صنعت خودروسازی ایران در دست مافیای سپاه - ۲

ورود سپاه پاسداران به صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی ایران را به‌لحاظ اهمیت بعد از صنعت نفت دومین صنعت بزرگ ایران می‌دانند. گردش مالی بسیار زیاد در آن باعث شده که سپاه پاسداران از مدتها پیش به آن ورود کند. ورود سپاه به صنعت خودروسازی از مدتها قبل باکلیدواژه «ساخت خودرو را به سازندگان پهپادهای استراتژیک بسپارید» در نشریات سپاه آغاز شد.

حامیان ورود سپاه به صنعت خودروسازی این امر را مطالبه مردم برای ساخت خودروی با کیفیت وبا قیمت مناسب می‌دانستند. در این مقاله کوششی خواهیم داشت که آیا خودروسازی سپاه واقعاً موجب ارتقاء صنعت خودروسازی ایران شده و خودروسازی سپاه توانسته که خودروی با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد یا این ورود برای اهداف دیگری طراحی شده است؟

شرکتهای بزرگ صنعت خودروسازی در ایران

در حال حاضر ۲۵ شرکت خودروسازی در صنعت خودروسازی در ایران فعالیت می‌کنند، از میان این ۲۵شرکت دو شرکت اصلی به نام ایران خودرو و سایپا هستند که قطب صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شوند.

مالکیت این دو شرکت بزرگ اساساً دولتی می‌باشد اما در ۳۰اردیبهشت سال۹۹ مجلس رژیم در گزارش تحقیق‌وتفحص خود از دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» اعلام کرد که دخالت نهادهای امنیتی در این شرکتها باعث افزایش فساد و زیان‌دهی آنها شده است.

در سال۸۹ نیز که قرار بر واگذاری سهام این دو شرکت شد از بنیاد تعاونی سپاه به‌عنوان اولین شانس برای واگذاری سهام این دو خودروسازی بزرگ نام برده می‌شد. این در حالی بود که در همان زمان بنیاد تعاونی سپاه صاحب بخش اعظم سهام گروه خودروسازی بهمن و بخشی از سهام سایپا را در اختیار داشت.

آشنایی با بنیاد تعاون سپاه

بنیاد تعاون سپاه پاسداران یک ارگان غیردولتی است که در حوزه اقتصادی و صنعتی در ۳۱استان ایران فعالیت می‌کند. مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه توسط فرمانده کل سپاه تعیین می‌شود. بنیاد تعاون سپاه همان نهادی است که در محمود میرلوحی عضو شورای قلابی شهر تهران در کلاوب‌هاوس در پنجشنبه ۱۹فروردین ۱۴۰۰ در مورد آن گفت در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف، در یک بازه زمانی کوتاه در سال۹۳، «۱۲ هزار و ۹۰۰میلیارد تومان» از اموال شهرداری تهران به شرکت رسا تجارت مبین وابسته به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است او تأکید کرد که این اموال در شرایطی به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است که شهرداری تهران همان زمان مشکلات زیادی برای تأمین منابع مالی خود داشت. شرکت «رسا تجارت مبین» یکی از بازوهای «هلدینگ یاس» بود که زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه محسوب می‌شدند و بر اساس برخی گزارشها «۱۴۰ پرونده فساد» در بنیاد تعاون سپاه وجود داشته و تاکنون سپاه پاسداران و بنیاد تعاون سپاه درباره هیچ‌کدام از این پرونده‌ها اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

بنیاد تعاون سپاه از حمایت کامل سازمان اطلاعات سپاه برخوردار است و یکی از اصلی‌ترین ارگانهایی است که مسئولیت تأمین مالی نیروی تروریستی قدس را بعهده دارد. رئیس هیأت‌امنای بنیاد تعاون سپاه پاسدار قالیباف بوده که همزمان منصب شهردار تهران را هم داشته است.

ورود این ارگان سپاه به صنعت خودروسازی در حالی بود که حاتمی، وزیر دفاع کابینه روحانی در دی‌ماه سال۹۶ اعلام کرده بود که خامنه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح رژیم مأموریت داده است تا نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی غیرمرتبط خارج شوند.

در سال۱۳۹۶ اسنادی که ویکی‌لیکس از فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران منتشر کرد در آن مورد دخالت سپاه در صنعت خودروسازی آمده بود،

سایپا (دومین تولیدکننده اتومبیل در ایران) ۱۷درصد از سایپا متعلق به سپاه است ۱میلیارد دلار از مایملک و ۲میلیارد دلار از سرمایه شرکت سایپا متعلق به سپاه است.

شرکت سرمایه‌گذاری بهمن ۲۴۰میلیون دلار از اموال شرکت متعلق به سپاه است.

این اطلاعات در حالیست که پاسداران همواره سعی می‌کنند که غارتگریهای خود را بپوشانند و ردی از خود به‌جا نگذارند اما همین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که اساس سهام صنایع خودروسازی بزرگ در ایران در دست سپاه است.

وضعیت کنونی صنعت خودروسازی و قیمت‌های نجومی خودرو در ایران

در سال۱۳۹۷ با لابی گسترده لابی سپاه، قانون ممنوعیت واردات خودروی خارجی در مجلس رژیم به تصویب رسید که عملاً بازار را به جولانگاه خودروهای بی‌کیفیت داخلی تبدیل کرد.

تأثیر عدم رقابت در بازار خودرو در ایران باعث شده که خودروهای تولید داخل روز بروز بی‌کیفیت‌تر شده تا جایی‌که این خودروها توسط مردم ارابه مرگ نامگذاری شده و بنا بر اعتراف سرکرده راهنمایی و رانندگی رژیم به‌دلیل ضخامت کم بدنه در هر تصادف تبدیل به یک بمب بنزینی می‌شوند و سرنشینان خو درا به گام مرگ می‌کشند.

عدم واردات خودرو تأثیر دیگر خود را بر قیمت خودرو در ایران گذاشته است و باعث شده که قیمت خودرو در ایران نجومی‌ شود به‌عنوان مثال:

۲۰۷اتومات ۱۰۳۰۰۰۰۰۰۰

‏۲۰۷ اتومات ۱۰۵۰۰۰۰۰۰

‏۲۰۶ تیپ دو ۷۴۰میلیون تومان

‏۲۰۶ تیپ پنج ۸۰۰میلیون تومان

‏پژو پارس تیوفایو ۸۳۰میلیون تومان

‏پراید ۳۹۰میلیون تومان

‏سمند سورن ۷۹۰میلیون تومان

این ارقام به‌هیچ‌وجه واقعی نبوده و نتیجه چنگ‌اندازی سپاه غارتگر خامنه‌ای به صنعت خودروسازی است.

برای فهم و درک کارکرد این مافیا کافی است چند مقایسه مختصر بین قیمت خودرو در ایران تحت حاکمیت آخوندی با سایر کشورها بشود تا میزان تخریب نقش سپاه در صنعت خودروسازی بدرجاتی فهم شود.

بنا به گفته یکی از اعضای مجلس رژیم قیمت خودروی پورشه‌ٔ ماکان در ایران ۱۸میلیارد تومان است در حالی‌که همین خودرو در امارات یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

سایت حکومتی گسترش نیوز نیز به مقایسه قیمت خودرو در ایران تحت حاکمیت آخوندها و کشور قطر پرداخته و می‌نویسد، خودروتیگو ۸پرومکس چینی که لوکس‌ترین خودروی چینی در بازار ایران است قیمتش ۴الی ۴/۴ میلیارد تومان است در حالیکه قیمت این خودرو در قطر ۱.۵میلیارد تومان است.

راه‌حل مشکلات صنعت خودروسازی در ایران چیست؟

در بررسی مشکل صنعت خودروسازی به‌خوبی مشخص می‌شود مشکل اصلی نه یک مشکل فنی و تخصصی و برنامه‌ریزی بلکه وجود یک مافیای حکومتی است که سرنخ به آن اصلی‌ترین نهاد رژیم که سپاه سرکوبگر است می‌رسد و مشخص است که تا این نهاد و پشتیبان آن یعنی بیت‌خامنه‌ای وجود دارد مشکل صنعت خودروسازی نیز مانند سایر مشکلات گریبانگیر جامعه ایران حل نخواهد شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: