تاثیرات واکسیناسیون برای مهار کرونا ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

تیک تاک ـ تاثیرات واکسیناسیون برای مهار کرونا ـ قسمت اول ـ ۲آبان۱۴۰۰

گفتگو با دکتر نریمان اردلان از ایتالیا

چگونگی مصونیت جمعی و عملکرد واکسن کرونا در جهان و دلیل کاهش بیماران مبتلا به کرونا چیست؟

دکتر اردلان: این سوال بسیار جالبی است. ولی در ابتدا می‌خواستم اشاره‌ای به یک اصل مهمی بکنم. عمده مرگ و میر در قرن گذشته تا سال ۱۹۳۵ و ۱۹۳۴ به دلیل شیوع بیماریهای عفونی بود. در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ واکسنها بوجود آمدند و دست اندرکاران توانستند این واکسنها را تولید کنند و از مرگ و میر بکاهند.

اگر الان به کشورهای پیشرفته نگاه کنید دلایل مرگ و میر اصلا بیماری‌های عفونی نیست. بلکه بیماریهای قلبی و سرطان و تصادفات است. در واقع ما به یک مصونیت جمعی در سطح جوامع رسیده‌ایم.

به چه دلیل زیرا در اوان کودکی دوزهای مختلفی از این واکسنها به بچه‌ها تزریق می‌شوند و تا قبل از اینکه به سن ۱۳ و ۱۴ سالگی برسند در مقابل یکسری از سیستم ۱۲ گانه بیماریهای عفونی مصونیت پیدا می‌کنند.

ما به این ترتیب یک جامعه سالمی داریم. ما الان با یک بیماری جدید روبرو هستیم و باید یک مصونیت جمعی ایجاد کنیم. البته نمی توانیم بلافاصله به این مصونیت صد در صد برسیم. صاحب نظران می‌گویند که برای رسیدن به یک مصونیت قابل قبول باید ۷۰درصد رده‌های سنی مختلف مورد واکسیناسیون قرار بگیرند.

بطور مثال، هنریکه گوویا ملو رئیس طرح واکسیناسیون کرونا در پرتغال، گفت کشورش با واکسینه کردن ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار نفر، معادل ۹۸درصد جمعیت و همه افراد بالای ۱۲سال، به ایمنی عمومی در برابر کرونا رسیده است.

لازم به توضیح است که هشت ماه قبل، کشور پرتغال یکی از کانون‌های اصلی کرونا در اروپا بود.

و یا یورونیوزروز دوشنبه ۲۹شهریور به‌نقل ازجف زینتس، هماهنگ‌کننده امور مربوط به کووید۱۹ در کاخ‌سفید با اعلام سیاست جدید دولت آمریکا در این زمینه نوشت، همه مسافران خارجی که به آمریکا پرواز می‌کنند باید قبل از سوار شدن به هواپیما مدارک واکسیناسیون و هم‌چنین آزمایش منفی کووید۱۹ را که حداکثر سه روز پیش از پرواز گرفته شده باشد، ارائه دهند.

به این ترتیب محدودیت سفر به آمریکا برای خارجی‌ها که در سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونا به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور وضع شده بود، برچیده خواهد شد.

تیک تاک ـ خامنه‌ای، رئیسی باز هم بن‌بست ـ قسمت دوم

گفتگو با علیرضا معدنچی

مطالب مرتبط

بررسی وضعیت ارز در رژیم آخوندی ـ تیک تاک ـ قسمت اول و دوم

آمار قربانیان کرونا در سراسر کشور از ۴۶۳هزار و ۴۰۰نفر بیشتر است

لطفا به اشتراک بگذارید: