معاون پیشین وزیر کشور رژیم: دیگر نمی‌شود با نظامی‌گری جامعه را کنترل کرد؛ نظام در بحران است

محمود میرلوحی، استاندار پیشین رژیم در آذربایجان شرقی و سمنان، و معاون قبلی وزارت کشور نظام به «گستردگی اعتراضات» و وضعیت انفجاری جامعه اذعان کرد و هشدار داد «حاکمیت باید فکری برای این حجم از نارضایتی بکند».

میرلوحی گفت: «در حوزه اجتماعی هم شاهد اتفاق دردناک مهسا امینی و ماجرای گشت ارشاد و تلاطم‌های پس از آن بودیم که هنوز هم ادامه دارد. در این حوزه هم سال سختی را سپری کردیم».

معاون پیشین وزیر کشور رژیم هم‌چنین با اذعان به‌شکست رئیسی گفت: «ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم. سال گذشته با تصمیمات اقتصادی دولت تحت عنوان جراحی اقتصادی و به‌ویژه حذف ارز ترجیحی شروع شد و متأسفانه با تورم و تلاطم ارزی و... ادامه پیدا کرد. در واقع ما یکی از سال‌های سخت اقتصادی را پشت سر گذاشتیم. تصور دولت این بود که مثلا ۴۰ قلم کالا تحت تأثیر این تصمیمات قرار می‌گیرد اما در عمل ۴ هزار کالا تحت تأثیر این جراحی اقتصادی قرار گرفت. مسکن به تبع تغییرات نرخ ارز وضع بحرانی پیدا کرد. اجاره بهار به‌شدت افزایش پیدا کرد. وضعیت قیمت اتومبیل هم با نوسانهای شدید رو‌به‌رو بود».

میرلوحی به‌شکست سرکوب خامنه‌ای در برابر جامعه انفجاری هم اعتراف کرد و سراسیمه گفت: «به روزی رسیدیم که در اعتراضات بیش از صدهزار نفر را بازداشت می‌کنیم. چرا باید آمار سرانه زندانی‌ها آن‌قدر زیاد باشد؟ چرا هر مسأله‌ای را جرم‌انگاری کرده‌ایم؟ این روش جواب نمی‌دهد. چرا به این روز رسیدیم که اهل فکر و فرهنگ و ادب باید در زندانها باشند؟ چون می‌خواهند نظری یا اندیشه‌ای را مطرح کنند. واقعیت این است که ما دچار بحران هستیم!».

معاون پیشین وزیر کشور رژیم به سرکردگان نظام هشدار داد: «این مسیر قابل ادامه دادن نیست... همه چیز با برخوردهای نظامی و انتظامی درست نمی‌شود».

محسن رنانی، اقتصاددان حکومتی نیز روز ۲۷بهمن۱۴۰۱ در نامه‌یی سرگشاده به‌خامنه‌ای نوشت «جمهوری اسلامی دچار سقوط کارآمدی و شایستگی شده» و نظام در آخرین مرحله «سقوط» و در آستانه «انقلاب از پایین» قرار دارد.

رنانی درباره قیام مردم ایران به‌خامنه‌ای نوشت: «حکومت باید بداند که با ثبات کنونی اوضاع، غره نشود و رجز نخواند، که فرصتش اندکتر از آنی است که گمان می‌کند؛ و بداند که حتی اگر با روشهای سرکوب خشن این نسل را از نظر روانشناختی ناامید کند، اما این نسل به‌مرحله «امید وجودی» رسیده است و هر لحظه می‌تواند افق‌های امید‌بخش تازه‌یی را خلق کند».

محسن رنانی دربارهٴ موقعیت خطیر رژیم هم نوشت: «اکنون نظام سیاسی ایران، سه مرحله از سقوط را طی کرده است و «اصلاح از بالا» دیگر جواب نمی‌دهد. چون پیش‌شرط موفقیت اصلاح از بالا، «باورپذیر» بودن نظام سیاسی است و اکنون نظام سیاسی، «باورپذیری» خود را در ذهن بخش بزرگی از جامعه از دست داده است».

لطفا به اشتراک بگذارید: