کشتی به‌گل‌نشسته‌ی برجام ـ روی خط ایران

سایت وزارت خارجه‌ی آلمان روز ۱۹ شهریور بیانیه‌ی مشترک کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان را منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: « هماهنگ‌کننده، تغییرات دیگری در مجموعه‌ی نهایی متون ایجاد کرد که ما را به مرز انعطاف‌پذیری خود رساند. متأسفانه ایران ترجیح داده است از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبولی ادامه می‌دهد. خواسته اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. با توجه به شکست ایران در انعقاد توافق روی میز، ما در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای رسیدگی به ادامه تشدید تنش هسته‌ای ایران و عدم همکاری با آژانس در رابطه با توافق پادمان NPt مشورت خواهیم کرد»

مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده‌ی رژیم دراین‌باره گفت: « ایران آماده امضای توافق است و بدانید که اروپایی‌ها با توجه به نیازشان به گاز، به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارند. ایران نفت و گاز خود را می‌فروشد و توان دستیابی به منابع مالی را دارد. وی خاطرنشان کرد: هرچقدر توافق به تأخیر بیفتد مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد»

سایت حکومتی انتخاب هم در این رابطه نوشت: «دیپلمات فرانسوی حاضر در مذاکرات برجام گفت در پاسخ به «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، که بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا را «نابهنگام» خوانده بود، در توییتر خود نوشت: «شما بهتر از دیگران می دانید که این درست نیست. از زمان آخرین پاسخ ایران دیگر مذاکره فعالی وجود نداشته است»

روزنامه‌ی حکومتی شرق هم با اشاره با آرزوهای حکومت آخوندی نوشت: «این روزها که دوباره ابهاماتی جدی به میز مذاکرات هسته‌ای بازگشته و دورنمای حصول زودهنگام توافق را تار کرده است، تهران دل به پاییز و زمستان سرد اروپا بسته تا بتواند با اهرم بازگشت ایران به بازار انرژی در سایه لغو تحریم‌ها، امتیازات خود را از طرف غربی بگیرد»
پاییز و زمستان سرد اروپا، ضعف درونی دولت آمریکا، جنگ اوکراین، بحران جهانی سوخت، یا هر طناب دیگری که خامنه‌ای قصد دارد با آویختن به آن نظامش را در عین حفظ اتمی نجات دهد، سرابی پوچ و اوهامی بی‌پایه است، سرطان فساد داخلی در نظام ولایت و تنفر عمومی مردم از این حاکمیت چیزی جز صدای تیک‌تاک روزهای پایانی نظام را تداعی نمی‌کند. 

مطالب مرتبط

کارزار نه به ویزا برای رئیسی ـ روی خط ایران

رافائل گروسی: پروسه شفاف‌سازی با ایران تاکنون ثمربخش نبوده است

لطفا به اشتراک بگذارید: