گزارش پنجمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری در استکهلم ـ قسمت چهارم

گزارش وکلای شاکیان در مورد نقش حمید نوری در قتل‌عام زندانیان گوهردشت در سال۱۳۶۷ ـ پنجشنبه ۲۹دی ۱۴۰۱

کنت لوییس: مجاهدین در عراق مستقل بودند و علنا از جمله در واشنگتن پست اول ژوئن ۱۹۸۸ از بمباران غیر نظامیان و استفاده از گاز شیمیایی توسط عراق انتقاد میکردند.

فتوای قتل‌عام توسط خمینی هیچ ربطی به فروغ جاویدان نداشت.

رئیسی و پورمحمدی و نیری و دیگر سرکردگان رژیم همواره و تا به امروز مجاهدین را محارب می‌دانند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در ژوییه ۲۰۲۰ اعلام کرد کمیته مرگ روز ۱۹ ژوییه یعنی یک هفته قبل از عملیات فروغ جاویدان تشکیل شده است.

در فتوای قتل‌عام هیچ اشاره ای به فروغ جاویدان نیست. فتوا از عملیات جنگی در شمال و غرب و جنوب غرب صحبت می‌کند در حالیکه فروغ جاویدان تنها در غرب کشور بوده است.

رژیم ایران مجاهدین را بزرگترین خطر برای رژیم می‌دانست و این یک دلیل کافی برای رژیم بود که تمام هواداران مجاهدین را اعدام کنند.

گزیده ای از پنجمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری ـ ۲۹دی۱۴۰۱ ـ ۱۹ژانویه ۲۰۲۳

الان می‌خواهم در مورد این منازعه مسلحانه صحبت کنم ولی نمی‌دانم از لحاظ وقتی به کجا رسیدیم که می‌توانیم این بخش را به پایان برسانیم.

به‌طور کلی تمام کارشناسانی که اظهاراتشان را ما در دادگاه بدوی استماع کردیم، با ما توافق دارند که هم نزاع بین‌المللی رخ داده و هم نزاع غیربین‌المللی همزمان و من نمی‌خواهم تکرار کنم دوباره در رابطه با نول هیگنز که توی دادگاه بدوی باهاشون باز پارسی شد. من به‌کلی چشم‌پوشی خواهم کرد از گزارش ایشان.

بنظر ما این نزاعهای غیربین‌المللی ۱۹۸۱ شروع شد. وقتی دولت ممنوع کرد که مجاهدین به‌حالت خشونت‌بار بهشون حمله کند، و این در اصل درگیریها تا حدی تا امروز هم ادامه دارد.

من یک حالت فرمالیته می‌خواهم برایتون توضیح بدهم اشاره کنم. یک در اصل سپاه انقلاب از بخش امنیتی‌اش یک مدرکی وجود دارد می‌گویندکه ادعا می‌کنند که مجاهدین امروز هم به‌حالت خیلی شدیدی فعال هستند در ایران سال۲۰۲۰ هم شروع شده فعالیت‌های شدیدشان. همین‌طور جالبه که بهش توجه کنیم که بیشتر آن اشخاصی که طبق حکم اعدام، اعدام شدند، محارب نامیده شدند.

از سال۱۹۸۰ تا ۸۸ میشه گفت که یک نزاع مسلحانه بین‌المللی بین ایران و عراق انجام شد.

۱۹۸۶ می‌دانیم که مجاهدین استقرار کردند پایگاههای خودشان را در عراق.

شروع کردند خرید سلاح و تجهیزات دیگری را برای ان ال آ خوب این واضح است که مجاهدین و ان ال آ باید همآهنگ کنند در اصل اقدامات و عملیات خودشان را و در کل ۱۹۸۸ با کمک آن نیروهای مسلحانه عراق، ولی میشه این خطر ریسک وجود داشته باشد که بتوانه عملیات یکدیگر را تحت تأثیر منفی قرار بدهد، عراق می‌توانسته سوء‌استفاده کرده باشد... اطلاعاتی که در رابطه با عملیات مجاهدین داشتند و از آن استفاده کردند و عملیات خودش را برنامه‌ریزی کرده خوب این یک چیزیه که برای ما قابل باوره. محتمل هست.

به‌خاطر همین میشه ادعا کرد که مجاهدین و شورای ملی مقاومت ملی[کنت می‌گوید ان ال آ مترجم اشتباه می‌گوید شورای ملی مقاومت ملی] و عراق یک دشمن مشترک داشتند و بر علیه آن خشونت اعمال می‌کردند و این دشمن مشترکشان ایران است. در حین سالهای ۱۹۸۸ در سال۱۹۸۸ بدون در نظر گرفتن این‌که این عملیات را مجاهدین تنها و مستقل انجام داده بودند.

یا این‌که کمک گرفته بودند، دادستانها به منابع اطلاعاتی مختلف اشاره کردند، یکی از آنها ویکی پدیا بوده که بتوانند ثابت کنند که عراق در اصل کنترل به‌حالت کلی داشته، به انگلیسی یک واژه‌ای به‌نام اور کنترل داشتند یعنی کنترل کلی این یک واژه‌ای است که فنی استفاده می‌شود... تسلط کامل روی مجاهدین داشتند. ادعاهای زیادی در این مورد انجام دادند.

برای مثال اطلاعاتی وجود دارد که مجاهدین از طرف عراق کمک مالی شده و با اطلاعات ضداطلاعاتی به عراق کمک کردند و غیره.

وقتی ما به این منابع بیشتر مشاهده می‌کنیم، در اصل اسمش را این متنهای مطالعه‌ای که دادستان بهش اشاره کرده بود و در موردش برای ما نقل‌قول می‌کرد، در صورتجلسه اصلی تحقیقات مقدماتی از صفحه ۱۴۳ تا صفحه ۱۶۴ هستش. یک مقاله‌یی وجود دارد از شخصی به‌نام جانتان نسترس از سال۲۰۱۴ هست. در صفحه ۱۰۹ می‌بینیم که اسم آن مقاله‌ام هست... در صفحه ۴۹... وقتی مرور می‌کنیم این مقاله را در اصل نشان‌دادن یک فکر متفکر و اشاره به وزارت امور خارجه آمریکا و فقط اینها اینطوری ادعا می‌کنند که صدام مسلح کرد، مجاهدین را به انگلیسی من می‌خوانم و... صدام مجاهدین را مسلح کرد، در حین این اواخر درگیریهایی که در ایران بوده، با تجهیزات سنگین ارتشی، در این رابطه اصلاً هیچ چیزی در مورد کمکهای مادی در اینجا به آن اشاره نشده.

همینطور به‌نظر من این منابع دیگری که الآن در موردش می‌خواهم توضیح بدهم. این یک حالتی می‌شود که تکراری می‌شود. به‌خاطر این‌که تمامشان با همدیگر ارجاع می‌کنند به اطلاعاتی که به‌حالت ویژه از وزارت امور خارجه آمریکا گرفته شده و این دفتر ضدتروریستی و همآهنگ‌کننده آمریکا و این اطلاعات در حین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ ارائه داده شده.

....

لطفا به اشتراک بگذارید: