اتحادیه اروپا چند نهاد دیگر رژیم ایران را تحریم‌ کرد، اینبار به‌خاطر ارسال پهپاد نظامی به‌روسیه

اتحادیه اروپاـ ۶ اسفند۱۴۰۱ بستة‌ جدید تحریمی علیه رژیم ایران و روسیه اعمال کرد.

این تحریم‌ها که در نخستین‌ سالگرد حملة‌ روسیه به‌اوکراین به‌عنوان دهمین بستة‌ تحریمی اروپا علیه روسیه اعمال شده،‌ شامل ۷شرکت رژیم آخوندی هم می‌شود. علت تحریم این شرکتها فعالیت آنها برای ساخت پهپادهای نظامی است که توسط ارتش روسیه در حمله به‌اوکراین استفاده می‌شود.

روز ۵ اسفند نیز دولت انگلستان بستة‌ تحریمی جدیدی را علیه رژیم ایران و روسیه اعلام کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجة‌ انگلستان مجموعه‌ای تحریم علیه دولت روسیه را برشمرد که در میان آنها اسامی ۵تن از سرکردگان دستگاه‌های رژیم ایران هم به‌چشم می‌خورند. از جمله مدیران صنعت هوانوردی قدس و شرکت سازندة‌ پهپادهای مورد استفاده در جنگ اوکراین توسط روسیه نیز میان تحریم کنندگان هستند.

روز ۲۶بهمن نیز واشنگتن فری بیکن ۱۵فوریه در یادداشتی از طرحی در سنای آمریکا گفت که بر اساس آن تحریم‌های جدیدی علیه رژیم ایران به‌خاطر همکاری پهپادی با روسیه در جنگ اوکراین اعمال خواهد شد. این طرح توسط سناتور جیمز لنکفورد سناتور جمهوری‌خواه از اوکلاهما ارائه شده و از سوی طیفی دیگر از سناتور مورد تایید قرار گرفته است.

فری بیکن نوشت نسخه‌ای از این طرح را به‌دست آورده که در آن رژیم ایران «یک متحد کلیدی برای مسکو»‌ نامیده شده که با قرار دادن «فناوری مرگبار پهپاد در اختیار روسیه به هدف قرار دادن سایت‌ها در اوکراین»‌ کمک می‌کند. واشنگتن فری بیکن ادامه می‌دهد: «این قانون یکی از نخستین تلاشهای کنگرة‌ جدید آمریکا برای هدف قرار دادن مستقیم هم پیمانی رژیم ایران روسیه در جنگ اوکراین است. این لایحه در صورت تبدیل شده به قانون به‌جو بایدن اختیارات گسترده‌ای میدهد برای اعمال تحریم‌های باز هم بیشتر علیه رژیم ایران به‌خاطر کمک به‌روسیه.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیتة خارجی سنا و سنارتو جیم ریش عضو ارشد این کمیته نیز اعلام کردند که به‌این طرح می‌پیوندند. سناتور جیم ریش در توئیتی نوشت: «پهپادهای رژیم  ایران در حال تهدید امنیت خاورمیانه و اروپا است. باید خیلی زودتر اقداماتی علیه این اقدامات رژیم ایران انجام می‌دادیم».

بلومبرگ نیز ۲۷بهمن در گزارشی نوشت: «گروه جی۷ در حال بحث در مورد تحریم شرکت‌هایی در چین، ایران و کره شمالی است که احتمال می‌رود قطعات و فناوری‌های نظامی را به روسیه ارائه می‌کنند».

روز ۵ اسفند۱۴۰۱ روزنامة‌ حکومتی اعتماد نیز در یادداشتی با‌عنوان «دام روسیه برای ایران» نوشت سال گذشته با حملة روسیه به‌اوکراین نظام فرصت بسیار مناسبی برای احیای برجام داشت. اما « اما روسیه با فهم این موضوع درمسیر توافق سنگ اندازی کرد. در داخل هم ارزیابی بسیار نادرست و غیردقیقی از زمستان سخت اروپا انجام شد که نه‌تنها این فرصت از دست رفت؛ بلکه فرصت احیای توافق هسته‌ای که تبدیل به کلید اصلی خروج کشور از انباشت بحران‌ها شده است هم برای دست‌کم برای یک مدت نامعلوم به محاق رفت». اعتماد نوشت: «اما آنچه تحت‌تأثیر بحران اوکراین پیرامون ایران شکل گرفت به مذاکرات هسته‌ای محدود نشد... در چنین شرایطی واضح است که روسیه به‌عنوان کشوری که آماج تحریم‌ها و تبلیغات غرب است، از کشاندن کشور دیگری به بحران اوکراین برای سرشکن شدن هزینه‌ها و انحراف توجهات از روی مسکو استقبال می‌کند». اعتماد صحبتهای سیمینیوف، مدیرکل صندوق ملی امنیت انرژی روسیه در اکتبر۲۰۲۲ را یادآوری می‌کند که گفته بود: رژیم «ایران تحت تحریم خواهد ماند و این تحریم‌ها بدتر هم خواهد شد. صادقانه بگویم که این خبر خوبی برای ما (روسیه) است».

 

لطفا به اشتراک بگذارید: