اطلاعیه کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ـ فراخوان به اقدام فوری برای توقف کشتار کودکان در ایران

در روز جهانی کودک: فراخوان به اقدام فوری شورای امنیت و اتحادیه اروپا برای توقف کشتار کودکان و آزادی کودکان زندانی

همزمان با روز جهانی کودک سازمان ملل (۲۰ نوامبر) کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ایران، از شورای امنیت، دبیرکل، کمیسر عالی و شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد و همه ارگانهای مدافع حقوق‌بشر و حقوق کودکان، از جمله یونیسف و هم‌چنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو می‌خواهد که رژیم آخوندها را به‌خاطر سرکوب و کشتار گسترده و سیستماتیک کودکان و دستگیریهای گسترده نوجوانان زیر ۱۸سال در دو ماه اخیر و در جریان قیام سراسری مردم ایران محکوم کرده و به اقدامات مؤثر و عملی برای توقف کشتار کودکان که مصداق بارز جنایت علیه بشریت است و آزادی کودکان زندانی فرا می‌خواند.

۱. فاشیسم دینی حاکم بر ایران جنایتهای خود در چهار دهه گذشته در زندانی و شکنجه و حلق آویز کردن کودکان و نوجوانان زیر ۱۸سال، امروز به خیابان‌ها و مدارس گسترش داده است. در میان بیش از ۶۰۰نفر شهدای قیام در ۶۵روز گذشته دست کم ۶۰ کودک ۲ تا ۱۷ساله به چشم می‌خورد که لیست ۵۸نفر آنها در زیر آمده است.

۲. این کودکان در اثر شلیک مستقیم گلوله جنگی به قلب یا سر، شلیک گلوله ساچمه‌ای و یا ضرب و جرح و ضربه به سر کشته شده‌اند. این شهیدان از جمله شامل یک کودک ۲ساله اهل زاهدان، یک دختر ۷ساله اهل بوکان، ۲ دختر ۸ساله، یک پسر ۱۰ساله، یک پسر ۱۱ساله، ۵ پسر ۱۲ساله، ۲ پسر ۱۳ساله، ۵ پسر ۱۴ساله می‌باشد. روز ۲۵آبان (۱۶ نوامبر) در شهر ایذه (جنوب غرب ایران) کیان پیر فلک یک کودک ۱۰ساله و یک کودک ۱۴ساله به نام آرتین رحمانی با شلیک پاسداران به‌شهادت رسیدند.

۳. نیروهای سرکوبگر با حمله به مدارس به دستگیری و قتل دانش‌آموزان مبادرت می‌کنند. اسرا پناهی دختر دانش‌آموز ۱۵ساله اردبیلی پس از حمله نیروهای سرکوبگر رژیم به مدرسه شاهد مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و روز ۲۱مهر در بیمارستانی در اردبیل جان باخت. دانش‌آموزانی که در این مدرسه در مراسم اجباری حکومتی شرکت نکرده و شعارهای ضدحکومتی سر داده بودند مورد ضرب و جرح قرار گرفتند، کار ۷تن از دانش‌آموزان از جمله اسرا به بیمارستان کشیده شد.

۴. رژیم خانواده‌های قربانیان را به اشکال مختلف تحت فشار قرار می‌دهد تا کشته شدن فرزند خود را تکذیب نموده و علت مرگ فرزندشان را سناریوهای دروغ حکومتی مانند خودکشی و یا سقوط از بلندی اعلام کنند. خانواده‌ها را تهدید می‌کنند اگر حاضر به پذیرش این سناریوهای مجعول نباشند پیکر فرزندانشان را تحویل نمی‌دهد و مخفیانه دفن می‌کنند. در برخی موارد خانواده شهیدان را به‌خاطر تن ندادن به این سناریوهای حکومتی دستگیر کرده‌اند.

۵. در دو ماه گذشته شمار زیادی از نوجوانان زیر ۱۸سال دستگیر شده‌اند و زیر فشار و شکنجه به‌سر می‌برند. برخی از این دستگیر شدگان به مراکز به‌اصطلاح تربیت کودکان (که زندانها و بازداشتگاههای خطرناک و فاقد می‌نیمم های زیستی و بهداشتی هستند) منتقل شده‌اند. در این مراکز، دانش‌آموزان دستگیر شده با کودکانی که از بچگی در فحشا و اعتیاد و فروش مواد مخدر و سرقت بزرگ شده‌اند بدون تفکیک سن و جرم نگهداری می‌شوند.

۶. یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش رژیم روز ۱۹مهر ۱۴۰۱ در مصاحبه با روزنامه حکومتی شرق در مورد دانش‌آموزان دستگیر شده گفت «نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم. تعدادی از این دانش‌آموزان برای این‌که به شخصیتهای ضداجتماعی تبدیل نشوند در مرحله تربیت و اصلاح قرار دارند و در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند». .

۷. حضور مستمر نیروهای سرکوبگر از جمله لباس شخصیها، برخوردهای سرکوبگرانه و فشارهای مدیران حکومتی به دانش‌آموزان باعث مشکلات روانی به‌خصوص برای دانش‌آموزان کلاسهای پایین‌تر شده است. «جمعی از روانشناسان، روانپزشکان و متخصصان سلامت روان» که بسیاری از آنها در مؤسسات حکومتی کار می‌کنند با صدور بیانیه‌یی درباره پیامدهای روانی رفتارهای سرکوبگرانه دستگاه قضایی و انتظامی با دانش‌آموزان هشدار دادند (سایت حکومتی شرق).

این متخصصان فهرستی از تجاوز به حقوق‌ دانش‌آموزان را ذکر کرده‌اند از جمله:

  • ورود غیرقانونی نیروهای انتظامی و حمله مهاجمان ناشناس به مدارس، ورود افراد غیرمسئول در نظام آموزش و پرورش به حریم کودکان و نوجوانان در مدرسه، ضرب و شتم و بازداشت دانش‌آموزان، کشته شدن دانش‌‌آموزان از جمله در مدرسه شاهد در شهر اردبیل، فشار غیرقانونی به کارکنان مدارس برای ارائه اطلاعات و معرفی دانش‌آموزان به نیروهای امنیتی و اجبار غیرقانونی دانش‌آموزان به شرکت در برنامه‌های فرهنگی دستوری
  • بازداشت، فرستادن دانش‌آموزان به کانون اصلاح و تربیت، تشکیل پرونده‌های روانپزشکی و روان‌شناسی، استفاده غیرتخصصی و غیردقیق از تشخیص اختلال شخصیت ضداجتماعی:
  • استفاده از نیروهای امنیتی بسیجی و وارد کردن آنها در داخل مدرسه و ایجاد جو امنیتی در مدارس
  • به مدیران مدارس ابلاغ شده است استفاده از تلفن همراه از سوی دانش‌آموزان به‌شدت کنترل شود، میزان گشتن کیف بچه‌ها و بازرسی بدنی، مورد توجه قرار گیرد.
  • فشار وارد کردن به مدیران مدرسه از طرف مقامات بالاتر برای اعمال قدرت و به اجرا درآوردن تدابیر امنیتی و ایجاد فضای ناامن در مدارس برای دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و والدین
  • استفاده از نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌ها در اطراف فضای مدرسه برای ایجاد فضای امنیتی.

۸. اقدامات رژیم آخوندها علیه دانش‌آموزان و کودکان نقض آشکار قانون بین‌المللی و استانداردهای شناخته شده حقوق بشری بویژه بیانیه حقوق کودک ملل‌متحد (۲۰ نوامبر ۱۹۵۹) ملل‌متحد و کنوانسیون حقوق کودک ملل متحد (۲۰ نوامبر ۱۹۸۹) می باشد. که رژیم ایران نیز از امضا کنندگان آنست. در این کنوانسیون آمده است که کشورهای امضا کننده باید حق ذاتی هر کودک را برای زندگی به‌رسمیت شناخته و حداکثر امکانات را برای بقا و پیشرفت کودک تضمین کنند. هیچ کودکی نباید تحت شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی قرار گیرد؛ هیچ کودکی نباید به‌طور غیرقانونی و خودسرانه زندانی شود. مجازات اعدام را نمی‌توان در مورد کودکان زیر ۱۸سال اعمال کرد.

شورای ملی مقاومت ایران ـ کمیسیون زنان

۲۹ آبان ۱۴۰۱

 

مطالب مرتبط

اطلاعیه ـ کشتار کودکان و دانش‌آموزان توسط رژیم آخوندی 

کمیسیون زنان شورا حمله به هنرستان دخترانه صدر را محکوم و خواهان مداخله بین‌المللی برای توقف سرکوب کودکان است

 

لطفا به اشتراک بگذارید: