خبرگزاری حکومتی: دستمزد کارگران ایران «کفاف ۱۰روز را هم نمی‌دهد»؛ با کمتر از ۱۸میلیون تومان امکان زندگی نیست!

خبرگزاری حکومتی  ایلنا ۳۰دی۱۴۰۱ در گزارشی نوشت «در شرایطی که تا پایان آذر تورم سالانه خوراکی‌ها به بیش از ۶۳ درصد رسیده» خبری از اقدامی جهت افزایش دستمزد کارگران نیست و «تا امروز نه نشست شورایعالی کار با موضوع دستمزد برگزار شده و نه کمیته‌ی دستمزد آغاز به کار کرده» است.

ایلنا می‌نویسد «وقتی هزینه‌های زندگی کمتر از ۱۷ یا ۱۸ میلیون تومان نیست، برخی نمایندگان مجلس و گروهی در دولت، روی عددهای حول و حوش ۲۰ درصد» افزایش حقوق کارگران  «مانور می‌دهند و می‌خواهند هر طور شده از محاسبه‌ی سبد معیشت طفره بروند».

ایلنا می‌نویسد: «هیچگاه بحران معیشت این اندازه جدی نبوده؛ کارگران از تمام خرج‌های لازم زده‌اند تا بتوانند گذران زندگی کنند؛ آن‌ها بار سنگین تورم را با تحمل رنج‌ بسیار بر دوش می‌کشند»؛ در مقابل همانها که از افزایش حقوق منطبق با میزان تورم طفره می‌روند «از این گرانی‌ها سود می‌برند».

این خبرگزاری حکومتی دربارة‌ نقش مافیای حکومتی هم می‌نویسد: «در این نابرابری آزاردهنده، دلالان و بورس‌بازان از مالیات معافند و کارگران و مزدبگیران چند بار مالیات می‌دهند؛ هم مالیات تورمی پنهان بابت گرانی‌ها را و هم مالیات بر حقوق و ارزش افزوده را؛ در این بین، همان اصلِ افزایش دستمزد مطابق با هزینه‌های زندگی و تورم نیز نادیده گرفته می‌شود».

ایلنا می‌نویسد: «دستمزد کارگران حتی ده روز از ماه را کفاف نمی‌دهد».

احسان سلطانی، اقتصاددان حکومتی هم روز ۳۰دی ۱۴۰۱ گفت: «دستمزد ایرانیان سقوط کرده است و اهتمامی برای ترمیم آن نیست».

لطفا به اشتراک بگذارید: