گروه حقوقی لافٍر در آمریکا: اتحادیه اروپا می‌تواند و باید سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد

سپاه پاسداران دست‌کم در ۳۳ توطئه در خاک اروپا طی ۵سال گذشته دست داشته که شامل توطئه بمب‌گذاری گردهمایی مخالفان ایرانی در پاریس در سال۲۰۱۸ و توطئه‌هایی برای جاسوسی و هدف قرار دادن مخالفان ایرانی در آلبانی می‌شود.

سپاه پاسداران ۳۰۰هزار دلار به یک قاتل برای کشتن جان بولتون و یک میلیون دلار برای ترور مایک پمپئو جایزه تعیین کرده بود. جوزپ بورل آشکارا در اشتباه است که می‌گوید تا زمانی که دادگاهی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکم قضایی علیه این گروه صادر نکند، نامگذاری تروریستی غیرممکن است.

گروه مشورتی حقوقی ـ امنیتی لافٍر (Lawfare) طی مقاله‌یی با اشاره به تصمیم قریب به اتفاق‌نظر پارلمان اروپا در نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران رژیم ایران که با ۵۹۸ رأی مثبت در برابر تنها ۹ رأی منفی صادر شد نوشت: این تصمیم زمانی که وزرای خارجه اتحادیه اروپا چند روز بعد در بروکسل گردهم آمدند، به جای این‌که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند، تنها اقدام به افزودن چند اسم بیشتر به فهرست افراد تحریم شده اتحادیه به‌دلیل نقض حقوق‌بشر کردند.

به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قبل از بررسی این موضوع، ابتدا باید یک دادگاه کشور عضو اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد. «این چیزی است که بدون دادگاه نمی‌توان در مورد آن تصمیم گرفت. ابتدا تصمیم دادگاه [نیاز است]. شما نمی‌توانید بگویید: من شما را تروریست می‌دانم زیرا شما را دوست ندارم. این باید زمانی انجام شود که دادگاهٍ یکی از کشورهای عضو [اتحادیه اروپا] بیانیه حقوقی یا محکومیت ملموسی صادر کند. و سپس ما در سطح اروپا کار می‌کنیم، اما ابتدا باید تصمیم دادگاه باشد».

اما این پاسخ درست نیست. برای نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران، هیچ کمبودی در شواهد وجود ندارد و تمامی این شواهد بر طبق قوانین زیربنای فرآیند شناسایی تروریستی اتحادیه اروپا، قابل‌قبول هستند.

لافر در ادامه می‌نویسد: مبنای قانونی اتحادیه اروپا برای نامگذاری تروریستی یک گروه، ماده‌یی در قانون تحت نام «موضع مشترک ۹۳۱ یا CP ۹۳۱ » است که در سال۲۰۰۱ به‌عنوان ابزاری برای اجرای قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شد. این ماده کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ملزم به اجرای اقداماتی برای «جلوگیری و متوقف کردن تأمین مالی تروریسم» می‌کند.

بر اساس قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت، از دولتها خواسته شده که تأمین مالی تروریسم را جرم محسوب کرده، وجوه یا سایر دارایی‌های افرادی را که مرتکب یا تسهیل کننده اقدامات تروریستی می‌شوند «بدون تأخیر» مسدود کرده و از استفاده افرادی که در چنین فعالیتهایی در قلمرو یک کشور برای «تامین مالی، برنامه‌ریزی، تسهیل یا ارتکاب اقدامات تروریستی علیه سایر کشورها یا شهروندان آنها دست دارند، جلوگیری کنند.

بر اساس CP ۹۳۱، هر شخص، گروه یا نهادی که در اقدامات تروریستی دست دارد، می‌تواند «زمانی که تصمیمی توسط یک نهاد صلاحیت‌دار اتخاذ شده باشد» نامگذاری تروریستی شود.

به زبان ساده‌تر، نامگذاری توسط اتحادیه اروپا می‌تواند بر اساس مجرم شناخته شدن توسط یک دادگاه یا حتی محکوم کردن توسط دادگاه باشد، اما تصمیم دادگاه شرط لازم برای لیست‌گذاری نیست. CP ۹۳۱ می‌گوید یک مقام قضایی یا «نهاد صلاحیت دار معادل» می‌تواند چنین تصمیمی را صادر کند. علاوه بر این، حتی شروع یک تحقیق نیز می‌تواند برای تسهیل یک لیست‌گذاری کافی باشد، و این امر توسط پلیس یا سایر مقامات قضایی، دادستانها، مقامات ملی یا سایرین نیز می‌تواند انجام شود.

در ادامه این مقاله آمده است: برخلاف اظهارات بورل، CP ۹۳۱ به‌طور خاص اشاره می‌کند که نامگذاری تروریستی پیشنهادی می‌تواند بر اساس اطلاعات شخص ثالث و نه فقط اطلاعات کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد. در واقع، زمانی که نامگذاری بر اساس اطلاعات یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا تهیه می‌شود، به‌طور خاص، طبق دستورالعملهای CP ۹۳۱ نماینده عالی یعنی جوزپ بورل است که باید پیشنهاد نامگذاری را به جریان بیندازد.

چندین مقام اروپایی اخیراً خاطرنشان کرده‌اند که دیوان دادگستری اروپا به‌طور خاص تصریح کرده است که تحقیقات یا محکومیت‌های خارج از اتحادیه اروپا نیز می‌تواند برای توجیه افزودن یک گروه به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه تحقیقاتی که توسط وزارت دادگستری آمریکا انجام شده می‌تواند مبنای قابل اجرایی برای این لیست‌گذاری توسط اتحادیه اروپا باشد.

ماده سی. پی ۹۳۱ اقدامات تروریستی را اینچنین تعریف می‌کند: «حمله به یک فرد که ممکن است منجر به مرگ شود»، آدم‌ربایی یا گروگان‌گیری، «ساخت، تملک، کسب، حمل و نقل، پشتیبانی یا استفاده» از سلاحها یا مواد منفجره و شرکت در فعالیت‌های یک گروه تروریستی. یک اقدام تروریستی حتی می‌تواند با هدف «بی‌ثبات کردن یا تخریب ساختارهای اساسی سیاسی، قانون اساسی، اقتصادی یا اجتماعی» یک کشور یا یک سازمان بین‌المللی باشد.

به گفته وکلای لافر: با هر معیاری که تعریف کنیم، سپاه پاسداران دقیقاً در این نوع فعالیت‌ها، چه در اروپا و چه در خارج آن، فعالانه مشغول است. بر اساس مجموعه داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده، عملیات‌های خارجی رژیم ایران (شامل توطئه‌های ترور، آدم‌ربایی، و جاسوسی) تنها طی پنج سال گذشته، به دست‌کم ۳۳ توطئه در اروپا می‌رسد. این توطئه‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند قبرس، دانمارک، فرانسه، آلمان و هلند بوده است. توطئه‌های دیگری نیز در سایر نقاط اروپا، از جمله در آلبانی، سوئد و انگلستان رخ داده است. در هر یک از این موارد، تحقیقاتی آغاز شده و در بسیاری از موارد مقامات قضایی درگیر پیگردهای فعال علیه سپاه پاسداران رژیم ایران و سایر عوامل این رژیم هستند.

برای مثال، توطئه ترور برنارد هانری لوی در فرانسه، توطئه بمب‌گذاری گردهمایی مخالفان ایرانی در پاریس در سال۲۰۱۸؛ توطئه‌هایی برای جاسوسی و هدف قرار دادن مخالفان ایرانی در آلبانی، هلند، آلمان، سوئد، اسکاتلند و بریتانیا؛ و حملات به کنیسه‌های آلمانی در نوردر این ـ وستفالیا...

در ماه اوت، وزارت دادگستری آمریکا عوامل سپاه پاسداران را متهم به توطئه برای ترور مقامات ارشد سابق دولت ایالات متحده در خاک آمریکا کرد. بر اساس استشهاد اف.بی.آی مبنی بر حکم جنایی وزارت دادگستری علیه شهرام پورصافی افسر سپاه پاسداران، سپاه برای کشتن جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا حاضر به پرداخت ۳۰۰هزار دلار به یک قاتل شده و یک میلیون دلار برای ترور مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا جایزه تعیین کرده بود... .

لافر استدلال می‌کند که: اتحادیه اروپا می‌تواند به تصمیمات خود برای نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران به‌خاطر کارهای تروریستی‌اش از جمله در سوریه تکیه کند. این اقدامات توسط نیروی قدس سپاه انجام می‌شد که اتحادیه اروپا آن را «بازوی تخصصی سپاه پاسداران» تعریف کرد. اتحادیه اروپا سابقه طولانی در تعیین مقامات سپاه پاسداران، برای جلوگیری از تأمین مالی تروریسم دارد. اتحادیه اروپا در سال۲۰۱۲ به‌طور خاص نیروی قدس سپاه پاسداران را به‌عنوان "مسئول عملیات برون‌مرزی رژیم ایران"و به‌عنوان ابزار اصلی این رژیم"برای عملیات ویژه و حمایت از گروه‌های تروریستی" توصیف کرد.

نامگذاری تروریستی سپاه فراتر از صرفاً یک نامگذاری ساده است. رژیم ایران در فعالیتهایی دست دارد که اتحادیه اروپا آن را «اقدامات تروریستی» توصیف می‌کند - حتی در مواقع مذاکرات حساس - زیرا مقامات رژیم ایران معتقدند که می‌توانند این کار را بدون هزینه انجام دهند. اگر اتحادیه اروپا به‌طور جدی رژیم ایران را به‌خاطر اقدامات تروریستی که طی سال‌ها و ماه‌های اخیر انجام داده، چه در اروپا و چه فراتر از آن، مورد حسابرسی قرار دهد، رهبران این رژیم مجبور می‌شوند در تحلیلهای خود سودمندی چنین اقدامات تهاجمی را مورد باز بینی قرار دهند و سیاستهای بدخواهانه و شوم خود مانند توطئه قتل و ربودن مردم در خیابانهای اروپا را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

نتیجه‌گیری:

نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران باید بر اساس اقدامات تروریستی که انجام می‌دهد و حمایت مادی که از نیابتیهای تروریستی خود می‌کند، صورت گیرد و اقدامات تحریمی علیه این رژیم را باید به نقض شدید حقوق‌بشر در ایران و ارائه پهپادهای مورد استفاده روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین واگذار کرد.

در حالی که اتحادیه اروپا در مورد لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بحث می‌کند، در انگلستان هم در همین حال بحثی به‌طور موازی جریان دارد. انگلستان که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، قصد دارد سپاه پاسداران را به دلایل تروریسم لیست‌گذاری کند و در نتیجه به نظر می‌رسد که دولت انگلستان به‌رغم مباحث مختلف، نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران را انجام دهد.

درست است که اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران را صرفاً به این دلیل که این سازمان را دوست ندارد، نامگذاری کند. اما بورل آشکارا در اشتباه است که می‌گوید تا زمانی که دادگاهی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکم قضایی علیه این گروه صادر نکند، نامگذاری تروریستی غیرممکن است. شواهد زیادی در چارچوب CP ۹۳۱ وجود دارد که سپاه پاسداران در آنچه اتحادیه اروپا به‌عنوان «اقدامات تروریستی» می‌نامد، چه در اروپا و چه در سراسر جهان دست دارد.

لطفا به اشتراک بگذارید: