کارگزار حکومتی: با «قراردادهای موقت» کارگران کمترین امنیت شغلی ندارند؛ کارفرما به‌راحتی کارگر را اخراج می‌کند

عباس کاربخش، دبیر حکومتی خانه موسوم به‌کارگر کرمان ۹فروردین در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا به‌نبود کمترین امنیت شغلی کارگران در رژیم ضدکارگر آخوندی اذعان کرد.

کاربخش با اشاره به‌پدیده ضدکارگری «قراردادهای موقت» گفت: این قراردادها «امنیت شغلی کارگران پیمانکاری را به خطر انداخته است. بنابراین آنها باید همیشه نگران این باشند که با تغییر پیمانکار حقوق و مطالباتشان نادیده گرفته شود و حتی شغل خود را از دست بدهند».

این کارگزار حکومتی افزود: «امروزه بسیاری از کارگران قرارداد موقت هستند و همین باعث از بین رفتنِ امنیت شغلی آنها شده به‌طوری که نمی‌توانند برای شغل خود آینده‌ای متصور شوند. کارفرما به‌راحتی می‌تواند کارگر را اخراج کند و کسی نمی‌تواند جلوی او بایستد».

خبرگزاری حکومتی تسنیم ۲۰اسفند هم به‌نبود کمترین امنیت شغلی، هم‌چنین غارت دستمزد کارگران اذعان کرد و نوشت: «یکی از مشکلات مهم کارگران عدم پرداخت مزایای شغلی است. بر اساس آمارهای غیررسمی، ۳۵درصد کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون هیچ مزایایی، ولی از ترس بیکار شدن حاضر به شکایت از کارفرمای خود نیستند».

نبود کمترین امنیت شغلی،‌ در حالیست که دستمزد کارگران نیز دست‌کم بین ۲تا ۳بار زیر خط فقر است.

در اسفند۱۴۰۱ نیز توفیقی، کارشناس امور کارگری رژیم اذعان کرد «سطح پوشش دستمزد کارگران به کمترین میزان ممکن رسیده است». او گفت «حداقل دستمزد ۱۴۰۱ در بهمن‌ماه، به سختی ۳۶ درصد سبد معیشت یا همان هزینه‌های حداقلی زندگی را پوشش می‌دهد؛ در واقع حداقل دستمزد بهمن، به سختی برای ده روز از ماه کفایت می‌کند».

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۹اسفند هم نوشت «دستمزد ۲۵۳ دلاری کارگران در یازده ماه به ۱۲۲ دلار رسیده است؛ در واقع یک کاهش بیش از صد درصدی در قدرت خرید دستمزد رخ داده است». ایلنا با اذعان به‌این غارت دسترنج کارگران در ادامه صحبت یکی از کارگران را بازتاب داد که می‌گوید: «هر روز صبح که بیدار می‌شویم، قیمت دلار بالا رفته و به تبع آن همه کالاها باز هم گران شده‌اند، در واقع گویا چیزی به نام ثبات ارزی حتی برای یک هفته و یک ماه وجود ندارد».

دربارهٴ همین وضعیت راغفر، اقتصاددان حکومتی ۱۹اسفند اذعان کرد که به‌زودی شاهد حضور لشکر گرسنگان کف خیابان هستیم. او گفت: «هنوز لشکر گرسنگان به‌میدان نیامده‌اند... اما وضع به‌جایی خواهد رسید که لشکر گرسنگان به خیابان بیاید و آنوقت دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را جمع کند. حتی پیش از آن که وضع به‌آن نقطه برسد، نظام بازنده خواهد بود».

لطفا به اشتراک بگذارید: