دوگانه گویی ولی‌فقیه ارتجاع و بالا گرفتن مخاصمات درونی نظام

گزارش خبری ۳۰ مهرـ خامنه‌ای ۵روز بعد از اعلام استراتژی جدید آمریکا به صحنه آمد و برخلاف انتظار کارگزارانش، نه تنها چیزی را مشخص نکرد بلکه بیشتر به ابهامها و چه کنمهای نظام دامن زد.


وی از جمله گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا از خودش بلاهت نشان می‌دهد لکن این موجب نشود که ما از مکر و حیله و توطئه‌ی دشمن غافل بشویم. دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد؛ ... باید با تدبیر، همه در صحنه باشند؛ همه بایستی با هشیاری، با بیداری، با آمادگی کامل در صحنه باشند. جنگ نظامی اتفّاق نمی‌افتد، لکن چیزهایی وجود دارد که از جنگ نظامی اهمّیّتش کمتر نیست. باید مراقب باشیم، ببینیم دشمن چه‌کار دارد می‌کند و چه‌کار می‌خواهد بکند...»


وی در بخش دیگری از سخنانش افزود «خب برجام به نفع آنها است؛ هم به نفع اروپایی‌ها است، هم به نفع آمریکا است؛ طبیعی است که بخواهند پاره نشود؛ ما هم البتّه گفته‌ایم مادامی‌که طرف پاره نکند، ما هم پاره نمی‌کنیم، امّا اگر پاره کرد، ما ریزریزش می‌کنیم!» (سایت خامنه ای- ۲۶مهر).


ابهام و دوگانه گویی ولی‌فقیه ارتجاع  شعله مخاصمات درونی نظام را بار دیگر افروخته کرد و در پرتو این شعله‌ها آنچه بارز شده بن‌بست و لاعلاجی نظام است:


روزنامه ارگان دولت حسن روحانی  به‌نقل از شمخانی نماینده خامنه‌ای در شورایعالی امنیت ملی رژیم نوشت: «ما هیچ گاه از مذاکره رویگردان نبوده‌ایم و در حال حاضر نیز در مورد موضوع مبارزه با تروریسم... در قالب کنفرانس‌های آستانه و ژنو در حال مذاکره هستیم» (ایران- ۲۷مهر). این روزنامه در سر مقاله‌اش افزوده است:


 «اتحادیه اروپا وقتی برجام کاملاً اجرایی شد و به‌عنوان نمونه درخشانی از همکاری شکل گرفت، شرایطی را مهیا کند تا درباره سایر موضوعات مورد علاقه طرفین، باب مذاکره را باز کند».


کیهان خامنه‌ای در یادداشت روز خود با عنوان «چرا ترامپ قایق را تکان داد؟» با ابراز نگرانی نوشته است «شواهد آشکار و قرائن پنهان نشان می‌دهد اروپایی‌ها بازی خود را آغاز کرده‌اند؛ پیغام و پسغام‌ها آغاز شده است که ما نمی‌گذاریم ترامپ قایق را غرق کند و شما هم کوتاه بیایید تا بنشینیم و درباره موضوع موشکی و منطقه‌یی مذاکره کنیم. البته آنچه ترامپ و اروپا می‌گویند مذاکره نیست بلکه در واقع محاکمه است!» (کیهان-۲۷مهر).


یک روزنامه باند خامنه‌ای به‌نام وطن امروز در شماره ۲۷مهر خود نیز نوشته است «به نظر می‌رسد ۳طرف آمریکایی، اروپایی و نظام در موضوع آینده برجام به توافق نوشته/ نانوشته زیر رسیده‌اند.


- حفظ پوسته برجام


- زمینه‌سازی برای آغاز مذاکره مجدد


- افزودن مسائل غیرهسته‌یی به برجام


- داده- ستانده مجدد و بازی برد- برد


در سناریوی آمریکا هیچ خط قرمزی برای نظام به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و آنها امیدوارند نظام بر اثر فشار و تهدید از محیط بیرونی و درونی، به سمت پذیرش سناریوی آمریکایی‌ها کانالیزه شود.


سناریوی کدخداپذیران را نیز می‌توان چنین روایت کرد: پیشدستی در اتخاذ مواضع آوانگارد در مقابل ترامپ برای مدیریت مطالبات مردم و تخدیر منتقدان، معتبر‌سازی اروپایی‌ها در افکار عمومی برای آینده روند برجام، خرید زمان برای اثربخشی تحریم‌ها، به دست آوردن زمان برای مقصر‌سازی درباره چرایی تشدید تحریم‌ها و ایجاد لبه پرتگاه جنگ، به انتظار نشستن بروز نارضایتی عمومی از شرایط اقتصادی با رسیدن جامعه به آستانه تحمل و ظهور اعتراضات اجتماعی و فراهم شدن امکان تغییر محاسبات و تجدیدنظر در خطوط قرمز با رساندن نظام به موضع اضطرار... سناریوی جریان غربگرای داخلی را شکل می‌دهد» (وطن امروز-۲۷مهر)


بیشتر بخوانید

واکنشهای هراس‌آلود نسبت به سرنوشت برجام و نظام


«همگرایی تهدیدها» و وحشت از انفجار اجتماعی


وحشت از پیامدهای تحریمهای جدید

لطفا به اشتراک بگذارید: