بحران دارو؛ از «انفجار قیمت» تا «مافیای دارویی سوار بر وزارت بهداشت»

سازمان غذا و داروی رژیم مجوز گرانی ۱۳ تا ۷۸درصدی ۱۰محصول شرکت دارویی البرز را صادر کرد.

کمبود و گرانی دار یکی از بحران‌های جدی مردم است. محمدعلی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارتجاع می‌گوید «افزایش نرخ ارز و گرانی انواع کالاها، واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی و قیمت داروها و تجهیزات پزشکی، بازار سلامت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است» (۵دی۱۴۰۱). نجف آبادی،‌ عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارتجاع هم «از کمبود شدید دارو» می‌گوید و اینکه «در شرایط حاضر بسیاری از دارو‌های ضروری مورد نیاز مردم یا در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود یا به شدت کمیاب است» و حتی «داروی «کوآموکسی کلاو» که دارویی ساده»‌ است «نیز به‌ندرت در داروخانه‌ها پیدا می‌شود» (۴دی۱۴۰۱).

روزنامة‌ حکومتی اعتماد هم از «انفجار قیمت دارو همزمان با کمبود تا ۶۰۰ قلم دارو در ابتدای پاییز امسال» می‌نویسد که «حکایت سومدیریت فراگیر در وزارت بهداشت است»‌ (۵دی۱۴۰۱). جوان آنلاین،‌ سایت وابسته به‌سپاه پاسداران هم از «افزایش قیمت ۲هزار دارو» تنها «طی ۶ماه اخیر» می‌نویسد و اینکه «کارخانجات هر روز دارو را گران می‌کنند» (۲۳ آذر۱۴۰۱). جوان آنلاین ‌چند نمونه از گرانی سرسام‌آور دارو در سال ۱۴۰۱ نسبت به‌سال پیش از آن را بازگو می‌کند: هر ورقه قرص متفورین از ۱۹هزار به‌۲۵هزار تومان/ قرص سرماخوردگی از ۳۵هزار به ۵۵هزار تومان/ هر ورقه ژلوفن از ۶هزار به‌۱۳هزار تومان (همان منبع). خبرگزاری حکومتی ایسنا هم از بحران «کمبود سرم  و دارو در کشور» خبر می‌دهد که بیماران «با فصل سرما و افزایش تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا با چالش‌های جدی در زمینه سرم و داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک، مواجه شده‌اند» (۲۲ آذر۱۴۰۱). رویداد۲۴ دیگر سایت حکومتی هم «گرانی دارو، کمبود دارو و سهمیه‌بندی دارو» را «کلیدواژه‌های نگران کننده‌ای» برای بیماران می‌نامد و در یک نمونه می‌نویسد مردم «انسولین را حدود ۳۵تا ۴۰هزار تومان خریداری می‌کردند»‌ اما اکنون تا «۹۵۰هزار تومان» باید برای آن بپردازند (۲۱ آذر۱۴۰۱).

بحران گرانی دارو در حالیست که عین‌اللهی، وزیر بهداشت رژیم روز ۲۱فروردین ۱۴۰۱ گفت: «امسال کمبود دارو نخواهیم داشت» و روز ۱۴ اردیبهشت هم گفت «قیمت دارو هیچ تغییری نسبت به‌سال گذشته نخواهد داشت». آخوند ابراهیم رئیسی هم ۴تیر۱۴۰۱ در گفتگوی تلویزیونی گفت «دارو گران نمی‌شود».

 

علت کمبود و گرانی دارو

عنابستانی، عضو مجلس ارتجاع «مافیای دارویی سوار بر عملکرد وزارت بهداشت» را که این وزارتخانه «را کنترل می‌کند» علت نایابی و گرانی دارو می‌داند (۱۷دی۱۴۰۱). پیش از این در  رقابتهای باندی برخی از مهره های حکومتی  عوامل رقیب که داروخانه های زنجیری را در کنترل خود دارند مسبب بحران دارو معرفی کرده بودند. از جمله  شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع گفته بود: «داروخانه‌های زنجیره‌ای باعث ایجاد مافیای دارو شده‌اند». (تیر۱۴۰۱). همشهری نیز همان زمان دربارة‌ پدیدة داروخانه‌های زنجیره‌ای نوشت: «پشت پرده، مدیریت آن‌ها در دست سرمایه‌دارانی است که به حوزه دارو، مکمل‌ها و لوازم آرایشی ورود کرده‌اند» (۶تیر۱۴۰۱) و آنطور که خبرگزاری حکومتی مهر می‌نویسد «برای کسب درآمد بیشتر و سودجویی» کلان، «دست به‌گروگانگیری دارو می‌زنند» و «به‌اسم دارو هر کاری می‌کنند»، آنهم «در روزهایی که مردم و بیماران با کمبود دارو مواجه هستند» (۱۶دی۱۴۰۱). ایسنا هم یکی از راه‌های این سودجویی را احتکار و در نتیجه ایجاد «بازار سیاه»‌ عنوان می‌کند و گفته‌های یک شهروند قزوینی را نقل می‌کند که «یک هفته است به دنبال یک اسپری ریه برای مادرم هستم اما به‌هیچ‌وجه پیدا نمی‌شود» و اکنون «چاره‌ای جز خرید این دارو از بازار سیاه» ندارم (۲۲ آذر۱۴۰۱).

لطفا به اشتراک بگذارید: