ممانعت از مداوای مجروحان حمله به اوین، وضعیت وخیم زندانها و زندانیان قیام

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

قیام سراسری - شماره ۱۰۴

ممانعت از مداوای مجروحان حمله به اوین، وضعیت وخیم زندانها و زندانیان قیام

فراخوان به اقدام فوری برای نجات جان زندانیان قیام و تشکیل هیأت بین‌المللی تحقیق برای دیدار از زندانها

 

پس از گذشت ۲۰روز از حمله وحشیانه به زندان اوین، دژخیمان خامنه‌ای هم‌چنان از مداوای مجروحان این حمله جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر در حالی‌که قیام سراسری مردم ایران به پنجاهمین روز خود نزدیک می‌شود، و هر روز شمار بیشتری از جوانان دستگیر می‌شوند، زندانیان قیام در شرایط بسیار وخیمی به‌سر می‌برند.

۱. دژخیمان از اعزام پارسا گلشنی زندانی سیاسی ۳۵ساله از مجروحان حمله ۲۳مهر به اوین، خودداری می‌کنند. این در حالیست که او در اثر ضربات گارد ویژه، دچار شکستگی سر، تاری دید چشم چپ و سر درد و سرگیجه شدید است و بهداری زندان نیز تأیید کرده است که پارسا باید برای درمان تخصصی به بیمارستان اعزام شود. پارسا گلشنی از سال۹۸ در زندان اوین به‌سر می‌برد و به اتهام «ارتباط با مجاهدین و تبلیغ علیه نظام» به ۵سال حبس محکوم شده است.

۲. دژخیمان اوین زندانی سیاسی لقمان امین‌پور را که پس از حمله ۲۳مهر به زندان گوهردشت منتقل شده بود، مجدداً به بند ۲۴۱ اوین برده و تحت بازجویی و شکنجه قرار داده‌اند. هشت تن از زندانیان سیاسی از زندان گوهردشت در نامه‌یی به گزارشگر ویژه حقوق‌بشر نسبت به وضعیت خطرناک لقمان امین‌پور ابراز نگرانی کرده و از نهادهای حقوق‌بشری خواستار پیگیری وضعیت او شده‌اند. آنها نوشته‌اند: «حکومت و قضاییه آن، به قصد ارعاب و ایجاد وحشت... قصد انتقام از زندانیان سیاسی را دارد و گروهی را تبعید و به زندانهای دیگر فرستاده و برخی از جمله لقمان امین‌پور را به انفرادی و تحت شکنجه برده تا برای دیگران درس عبرت شود»... لقمان امین پور، در خرداد۹۹ برای دومین بار دستگیر و به اوین منتقل شد. او در دیماه ۹۹، به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵سال زندان و به اتهام «عضویت در مجاهدین خلق» به ۵سال زندان دیگر محکوم گردید.

۳. زندانی سیاسی میثم دهبان‌زاده ۲۹ساله که در حمله ۲۳مهر به اوین مورد اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفت و شدیداً مجروح شد، بدون مداوا روز ۲۷مهر به زندان گوهردشت منتقل گردید. روز ۹آبان به بهانه انتقال به بیمارستان او را برای بازجویی مجدداً به بند ۲۴۱ اوین بردند. میثم در آذرماه ۹۹ بازداشت و پس از چند ماه با وثیقه آزاد و مجدداً در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ دستگیر شد. او به اتهام «اجتماع و تبانی از طریق ارتباط با مجاهدین خلق و اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۰سال زندان محکوم شده است.

۴. بسیاری از دستگیر شدگان قیام به تیپ ۶ زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل می‌شوند. این تیپ ۶قسمت و هر قسمت ۴سالن و هر سالن ۲۰۰تخت دارد. یعنی ظرفیت رسمی آن جمعاً ۴۸۰۰نفر است. البته در عمل در بسیاری اوقات در هر سالن بیش از ۵۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند. دستگیر شدگان چندین بار بازجویی و شدیداً شکنجه می‌شوند. بازجویان هیچ مدرک و اطلاعات مشخصی ندارند و با بلوف و دروغ و شکنجه تلاش می‌کنند از زندانی اعتراف بگیرند. بعد از هر بازجویی، سالن زندانی عوض می‌شود، تا نتواند با همبندیهای قبلی مشورت و تبادل اطلاعات کند.

تیپ۶ زندان فشافویه به‌رغم تازه ساز بودن، به‌شدت کثیف است. غذا بسیار بد است. آب خوردن و مواد شوینده و لوازم بهداشتی وجود ندارد و بازداشتیها باید این اقلام را بخرند. به بیماران و مجروحان دارو نمی‌دهند.

مقاومت ایران بار دیگر ملل متحد، شورای امنیت و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو، کمیسرعالی و شورای حقوق‌بشر ملل متحد و عموم مراجع مدافع حقوق‌بشر را به اقدام فوری برای نجات جان زندانیان قیام و تشکیل یک هیأت بین‌المللی برای تحقیق پیرامون وضعیت زندانهای ایران فرامی‌خواند تا همراه با نماینده‌ای از مقاومت ایران از زندانهای ایران بازدید و با زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی دیدار کند.

 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۲ آبان ۱۴۰۱ (۳ نوامبر ۲۰۲۲)

 

مطالب مرتبط

 چهل‌ و نهمین روز قیام سراسری با شعار مرگ بر دیکتاتور

قیام سراسری - شماره ۱۰۴ ممانعت از مداوای مجروحان حمله به اوین، وضعیت وخیم زندانها و زندانیان قیام

 

لطفا به اشتراک بگذارید: