بلومبرگ ـ ایران دمکراتیک در راه است و خاورمیانه را رهبری خواهد کرد

بلومبرگ ۲۵آذر در مقاله‌یی تحت عنوان «ایران دمکراتیک در راه است و خاورمیانه را رهبری خواهد کرد» نوشت: اگر آخوندهای حاکم بر ایران سقوط کنند، آمریکا متحد بهتری در تهران نسبت به سایر کشورهای خلیج‌فارس خواهد داشت.

در حالی‌که منطقه شروع به چرخش حول محور خود کرده است، یک دورهٴ ۴۴ساله نیز به نظر می‌رسد که به پایان خود رسیده... اکنون رژیم ایران تحت تأثیر ماه‌ها تظاهرات گسترده، ناآرامی‌ها در سراسر اقشار اقتصادی ـ اجتماعی، آموزشی و منطقه‌یی قرار گرفته است. شکاف‌هایی در ساختار قدرت رژیم شروع به ظهور کرده است. از آنجایی که ایران نقطه محوری ژئوپلیتیک خاورمیانه را تشکیل می‌دهد، هیچ چیز به اندازه یک حکومت آزادیخواه در آن منطقه در ماه‌ها و سال‌های آینده پتانسیل تغییر منطقه را ندارد. ایران با جمعیت فوق‌العاده تحصیل‌کرده ۸۵ میلیونی خود، بزرگترین کشور در خاورمیانه است.

بلومبرگ در ادامه می‌نویسد: اکنون، پس از نیم قرن تاریکی تحت حکومت آخوندها، می‌توانیم در آغاز یک پایان باشیم. همان‌طور که انقلاب سال۵۷ منجر به سرنگونی شاه شد، ایران امروز می‌تواند شاهد یک انتقال قدرت به یک حکومت دمکراتیک باشد. رژیمی که بعد از این حکومت ملاها بیاید، تأثیراتش در منطقه به همان‌گونه است که سقوط دیوار برلین در اروپا داشت... خلاص شدن از شر آخوندهای تندرو باعث بارز شدن یک صلح نسبی در خاورمیانه شود. عراق، سوریه و لبنان، همگی می‌توانند به تدریج بدون حضور شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران به ثبات برسند. هیچ‌کس نمی‌توانست پایان رژیم شاه را تا زمان سرنگون شدنش تصور کند. اما اکنون می‌توانیم به‌طور واقع‌بینانه پایان رژیم آخوندی و پیامدهای منطقه‌یی و جهانی آن را در چشم‌انداز ببینیم.

 

مطالب مرتبط

محارب ـ ایران بپا می‌خیزد

از شهریور تا آذر؛ از کجا تا به کجا آمده‌ایم؟

 

لطفا به اشتراک بگذارید: