روزهای سال۱۴۰۱ به‌پایان می‌رسد، اما دولت رئیسی باز هم دستمزد ۱۴۰۲ کارگران را مشخص نکرد

 

صولت مرتضوی، وزیر تعاون رئیسی با وقاحت گفت: «حداقل دستمزد سال آینده بعد از ۱۵ساعت مذاکره سه جانبه در جلسه جمعه ۲۶اسفند، تعیین نشد».

بلاتکلیف گذاشتن دستمزد۱۴۰۲ کارگران در حالیست که از ۲ماه پیش دولت رئیسی وعدهٔ تعیین آن را داده، اما به‌گفتهٴ رسانه‌ها و کارشناسان رژیم به‌عمد در جلسات این موضوع، سنگ‌اندازی می‌کند. علی خدایی، شورای عالی کار رژیم ۱۵اسفند اذعان کرده بود: «به‌دلیل عدم همراهی دولت رئیسی برای پرداخت کارگران، تعیین دستمزد کارگران به سال آینده کشیده می‌شود».

پیش از این کارگزاران دولت رئیسی از جمله وزیر تعاون وعده داده بودند که افزایش حقوق کارگران برای سال۱۴۰۲ با توجه به‌تورم بالای ۵۰ تا ۷۰درصدی، تا پیش از شروع سال جدید تعیین خواهد شد. اما عضو شورای عالی کار رژیم اکنون می‌گوید: دولت رئیسی به‌بهانهٔ «این‌که جلسات دیر آغاز شده» به‌خاطر «کمبود وقت» می‌خواهند «تصمیم عجولانه» گرفته و افزایش حقوق کارگران را باز هم حذف کنند.

سایت حکومتی تجارت نیوز هم روز ۱۲اسفند نوشت: «از آنجایی که حقوق در لایحه بودجه حدود ۸میلیون تومان تعیین شده، برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که دستمزد فراتر از این رقم نشود».

حقوق ۸میلیونی در حالی مطرح می‌شود که اقتصاددانان حکومتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت خط فقر را ۱۵میلیون و به‌طور عام بین ۲۱ تا ۳۲میلیون تومان مطرح کرده‌اند. خبرنگار تجارت نیوز هم در همین گزارش «نرخ ۱۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان برای سبد معیشت» را مطرح می‌کند که بیش از دو برابر حداقل حقوق در نظر گرفته شده در لایحهٔ بودجهٔ ۱۴۰۲ رئیسی است.

حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی نیز در حاشیه نشست تعیین دستمزد روز ۱۲اسفند، در گفتگو با سایت حکومتی تجارت نیوز حتی تورم بالای ۵۰درصد را بسیار خوش‌بینانه نامید و گفت: «به‌صورت واقعی ارقام بالای ۶۰ تا ۷۰درصد است. در حال حاضر ما با یک تورم ساعتی در کشور مواجه هستیم که امکان استخراج نرخ آن و اثرگذاری آن بر تورم کل قابل اندازه‌گیری نیست». حاج اسماعیلی گفت: «خود وزارت رفاه حدود دو-سه ماه قبل خط فقر برای شهرهای بزرگ را حدود ۱۵میلیون تومان اعلام کرده است».

روز ۹اسفند هم خبرگزاری حکومتی ایلنا نوشت «دستمزد ۲۵۳ دلاری کارگران در یازده ماه به ۱۲۲ دلار رسیده است؛ در واقع یک کاهش بیش از صد درصدی در قدرت خرید دستمزد رخ داده است».

اکنون در حالی کارگران باید وارد سال جدید شوند که با تورم افسارگسیخته هر روز حقوق چندبار زیر خط فقر قبلی‌شان بیشتر آب می‌شود و هیچ چشم‌اندازی از اندکی افزایش حقوق هم دیده نمی‌شود.

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: