تام ریج اولین وزیر امنیت ملی آمریکا: «لزوم تغییر حکومت در ایران»

لزوم تغییر حکومت در ایران

تام ریج اولین وزیر امنیت ملی آمریکا طی مقاله‌ای در مجله نیوزویک درباره «لزوم تغییر حکومت در ایران »، خواستار به رسمیت شناختن شورای ملی مقاومت ایران شد.


تام ریج اولین وزیر امنیت ملی آمریکا و فرماندار سابق پنسیلوانیا در مقاله اش در نیوزیویک می نویسد : ترئیس‌جمهور دونالد ترامپ در مورد تعهد قوی خود برای مبارزه با بلا و آفت جهانی تروریسم و مبارزه با آن کشورهایی که از آن پشتیبانی می‌کند و فعال هستند، بسیار روشن بوده و تمایل خود را برای ایجاد مشارکت معنادار برای دستیابی به این اهداف ابراز کرده و روی خاورمیانه تمرکز داشته است. وی در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد، بلا درنگ دوستان و دشمنان را در این منطقه ناپایدار مشخص کرد است.

تام ریج سپس با یاد آوری تقویت روابط متقابل بین آمریکا و متحدان عرب این کشور پس از ریاست جمهوری ترامپ درجهت به چالش کشیدن رژیم ایران به عنوان یک دشمن مشترک در منطقه، می افزاید : باید یک گام بیشتر برای این رویکرد برداشته شود و علاوه بر همکاری با کشورهای قابل اتکا برای مقابله با رژیم ایران، یک شراکت معنا دار با یک گروه مقاومت دموکراتیک ایرانی، یعنی شورای ملی مقاومت ایران، با گستردگی در نقاط مختلف جهان و حضور قابل ملاحظه در ایران ساخته شود. این شورای ملی مقاومت ایران بود که اولین بار در سال ۲۰۰۲ آژیر برنامه مخفی تسلیحات هسته‌یی ۲۰ساله رژیم ایران را بصدا درآورد، که باعث شد بازرسیهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شروع شود.

رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنان خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به‌درستی در پیامش بین حکومت سرکوبگر رژیم ایران با مردم ایران تفاوت قائل شد.

برای اولین بار از انقلاب مردمی که شاه را در سال ۱۹۷۹ سرنگون کرد، یک رئیس‌جمهور آمریکا همبستگی بین ایالات متحده و مردم ایران را مورد تأیید قرار داد و هدف مشترک آنها در تغییر رفتار و دستور کار تغییر رژیم حاکم را تأیید کرد و آنها را تشویق کرد تا 'ریشه‌های افتخار ملت خود را به‌عنوان مرکز تمدن، فرهنگ و ثروت' انتخاب کنند.

تام ریج با نقل جملاتی از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی و اینکه گفت« بیشترین عاملی که سران رژیم ایران از آن واهمه دارد مردم ایران است»، به تظاهرات نه به روحانی همزمان با اجلاس مجمع عمومی اشاره می کند و می افزاید : هر عضو تیم رئیس‌جمهور آمریکا که جمعیت انبوه خارج از مقر سازمان ملل‌متحد در تظاهرات ایران آزاد در اعتراض به حضور حسن روحانی دیده باشد، (به روشنی) توانایی‌های گردهمایی ضد روحانی را درک کرده است. این تظاهرات هزاران نفر از فعالان سیاسی ایرانی و بسیاری از طرفداران آمریکایی را به خود جلب کرد. این امر هم‌چنین توانایی مردم ایران را برای آمادگی تغییر رژیم در ارتباط با مخالفتهای سازمان‌یافته در امور سیاسی داخل و خارج ایران را نشان می‌دهد. در این باره مریم رجوی، استدلال کرده است که رژیم ایران به‌دلیل نارضایتیهای فزاینده در ایران، رشد آگاهی بین‌المللی نسبت به سرکوب دموکراسی و حقوق‌بشر توسط تهران، و نیز ادامه رفتار خود در بی‌ثباتی در خاورمیانه و ماورای آن، بیشتر از هر زمان دیگری آسیب پذیر شده است.

تام ریج دربخش پایانی مقاله خود در نیوزیک درباره ضرورت تغییر رژیم در ایران، اولین گام مهم در این فرایند، را «به‌رسمیت شناختن شورای ملی مقاومت ایران و پذیرش دستور کار دموکراتیک آن» دانسته و تاکید میکند: در تنظیم سیاست علیه رژیم ایران این مهم است که نه تنها در نبردهای سیاسی علیه رژیم جمهوری اسلامی بجنگیم بلکه روابطی را با مردم و گروههایی چون شورای ملی مقاومت ایران برقرار کنیم که هدف آن آزادی و دموکراسی در ایران و امن کردن بیشتر خاورمیانه، بردباری و امنیت بیشتر است.
لطفا به اشتراک بگذارید: