کنفرانس با نمایندگان مجلسین عوام و اعیان انگلستان در حمایت از قیام مردم ایران ـ قسمت آخر

کنفرانس با نمایندگان مجلس عوام و مجلس اعیان انگلستان در حمایت از قیام سـراسـری مردم ایـران ـ نه به رژیم زن‌ستیز آخوندی  ـ آری به جمهوری دموکراتیک

سخنرانیهای لرد پولاک ـ  آنتیا مک‌اینتایر ـ باب بلکمن ـ بارونس ایتون ـ ریچل ماسکل ـ  لرد سینگ ـ طاهر بومدرا 

 
لرد پولاک عضو مجلس اعیان ضمن تأیید سخنان لرد آلتون و ترزا ویلیرز در حمایت از قیام و مقاومت ایران و ضرورت قاطعیت در برابر رژیم آخوندی افزود: ترزا ویلیرز در مورد سپاه پاسداران کاملاً درست می‌گوید. وقت آن است که بالاخره سپاه را در لیست تروریستی قرار بدهیم. او به درستی که سپاه مادر تنی حزب‌الله است. ما باید این کار را هم انجام دهیم. من به این فراخوان ادامه خواهم داد. اما دلیل اصلی حضور ما اینجا صحبت کردن درباره زنان شجاع ایران است. من از دولت خواستم که برای حذف رژیم ایران از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل اقدام فوری انجام دهد. شرم‌آور خواهد بود اگر یکی از اعضای سازمان ملل به حفظ رژیم ایران در آن نهاد رأی دهد. بیایید سپاه پاسداران را در لیست ببریم و رژیم ایران را از کمسیون زنان ملل‌متحد خارج کنیم. همیشه از حمایت من برخوردار خواهید بود.

آنتیا مک‌اینتایر نایب‌رئیس حزب محافظه‌کار انگلستان (۲۰۱۶)، نمایندهٔ پیشین پارلمان اروپا در کنفرانس لندن خطاب به همکارانش در کنفرانس و خانم مریم رجوی گفت: رئیس‌جمهور منتخب مقاومت ایران،، خیلی از دیدن شما خوشحالم امروز. ، و خیلی خوشحالم از این‌که یکبار دیگر این فرصت را دارم که از مقاومت ایران که سالیان است از آن حمایت کرده‌ام حمایت کنم. خانم رجوی، ما در استراسبورگ شما را زیاد ملاقات کردیم. شما اغلب به آنجا می‌آمدید و من به‌خاطر دارم ما از این‌که اتحادیه اروپا روابط دوستانه‌ای با رژیم آخوندها دنبال می‌کرد به آن اعتراض می‌کردیم. آنچه که طی دو ماه گذشته در ایران اتفاق افتاده و زنان جوان شجاعانه جلودار اعتراضات سراسری بوده‌اند براستی شگفت‌آور است. زن‌ستیزی یکی از ویژگیهای اصلی دیکتاتوری مذهبی حاکم بوده و زنان سرکوب می‌شوند و از پایه‌یی‌ترین حقوق‌شان محروم شده و هزاران تن از آنها اعدام شده‌اند. ولی جهان طی دو ماه گذشته شاهد ایران دیگری بوده، با زنان در خیابان‌ها و دانشگاهها حتی در مدارس که بسیار شجاعانه رژیم بنیادگرا را به چالش کشیده‌اند و نوید دوران جدیدی را می‌دهند. البته پاسخ رژیم سرکوب وحشیانه بوده. ۶۲۵ معترض صرفاً به‌خاطر خواستار آزادی و برابری جنسیتی کشته شده‌اند. و رژیم ایران اخیراً تعدادی از معترضان را در دادگاه ساختگی به اعدام محکوم کرده است

آنتیا مک‌اینتایر به گوشه‌یی از جنایات رژیم آخوندی در جریان قیام اشاره کرد و گفت: ما شاهد صحنه‌های غم‌انگیز ایرانیان شجاعی بوده‌ایم که جان خود را برای رسیدن به آزادی از دست داده‌اند، در حالی که صدها معترض به طرز فجیعی کشته شده‌اند. آنچه بیش از همه دلخراش است، کشتن جوانان است. کیان پیرفلک، یک پسر ده ساله شاد بود، در ۱۷نوامبر توسط نیروهای امنیتی کشته شد. او با خانواده‌اش در حال بازگشت به خانه بود که نیروهای امنیتی به سوی خودرو آنها تیراندازی کردند. این تراژدی است و ما نمی‌توانیم در قبال این نقض‌های فاحش ابتدایی‌ترین حقوق‌بشر سکوت کنیم. بنابراین، در حالی که ایرانیان برای ایجاد یک جمهوری دمکراتیک در تلاش هستند، نشانه‌های فزاینده‌یی وجود دارد که حاکی است اعتراضات سازمان‌یافته است. همان‌طور که مقامات رسانه‌های دولتی مدام تکرار می‌کنند، اپوزیسیون ایران، سازمان مجاهدین خلق ایران و کانونهای شورشی آنها نقش فعالی را ایفا می‌کنند. زنان ایرانی طی چهار دهه گذشته نقش کلیدی در مقاومت داشته‌اند و مریم رجوی همواره مدافع سرسخت آزادی و برابری جنسیتی در ایران بوده است. او راه را برای زنان ایران در مبارزه برای آزادی هموار کرده است و من به تمام کارهایی که او انجام داده است ادای احترام می‌کنم. پس همه ما باید در کنار مردم ایران به‌طور عام و زنان ایرانی به‌طور خاص بایستیم. آنان در برابر چشمان ما در حال ساختن تاریخ هستند و از آخوندهای حاکم حسابرسی خواهند کرد. من از فراخوان ترزا ویلیرز مبنی بر لیست‌گذاری سریع سپاه پاسداران در تمامیتش به‌عنوان یک مجموعه تروریستی کاملاً حمایت می‌کنم. هم‌چنین باید سفارتخانه‌های رژیم ایران را ببندیم و رژیم را از همه سازمانها و ارگانهای بین‌المللی بیرون کنیم. اکنون، همان‌طور که دیوید آلتون قبلاً به ما گفته بود، امروز روز شکرگزاری است و خوب است که به‌خاطر موضوعی شکرگزاری کنیم. و من پیشنهاد می‌کنم که از شجاعت بسیاری از مردان و زنان در ایران و سراسر جهان، حمایت از دموکراسی، شکر گزاری کنیم، حمایت از آزادی، چیزی است که همه ما می‌توانیم از آن سپاسگزار باشیم.
باب بلکمن ـ نمایندهٔ پارلمان، رئیس کمیتهٔ بین‌المللی نمایندگان برای یک ایران دمکراتیک در کنفرانسی که در پارلمان انگلستان برگزار شد گفت:
... کاملاً واضح است که کاری که ما باید انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم مقاومت تظاهر کنندگان توسط سپاه پاسداران، پلیس به‌اصطلاح اخلاق یا هر وجه دیگری از رژیم استبدادی که در حال حاضر در ایران وجود دارد، سرکوب نشود. من به دیگران می‌پیوندم و می‌پرسم سپاه پاسداران چه کار دیگری باید انجام دهد تا ما آن را لیست‌گذاری کنیم؟
ما باید اقدام عملی انجام بدهیم. همان‌طور که گفته شد، ما باید سپاه پاسداران را از سرکوب مردم ایران و استفاده از خشونت تحت حمایت دولت، برای ادامه سرکوب محروم کنیم. من یک طرح اولیه را مطرح کردم. این طرح به امضای ۴۷نفر دیگر از همکارانم رسیده است. طرحی که برای موضعگیری کمیسیون تحقیق سازمان ملل راجع به قتل‌عام ۱۳۶۷ است که رئیس‌جمهور فعلی رژیم ایران یکی از دادستان‌هایی است که بانی قتل‌عام بوده است. ما باید علیه سفارتخانه‌ها و مقامات رسمی اقدامات عملی انجام بدهیم. این مسأله که مطرح می‌کنم یک موضوع شخصی است. در سال۲۰۱۸ تلاشی برای ترور شما (خانم رجوی) در در گردهمایی سالانه مقاومت در پاریس، انجام شد، من تقریباً دو ردیف پشت سر شما بودم. و اگر شما کشته شده بودید، پس همه ما در آن زمان کشته می‌شدیم. این بمبی بود که توسط یک دیپلمات رژیم ایران با استفاده از بسته‌های دیپلماتیک منتقل شد. این نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم به مقامات رژیم ایران اعتماد کنیم. ما باید سفارت‌خانه‌ها را ببندیم، سپاه را به‌طور کامل لیست‌گذاری کنیم و سپس به مرحله تحریم‌های بیشتر برسیم. بنابراین من مشتاقانه منتظر روزی هستم که شما اینجا در مجلس نه تنها به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب بلکه به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران با ما صحبت کنید. پس بگذارید بگویم:؛ سال آینده در تهران؛ با هم متحد شویم.

بارونس ایتون - عضو مجلس اعیان انگلستان سخنران بعدی کنفرانس لندن گفت: رئیس‌جمهور منتخب مریم رجوی و همکاران و دوستان بسیار خوشحالم که اینجا هستم. از شنیدن سخنان شما و رهنمودها و توصیه‌های شما برای پایان دادن به وضعیت کنونی و خشونت علیه زنان در ایران کاملاً دلگرم شدم. بنابراین گزینه‌های ملموس و مشخصی در برابر انگلستان و جامعه بین‌المللی وجود دارد. دولت ما، متحدان ما و شرکای بین‌المللی فقط باید شجاعت سیاسی را برای اجرای این توصیه‌های ملموس به دست آورند. اجازه بدهید به آنها پیشنهاد کنم که برای الهام، به شجاعت زنان و دختران جسور ایران نگاه کنند. من با تحقیقات مستقل بین‌المللی و تعقیب مجرمان کشتار معترضان و سرکوب و تبعیض سیستماتیک علیه زنان در ایران موافق هستم. من از دولت‌مان می‌خواهم که از مکانیسم های موجود سازمان ملل برای کار و همکاری با خانم رجوی و مقاومت ایران برای محاکمه سران رژیم و حسابرسی از آنان به‌خاطر جنایات علیه بشریت استفاده کند. برای من رژیم ایران مترادف با زن‌ستیزی است. بنابراین این توهین به زنان ایران و زنان در همه جا است که رژیم کرسی کمیته زنان سازمان ملل را در اختیار دارد. دولت ما باید تعلیق عضویت رژیم و اخراج نمایندگان آن از این کمیته را در اولویت قرار دهد.

بارونس ایتون در ادامه سخنان خود خواستار اقدام قاطعانه‌تر علیه رژیم آخوندی شد و گفت: چرا یک گام فراتر نرویم و پاسخ خشونت‌آمیز رژیم به قیام زنان در ایران را با اخراج این رژیم از سازمان ملل‌متحد ندهیم تا به توقف کشتارها و اعدامها کمک کنیم و همه کسانی را که به دلایل سیاسی و به‌خاطر مخالفت با رژیم بازداشت شده‌اند آزاد کنیم. تا زمانی که تعهدی بین‌المللی برای تأمین عدالت برای قربانیان وجود نداشته باشد، رژیم و مقامات در ایران به ظلم و ستم بر زنان و مردم و خاموش کردن خشونت‌آمیز هر گونه مخالفت ادامه خواهند داد، همان‌طور که در ۴۳سال گذشته شاهد آن بودیم. بنابراین دولت و شرکای بین‌المللی ما باید حق مردم و زنان ایران را برای دفاع از خود و خانواده و فرزندانشان در برابر رژیم به‌رسمیت بشناسند. ما باید در کنار مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها به رهبری شما – خانم رجوی - بایستیم.


ریچل ماسکل ـ نمایندهٔ پارلمان انگلستان و وزیر در کابینهٴ سایه گفت: رئیس‌جمهور منتخب خانم مریم رجوی و اعضای شورای ملی مقاومت ایران، من امروز در کنار شما ایستاده‌ام، من اینجا از شهر یورک خانه حقوق‌بشر در انگلستان حاضر شدم. به‌عنوان یک شهر ما در کنار مردمی در سرتاسر دنیا ایستاده‌ایم که از حقوق خودشان دفاع می‌کنند و برای آینده خود می‌جنگند. شهر یورک به سنت و تاریخی که در این رابطه دارد افتخار می‌کند و هم‌چنین به‌دلیل این‌که امروز در کنار شما ایستاده است.
امروز من در کنار مردم ایران ایستاده‌ام تا بگویم شما به ما انگیزه می‌دهید، وقتی که شاهد دستآوردهایی که با شجاعت به‌دست آورده‌اید هستیم آن هم در مقابل رژیمی که شما را سرکوب کرده و شما را مورد تبعیض قرار داده و در نهایت آزادی را از شما سلب کرده است. ما باید علیه خشونتی که توسط سپاه پاسداران اعمال می‌شود فراخوان بدهیم. سپاه پاسداران آخرین روزهای خود را می‌گذراند. ما باید از محقق شدن آینده دمکراتیک برای مردم ایران اطمینان حاصل کنیم. لذا به‌عنوان یک نماینده حزب کارگر و هم‌چنین یک نماینده حامی، امروز در کنار شما ایستاده‌ام و اعلام می‌کنم که هر چه از دستم بربیاید در همبستگی و حمایت برای محقق شدن آزادی انجام می‌دهم.

لرد سینگ ـ عضو مجلس اعیان ضمن اشاره به ستم و سرکوب رژیم آخوندی علیه زنان ایران و تأکید بر ضرورت حسابرسی از این رژیم گفت: دولت و بدتر از آن قوه قضاییه در خشونتهای غیرقابل توصیف علیه زنان و دختران شریک هستند. زنان، همان‌طور که خانم رجوی و دیگران به ما یادآوری کرده‌اند، مجبور می‌شوند برای حقشان، برخیزند و اعتراض کنند. دوستان، ما مسئولیت داریم برای پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات که بدرفتاری را تشویق می‌کند به جای آن که عاملان را به پاسخگویی وادار کند اقدام کنیم. ما وظیفه داریم با کسانی که برای ایران دمکراتیک و مبتنی بر جدایی دین از دولت کار می‌کنند کار کنیم که در آن همه شهروندان، از جمله زنان، از حقوق برابر در آزادی عقیده و بیان برخوردار باشند. من از دولت و وزیر امور خارجه می‌خواهم که به نگرانی‌هایی که به نگرانی‌هایی که در این رابطه وجود دارد گوش فرا دهند. ما باید از عضویت خود در شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران و محاکمه کسانی که مسئول نقض جدی حقوق‌بشر هستند استفاده کنیم. خانم رجوی، خواهشمندم بهترین آرزوهای ما را به زنان و مردان دلیر ایران برسانید و بدانند که ما در کنار آنها هستیم و ندای آزادی، عزت و احترام آنها را می‌شنویم.


طاهر بومدرا ـ مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان قتل‌عام۶۷ خطاب به خانم مریم رجوی گفت:
ما به‌خوبی می‌دانیم که دیکتاتوری مذهبی در ایران اصلاح‌پذیر نیست. این رژیمی است که باید سرنگون شود.
این رژیمی است که به‌عنوان ناقض حقوق‌بشر شناخته شده است.
جامعه جهانی همیشه جنایاتی را که این رژیم در حق مردم ایران مرتکب می‌شود نادیده گرفته است.
هم‌چنین می خواهم بر این واقعیت تأکید کنم که صدای سازمان ملل‌متحد در واقع صدای اعضای آن است بنابراین به کشورهای عضو بستگی دارد که از سازمان ملل‌متحد برای اقدام مطالبه کنند و اطمینان به‌عمل بیاورند که سازمان ملل‌متحد خود به این اقدامات پایبند است.

 

مطالب مرتبط

کنفرانس با نمایندگان مجلسین عوام و اعیان انگلستان در حمایت از قیام مردم ایران ـ قسمت دوم

آسوشیتدپرس: قانونگذاران فرانسوی به محکومیت سرکوب اعتراضات ایران رأی دادند

 

لطفا به اشتراک بگذارید: