عفو بین‌الملل: مرگ ابراهیم ریگی معترض ۲۴ساله بلوچ حاکی از شکنجه است و بار دیگر تجاوز وحشتناک مقامات رژیم ایران به حق زندگی را نشان می‌دهد

عفو بین‌الملل ۵ اسفند۱۴۰۱ بیانیه‌یی در رابطه با شهادت دکتر ابراهیم ریگی توسط مزدوران سرکوبگر رژیم در سیستان و بلوچستان صادر کرد در این بیانیه آمده است:

«مقام‌های رژیم ایران سعی کردند خانواده ابراهیم ریگی را تحت فشار قرار دهند تا او را بدون کالبد شکافی دفن کنند و اطلاعات ضد و نقیضی در مورد شرایط مرگ او برای فرار از مسئولیتشان به آنها دادند، از جمله با اعلام نمودن مرگ او به‌دلیل حمله قلبی.

یک منبع آگاه به عفو بین‌الملل گفت ارزیابی اولیه پزشکی قانونی که در محل انجام شد نشان داد که ضرب‌وشتم علت مرگ بوده است. مقامات سرانجام پس از این‌که خانواده ابراهیم ریگی از دفن او بدون تشییع خودداری کردند، کالبد شکافی را برای ۲۴فوریه تعیین کردند.

ریگی یک ساعت پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی لباس‌شخصی در کلانتری جان باخت. منابع آگاه گفتند که وی پس از دستگیری در خیابان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. ارزیابی اولیه پزشکی قانونی از جسد او به ضرب‌وشتم های بعدی در حین بازداشت در کلانتری اشاره دارد.

بر اساس اطلاعاتی که عفو بین‌الملل به دست آورده است، مقامات یک ساعت پس از دستگیری ابراهیم ریگی در کلانتری حاضر شده‌اند و پس از ارزیابی اولیه، گفته‌اند که وی بر اثر ضرب‌وشتم فوت کرده و پس از بازداشت جراحات وارده شده است.

تمام کسانی که به‌طور منطقی مظنون به دخالت در شکنجه و مرگ در بازداشت ابراهیم ریگی هستند، باید مورد رسیدگی کیفری قرار گیرند و در دادرسی عادلانه مورد بازخواست قرار گیرند».

لطفا به اشتراک بگذارید: