بیانیه مشترک کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا در مورد توسعه برنامه اتمی رژیم آخوندی

کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا طی بیانیه مشترکی نسبت به توسعه برنامه اتمی رژیم آخوندی هشدار دادند.

در این بیانیه آمده است:

ما، دولتهای فرانسه، آلمان، انگلستان و آمریکا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد این‌که رژیم ایران بدون اطلاع از پیش تغییر اساسی در سیستم سانتریفوژهای خود اعمال کرده است مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰درصد تولید می‌کنند و در کارخانه غنی‌سازی فردو قرار دارند.

همان‌طور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات رژیم ایران تحت توافقنامه پادمان ان.پی.تی مغایر است. چنین عدم اطلاع‌رسانی، توانایی آژانس را برای شناسایی به موقع در تأسیسات هسته‌یی ایران تضعیف می‌کند.

در ادامه بیانیه کشورهای فرانسه و آلمان و انگلستان و آمریکا آمده است:

ادعاهای رژیم ایران مبنی بر این‌که این اقدام به اشتباه انجام شده است ناکافی است. ما اقدامات ایران را بر اساس گزارشهای بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس هدف ادعایی رژیم ایران.

تولید اورانیوم با غنای بالا در سایت غنی‌سازی فردو خطرات قابل توجهی در زمینه تسلیحات هسته‌یی و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. اقدامات رژیم ایران از جمله توقف دوساله اجرای پروتکل الحاقی نگران‌کننده است.

رژیم ایران هم‌چنین به‌عنوان بخشی از تحقیقات پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌رغم تصویب دو قطعنامه درباره این موضوع توسط شورای حکام، هنوز پاسخ معتبری به سؤالات باقی مانده آژانس ارائه نکرده است.

لطفا به اشتراک بگذارید: