This browser does not support the video element.

هراس فزاینده رژیم آخوندی از پیامدهای تحریمهای کاتسا بر سپاه پاسداران خامنه‌ای

تحریمهای کاتسا


رسانه‌های حکومتی در بررسی پیامدهای تحریمهای جدید امریکا بر اساس قانون کاتسا ، هراس رژیم از پیامدهای آن بر سپاه حافظ نظام ولایت فقیه و موج ورود افراد و ارگانهای حکومتی به لیست تحریمها بخاطر همکاری با سپاه پاسداران و مواجه شدن با محدودیتهای شدید بانکی را برملا می کنند. گزارشی در این زمینه

رسانه‌ی حکومتی مشرق ادعای باند روحانی بمنظور کمرنگ کردن تأثیرات تحریمهای آمریکا را به تمسخر گرفت و نوشت:

آیا واقعا کنگره، سنا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری و همچنین کاخ سفید آنقدر بیکارند که چند ماه زمان صرف کرده و در نهایت تحریم‌های تکراری علیه نظام وضع کنند؟!!

با وضع تحریم‌های جدید، اولا سپاه و همه نهادهای اقتصادی و غیراقتصادی زیرمجموعه آن در لیست تروریست‌های جهانی قرار گرفته‌اند و ثانیا افراد، شرکت‌ها و بانک‌هایی که با نهادهای مرتبط با سپاه (و برنامه موشکی و چند سرفصل دیگر) هرگونه همکاری فنی، مالی، مشاوره‌ای و حمل و نقل داشته باشند، این‌بار نه مشمول جریمه مالی، که نام خودشان به SDN لیست افزوده خواهد شد. در این حالت به طور ویژه درمورد مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیش از ۵۰۰۰ شرکت مشاوره مهندسی، تامین‌کننده تجهیزات و پیمانکاران اجرایی داخلی و بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل، در صورت شناسایی، نه‌تنها قادر به بازگشایی LC نخواهند بود، بلکه تمام حلقه‌های زنجیره تامین داخلی و خارجی نیز به لیست تحریمی اضافه خواهند شد و در سایر پروژه‌های خود نیز دچار مشکل خواهند شد.

بنابراین واضح است که در این حالت نه تنها شرکت و بانک رابط با سپاه و قرارگاه خاتم، بلکه رابطِ رابط نیز مشمول تحریم خواهد شد، لذا با توجه به ارتباط بانک‌ها با یکدیگر و بازار بین ‌بانکی و شبکه موجود، علاوه بر بانک‌هایی که مستقیما با سپاه در ارتباط هستند، دامنه تحریم به بقیه بانک‌ها و حتی خود بانک مرکزی نیز کشیده می‌شود، از این رو به نظر می‌رسد مناسب‌ترین واژه برای توصیف تحریم‌های جدید همان «سیاهچاله تحریم » است.

فرض کنیم در بدبینانه‌ترین حالت ممکن، حتی مجموعه قرارگاه خاتم با وجود ۳۰ سال سابقه حذف و منحل شود؛ با سپاه به عنوان یک مجموعه نظامی و یکی از ارکان مهم حاکمیت چه باید کرد؟ آیا قرار است تامین مالی تجهیزات دفاعی با چمدان و به صورت نقدی انجام شود؟

بنابراین سخنی به گزاف نگفته‌ایم اگر تحریم‌های جدید را نه «تکرار تحریم‌های قبلی» بلکه «مرگ برجام» بنامیم.

نکته‌ای که به نظر می‌رسد مغفول مانده، عامل و بستر مهم این تحریم‌ها یعنی FATF است... بستری که پس از امضای برجام، اسماٌ برای شناسایی پولشویی و عدم تامین مالی تروریسم(!) ولی رسما زمینه‌ساز تحریم‌ هوشمند بعدی بود و دولتی که استخوان برجام را در گلوی خود احساس می‌کرد ناچار به پذیرش آن بود.

هشدار اینکه اگر دولت دوازدهم واکنش مناسبی به تحریم‌های کاتسا نشان ندهد، سیاهچاله تحریم‌ها اقتصاد را خواهد بلعید.

 

کیهان خامنه‌ای نیز در مطلبی با عنوان «تحریم کاتسا آثار و پیامدهای اجرایی آن» نوشت: آمریکا با این قانون به دنبال مقابله با راهبرد نظام در منطقه است.

مهم‌ترین تفاوت تحریم‌های جدید علیرغم اسامی افراد، در امکان تکثیر لیست است. به این معنی که با اعمال تحریم کاتسا، هر کس با افرادی که در لیست هستند، هرنوع همکاری بکند، مشمول تحریم‌ها خواهد شد!... می بینید که تنها ظرف چند روز ،اس دی ان لیست به چه حجم عظیم و غیر قابل تصوری می‌رسد!

این تفاوت اصلی کاتسا با تحریم های قبلی و عامل اهمیت برچسب SDGTاست. در واقع به زودی موجی از ورود افراد تازه به اس‌دی‌ان آغاز می شود که جرم آنها همکاری با افراد برچسب دار است.

 

رسانه‌‌های حکومتی نوشتند: مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد: توتال از هر گونه تحریمی که مانع از فعالیت این شرکت در تهران شود، تبعیت می کند.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس نوشت: «دفتر شرکت توتال در واشنگتن که 5 نفر کارمند خواهد داشت، به هماهنگی روابط این شرکت با خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که توتال همچنان به تبعیت از هرگونه تغییرات اعمال شده در رژیم وتحریم های دولت آمریکا ادامه می دهد. مدیرعامل شرکت توتال فرانسه با بیان اینکه توتال از هر گونه تحریمی که مانع از فعالیت این شرکت در تهران شود، تبعیت می کند افزود، تهران «می داند که اگر ما نتوانیم کار را ادامه دهیم، این به دلیل تصمیم دولت آمریکاست».
لطفا به اشتراک بگذارید: