دستمزدی که تنها کفاف ۱۰روز زندگی را می‌دهد؛ ایلنا: رئیسی به‌عمد میزان سبد معیشت را مشخص نمی‌کند

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۱۸اسفند در گزارشی اذعان کرد «دستمزد کارگران تنها ده روز از ماه را کفاف می‌دهد».

ایلنا از بلاتکلیفی کارگران با توجه به‌تورم افسارگسیخته نوشت و این‌که «امسال اوضاع کاملاً متفاوت از قبل است. برای مذاکرات مزدی ۱۴۰۲، هنوز سبد معیشت خانوارهای کارگری محاسبه نشده است و این در حالیست که نیمهٔ اسفند را هم پشت سر گذاشته‌ایم؛ به نظر می‌رسد دولتی‌ها و کارفرمایان اهتمامی برای ورود جدی به مبحث سبد معیشت ندارند».

روز ۱۲اسفند هم شورای عالی کار رژیم که با تأخیر بسیار جلسه برگزار کرد، تعیین دستمزد سال۱۴۰۲ کارگران را بلاتکلیف گذاشت. سایت حکومتی تجارت نیوز ضمن تأکید بر این‌که «کمی‌مانده به پایان سال، هنوز دستمزد ۱۴۰۲ کارگران تعیین‌تکلیف نشده است» نوشت «آنطور که نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار می‌گوید دستور کار نشست ۱۲اسفند هم در ارتباط با نرخ دستمزد نخواهد بود!».

اکنون خبرگزاری حکومتی ایلنا می‌نویسد عدم تعیین سبد معیشت کارگران توسط دولت رئیسی این است که دولت «نمی‌خواهد ابزاری برای مطالبه‌گری مزدی در دست کارگران باشد؛ ابزاری که نشان دهد حتی صددرصد افزایش دستمزد هم جوابگوی هزینه‌های پرشتاب زندگی نیست و نمی‌تواند حداقل‌بگیران را به خط فقر برساند».

ایلنا در ادامه به‌وضعیت بحرانی زندگی کارگران اعتراف می‌کند که «در طول سال ۱۴۰۱، هزینه‌های حداقلی زندگی کارگران حداقل ۸ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان افزایش یافته؛ این در حالیست که دستمزد با مزایا به زحمت به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد؛ در واقعیت، جهش هزینه‌های زندگی در یازده ماه سال جاری، بیش از صددرصد دستمزد بوده است؛ و دقیقاً به همین دلیل است که صددرصد افزایش دستمزد هم دیگر جوابگو نیست و کارگران را به خط فقر حداقلی بازنمی‌گرداند».

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۹اسفند هم نوشت «دستمزد ۲۵۳ دلاری کارگران در یازده ماه به ۱۲۲ دلار رسیده است؛ در واقع یک کاهش بیش از صد درصدی در قدرت خرید دستمزد رخ داده است». ایلنا با اذعان به‌این غارت دسترنج کارگران در ادامه صحبت یکی از کارگران را بازتاب داد که می‌گوید: «هر روز صبح که بیدار می‌شویم، قیمت دلار بالا رفته و به تبع آن همه کالاها باز هم گران شده‌اند، در واقع گویا چیزی به نام ثبات ارزی حتی برای یک هفته و یک ماه وجود ندارد».

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: