گزیده کنفرانس مطبوعاتی شورای ملی مقاومت در واشنگتن ـ روی خط ایران

روز پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ کنفرانس مشترک مایکل موکیزی وزیر پیشین دادگستری آمریکا، پروفسور اشنیبام حقوقدان آمریکایی و شاکیان و شاهدان قتل‌عام ۶۷ در دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در واشینگتن درباره شکایت از رئیس‌جمهور رژیم ابراهیم رئیسی جلاد  ۶۷ برگزار شد.
این کنفرانس با سخنان مقدماتی آقای علیرضا جعفرزاده معاون نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا آغاز شد و به معرفی سخنرانان جلسه پرداخت، سپس خانم سونا صمصامی نماینده‌ی شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا به تشریح موقعیت سیاسی پرداختند و توضیحاتی در رابطه با فتوای خمینی در قتل‌عام تابستان ۶۷ ارائه دادند.

سپس وزیر مایکل موکیزی وزیر پیشین دادگستری آمریکا به سخنرانی پرداخت و طی سخنرانی‌اش گفت: در سال ۲۰۱۹خزانه‌داری آمریکا رئیسی را به خاطر جنایاتش و صدور احکام هزاران اعدام لیست گذاری کرد، ما امروز فرصت داریم که با ثبت شکایات قربانیان جنایات رئیسی، فراز جدیدی از جنایت‌های او را به ثبت برسانیم، وقتی رئیسی به آمریکا می‌آید از دو جنبه مورد پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت، در مورد جنایت‌هایی که رئیسی انجام داده شکی وجود ندارد. ازجمله منتظری قائم‌مقام وقت خمینی به رئیسی و همکاران او گفت که آنها مرتکب بزرگ‌ترین جنایت شده‌اند، رئیسی جنایت‌های خود را انکار نکرده و حتی به آنها افتخار کرده است. قتل‌عام هزاران زندانیان سیاسی به‌هیچ‌وجه یک‌روند قضایی را طی نکرده است. مصونیت ویژه تعریف‌شده برای نمایندگان شرکت‌کننده در سازمان ملل شامل رئیسی نمی‌شود، یک‌رویه در کشورهای متمدن وجود دارد و این‌که افراد رسمی باید در برابر دادگاه قرار بگیرند و پاسخگوی اعمال خود باشند. مصونیت دیپلماتیک به معنی آن نیست که آن دیپلمات قابل پیگرد نیست

پروفسور اشنیبام وکیل قربانیان و خانواده‌‌های شاکی گفت: قتل‌عام هزاران زندانی در سال۶۷ یک امر اتفاقی نبود بلکه بر اساس فتوای خمینی صورت گرفت، در وقوع قتل‌عام شکی وجود ندارد و توسط عفو بین‌الملل و وزارت خارجة آمریکا مستند شده است. صدور احکام مرگ بدون هیچ پروسة قضایی صورت گرفته و ابراهیم رئیسی به‌عنوان معاون دادستان تهران مستقیماً در این جنایت دست داشته است، دو مورد از قوانین اساسی آمریکا مستند این شکایت و محاکمه است. یک قانون اجازه می‌دهد که دادگاه آمریکا به شکایت شهروندان آمریکایی که مورد جنایت قرارگرفته‌اند، رسیدگی کند و قانون دیگر به شهروندان سایر کشورها چنین اجازه‌ای می‌دهد، رئیسی وقتی به آمریکا می‌آید این شکایت را دریافت می‌کند و 21روز وقت دارد که به آن جواب بدهد و اگر جواب ندهد حکم غیابی برای او صادر خواهد شد، 

در این جلسه خانم شیلا نینوایی زندانی سیاسی سابق سخنرانی کرد و توضیح داد که ۳ بار دستگیرشده و درمجموع ۸ سال در زندان‌های رژیم آخوندی زندانی سیاسی بوده و شاهد حضور آخوند رئیسی در هیئت مرگ در زندان اوین بوده. 
پس از او آقای احمد حسنی از خانواده‌های شهیدان سرفراز قتل‌عام تابستان ۶۷ از مشاهدات خودش و اعدام برادر مجاهدش محمود حسنی سخن گفت. مشروح این کنفرانس به‌صورت زنده از پخش شد. علاقه‌مندان به این کنفرانس می‌توانند برای دیدن مشروح آن به سایت شورای ملی مقاومت ایران مراجعه کنند. 

مطالب مرتبط

کنفرانس مقاومت ایران در آمریکا و فراخوان به محاکمه‌ی آخوند رئیسی ـ روی خط ایران

فاکس نیوز: قربانیان «کمیسیون مرگ» ایران در سال ۱۹۸۸ علیه رئیسی در نیویورک شکایت کردند

لطفا به اشتراک بگذارید: