پیشبرد طرح صیانت آیینه‌ی تمام‌نمای شکست یکدست‌سازی ـ روی خط ایران

خامنه‌ای بهای سنگینی برای یکدست کردن حکومتش پرداخت؛ اما این روند چه دستاوردی برای او و نظامش داشت؟ در پاییز ۱۴۰۰ رئیسی با چند طرح و پیشنهاد تلاش کرد حذف ارز ترجیحی را با مجلس یکدست خامنه‌ای پیش ببرد؛ اما شکست خورد، این کشاکش تا پایان سال ادامه داشت و نهایتاً با ورود خامنه‌ای مجلس رژیم در تصویب لایحه‌ی بودجه نوشت دولت می‌تواند که ارز ترجیحی را حذف کند. 
یک نمونه‌ی دیگر شکست یکدست‌سازی حکومت توسط خامنه‌ای، در گل ماندن طرح صیانت در مجلس رژیم بود. این طرح آن‌قدر در مجلس رژیم رفت‌وآمد داشت که نهایتاً خامنه‌ای آن‌را به شورای عالی فضای مجازی برد و تصویب کرد!!

اما این تصویب در شورای عالی فضای مجازی نه‌تنها مشکلی از خامنه‌ای حل نکرد بلکه مشکلات درون باندش را افزایش داد. کوچی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس رژیم گفت: «وقتی دیدند که در مجلس نمی‌توانند کار را پیش ببرند، آن را به شورای عالی فضای مجازی بردند ولی به‌صورت سیستماتیک و تعریف قانونی نمی‌توانیم اسمش را طرح صیانت بگذاریم» «این طرح یک کمیسیون عالی تشکیل و اختیاری به این کمیسیون می‌داد، که حتی خود شورای عالی فضای مجازی هم قادر به نظارت بر تصمیم‌گیری‌های این کمیسیون نبود»
اما چرا خامنه‌ای تمام قوا به دنبال تصویب طرح سرکوبگرانه‌ی موسوم به صیانت است؟ 

روزنامه‌ی حکومتی رسالت به وحشت رژیم از فضای مجازی اعتراف کرده و نوشت: «چرا این میل در دستگاه حاکمیت وجود دارد؟ علت اصلی ساده است. وجود تریبون خارجی با تعداد مخاطب بسیار زیاد، چالش آفرین و غیرقابل‌مهار است. پدیده‌ای مانند اینستاگرام، قدرت مطلق دارد و هر طور که دلش بخواهد با کاربران ایرانی رفتار می‌کند و چهل میلیون کاربر ایرانی هم دارد. چهل میلیون، پای رسانه‌ای هستند که نظام هیچ کنترلی روی آن ندارد»

طرح سرکوبگرانه‌ی صیانت تبعات بسیار زیادی دارد، ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند، کسب‌وکارهای خرد با ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهند شد. مهاجرت متخصصین آی‌تی یکی دیگر از تبعات این طرح سرکوبگرانه است. علت این‌که مجلس رژیم این طرح را تصویب نمی‌کرد وحشت آنها از پیامدهای اجتماعی در شرایط انفجاری جامعه است؛ زیرا می‌ترسند این طرح حکم جرقه بر بشکه‌ی باروت خشم مردم را داشته باشد. 

مطالب مرتبط

چشم‌انداز برجام و دلایل گرفتار شدن حکومت آخوندی در مذاکرات ـ روی خط ایران

ادامه کشمکش باندهای حکومتی بر سر فضای مجازی

لطفا به اشتراک بگذارید: