولند و می‌نویسند که این طرح فقط برای دولت یک منبع درآمد برای کسری بودجه بوده است.

کارگزاران رژیم در رابطه با این طرح اعلام کردند که هدفشان این است که خریدار بتواند با قیمت کمتری از بازار آزاد خودرو تهیه کند و اعتراف می‌کردند که در سیستم قرعه‌کشی یا «خرید از درب پشتی» (نامی که رسانه‌های رژیم به آن سیستم می‌دهند) اکثر خودروها توسط دلالها خریداری می‌شده است و دولت می‌خواهند با عرضه خودرو در بورس کالا مانع آن کار شود اما این ادعایی بیش نبود زیرا خریداران خودرو در بورس کالا هم وقتی خودرویی می‌خرند با لیستی از پرداختها به‌عنوان مابه‌التفاوت روبه‌رو می‌شوند که تا زمانی که مبالغ موارد مذکور را پرداخت نکنند خودرو به آنان تحویل داده نخواهد شد و وقتی این رقم با قیمت خودرو جمع می‌شود قیمت خودرو در بورس‌کالا با قیمت بازار آزاد هم‌تراز می‌شود

نتیجه‌گیری از طرح عرضه خودرو دربورس‌کالا

بنا به اعترافات کارگزاران و گزارشات رسانه‌های رژیم، عرضه خودرو در بورس‌کالا طرحی بود در ادامه سایر طرح‌های غارتگرانه رژیم آخوندی برای خالی کردن هر چه بیشتر جیبهای مردم و حل مشکل کسری بودجه وحشتناک رژیم و اساساً تنها موضوعی که در آن مطرح نیست منافع خریداران است. کشمکش دستجات درونی رژیم در مورد آن بر اساس منافع خودشان هست و بهمین دلیل ماههاست که در بورس‌کالا خودرو عرضه نمی‌شود و به‌نظر می‌رسد که این طرح جمع شده باشد.

بیشتر بخوانید

نگاهی به صنعت خودرو سازی در ایران - ۱

صنعت خودروسازی ایران در دست مافیای سپاه - ۲

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: