۴۴سال قبل در چنین روزی ـ گاهشمار انقلاب ضدسلطنتی یازدهم بهمن

امروز نمایشگاه ”شهدای جنبش نوین ایران ”در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. هم‌چنین قرار است مهدی سامع از مسئولین سازمان چریکهای فدایی خلق ایران در رابطه با ”ضرورت وحدت نیروهای انقلابی“امروز سخنرانی داشته باشد.

سازمان مجاهدین خلق ایران طی پیامی به پدر طالقانی و سایر روحانیون متحصن در دانشگاه تهران یکبار دیگر پشتیبانی خود را از آنها اعلام کرد.

کیهان امروز متن پیام پدر طالقانی به ارتش را چاپ کرد. در این پیام که دیروز داده شد، پدر طالقانی از ارتشیان خواست تا صفوف نیروهای سرکوبگر را ترک کرده و به ملت بپیوندند.

در همین حال تظاهرات در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد. رشت، همدان، ایوان غرب، کاشان، اراک، اهواز، بابل، آباده، سنقر کلیایی، اصفهان، بندر عباس، شیراز، بروجرد و شهرهای دیگر میهنمان شاهد خیزش و درگیری مردم و جوانان با نیروهای سرکوبگر بودند.

و شهدایی که سر به‌راه آزادی گذاشتند.

امروز یک سرباز ارتش که در خرمشهر به مردم پیوسته بود، خونش را فدیة آزادی خلقش نمود. وقتی نیروهای سرکوبگر از او خواستند جاوید شاه بگوید، به بهای خونش ذلت تسلیم را نپذیرفت.

مردم انتقام خون شهدا را می‌گیرند. امروز خبر رسید یک استوار نیروهای سرکوبگر در همدان مورد اصابت گلولهٔ مردم قرار گرفت و کشته شد. هم‌چنین یکی دیگر از مأموران سرکوبگر هدف رگبار خشم مردم قرار گرفت.

بعد از ۳روز سکوتِ وحشت، ژاندارمری جریان حملهٔ مسلحانهٔ مردم به قرارگاه ستاد ژاندارمری را در کیهان منتشر کرد. در این گزارش آمده است: ”اغتشاشگران قرارگاه را محاصره کرده و با شلیک گلوله و پرتاب نارنجک و کوکتل، ناهارخوری افسران را آتش زده و یک سرباز را کشته و چند تن دیگر را مجروح کردند. ”

در حالیکه هجوم به مردم توسط تانکها و رگبار گلوله در اهواز و دزفول و اندیمشک ادامه داشت، جوانان برای خون رسانی به مجروحین در خیابانها، سینه‌خیز می‌رفتند.

هم‌چنین در سومین روز تظاهرات رشت، یک نفر شهید و ۵تن دیگر مجروح شدند.

امروز تعدادی از خبرنگاران مردمی به عیادت ”جان چزاره فلسکا“خبرنگار ایتالیایی رفتند. این خبرنگار ایتالیایی در یکشنبهٴ خونین، ۸بهمن، شجاعانه به تهیة فیلم و عکس از قیام مردم و جنایت نیروهای سرکوبگر پرداخت و مجروح شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: