گزیده‌ای از ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری + پیام سخنگوی مجاهدین

ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری در استکهلم ـ دوشنبه ۳بهمن۱۴۰۱

اعترافات ناگزیر و ذلت‌بار رژیم آخوندی و وکیل دژخیم نوری در مورد استقلال مجاهدین از عراق:

ارتش عراق در فروغ جاویدان شرکتی نداشته است.

هفت هزار عضو ارتش آزادیبخش ملی دست‌اندرکار این عملیات بودند.

درگیری مسلحانه بین رژیم ایران و مجاهدین به موازات درگیری بین ایران و عراق جریان داشته و با پایان جنگ خاتمه نیافت.

کمیسیون ویژه ملل‌متحد برای بازرسی از اماکن عراق اعلام کرد مکانهایی که مجاهدین در آن حضور دارند، خارج از قلمرو عراق است

و کمیسیون در گفتگوی دوجانبه با مجاهدین اجازه بازدید از این اماکن را گرفت.

محمد امین یک مقام عراقی در یک نامه رسمی اعلام کرد، دولت عراق هیچ دخالتی در پایگاههایی که در اختیار سازمان مجاهدین است ندارد.

مجاهدین در عراق مستقل از دولت این کشور عمل کرده‌اند و عراق هیچ‌گاه در عملیات نظامی آنها دخالتی نداشته است.

از آنجایی که مجاهدین و ارتش آزادیبخش تحت کنترل عراق نبودند، وزارت دفاع آمریکا آنها را افراد حفاظت‌شده تحت کنوانسیون چهارم ژنو اعلام کرد.

ارتش آزادیبخش هیچ عملیاتی به‌خاطر حمایت از عراق انجام نداده و هیچ نشانه‌ای نیست که عراق فعالیت‌های ارتش آزادیبخش ملی را سازماندهی، همآهنگی و یا حتی برنامه‌ریزی کرده باشد.

گزیده‌ای از ششمین جلسه دادگاه تجدیدنظر دژخیم حمید نوری ـ ۳ بهمن ۱۴۰۱ ـ ۲۳ژانویه ۲۰۲۳

وکیل مدافع نوری: ارتش عراق توی این حملات فروغ جاویدان شرکتی نداشته ارتش عراق. برای این‌که واضح‌تر بتوانم باز هم توضیح بدهم میشه در اصل این عملیات فروغ جاویدان اصلاً چی بوده در رابطه با چی بوده. هفت هزار نفر از سازمان آزادیبخش ملی دست‌اندرکار این جریان بودند شرکت داشتند نزاع بین ایران و مجاهدین به‌حالت موازات همزمان نزاع بین ایران و عراق انجام می‌شد. میشه گفت که ایران میشه گفت ایران و سازمان آزادیبخش هم همزمان با هم یک نزاع داشتند همزمان که ایران و عراق باهم یک نزاع داشتند. و این نزاعی که ما بین سازمان آزادیبخش ملی و ایران بود همزمان با جنگی که ایران و عراق با هم داشتند به خاتمه نرسیدند این را خیلی عادی و واضحه.

این چیزی است که من می‌خواهم به‌صورت ویژه به آن تأکید کنم در رابطه با این‌که ثابت اصلاً نتوانسته بشه که این اختلافات بین‌المللی بوده این درجه و این کمک و حمایتی که شده نامشخصه. اگر بخواهیم خیلی کم بگوییم این حمایتها غیرمشخص بوده. هیچ در اصل ادله اثبات بیطرفانه‌ای وجود ندارد که دولت عراق شرکت داشته باشد بر سازماندهی همآهنگی یا برنامه‌ریزی مجاهدین اعمال فعالیت‌های نظامی مجاهدین. حتی مشخص نشده ثابت نشده که سازمان آزادیبخش ملی این عملیات را انجام رسانده بر علیه دولت ایران به‌خاطر نفع کشور عراق.

بیانیه‌ای که از آقای اریک داوید نشر شده و این پرزیدنت عراق بوده آقای صدام حسین که ادعا کرده بود که عراق احترام می‌گذارد به جنبش مخالفتی از طرف ایران و از لحاظ سیاسی و ایدئولوژی استقلالشان را و عراق فقط یک همکاری صلح انگیز با آنها دارد با یک احترام متقابل برای انگیزه‌ها و خواسته‌های طرفین. این حتی سال۱۹۸۸ این جریان تکرار شد. این ادعا و حتی موردی ایجاد نکرد که بخواد ایجاب کنه که ما کنترل کنیم. در اصل بازرسی‌هایی شد در رابطه با سلاح انجام شد از یک کمیسیون ویژه، شورای ویژه سازمان ملل‌متحد این بعد از جنگ مابین ایران عراق اتفاق افتاد. اینجا در اصل در رابطه با استقلال مجاهدین قابل احترام دونستن تو یک گزارشی که ما بهش استناد کردیم، به‌عنوان ادله اثبات در اصل مدیر اجرایی این کمیسیون این چیز رو گزارش داد مکانهایی که تعلق داشت در عراق ملاقات نمی‌شد به‌خاطر این‌که اونها تحت کنترل دولت عراق نبودند. برای این‌که این میتونست امکانپذیر باشه خواسته بر این بود که اینها مستقیماً با مجاهدین وارد بحث بشن. وارد مذاکرات بشن. حتی بتونن داخل اون مکانها وارد بشن این نقل واجبه که اینجا بهش اشاره بشه. من ترجمه شو براتون میخونم در حین مدت زمانی که این گروه بازرسی‌هایی که پیشاپیش خبر بدن انجام می‌دادن چند مکان متعدد که از طرف عراق اینها گزارش داده نشده بود، دسترسی به این امکانات این رو نشون داده بود و در اصل اونجا بازرسی‌هایی انجام شد با یک استثنا و اینجا در یک مکانهایی بود که تصرف شده بود از طرف مجاهدین اون محلی که قرار بود بازرسی بشه گفتن اصلاً خارج از قلمرو عراق قرار داره این بحث دسترسی به کمیسیون ارجاع شد و به سازمان یک گفتگوهایی انجام شد.

......

لطفا به اشتراک بگذارید: