گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در باره وضعیت حقوق بشر در ایران

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا


وزارت خارجة آمریکا با انتشار گزارش سالانة خود دربارة وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، از رژیم آخوندی به‌عنوان یکی از حکومتی‌هایی یاد کرده که به‌طور روزانه مردم را سرکوب می‌کند و در نتیجه یک نیروی بی‌ثبات‌کننده است. در این گزارش استمرار جنایات رژیم از جمله موج اعدام‌ها، سرکوب اعتراضات، دستگیری‌های خودسرانه، سرکوب زنان، قومیت‌ها، پیروان مذاهب مختلف، اتحادیه‌های کارگری و سانسور اینترنت و مطبوعات محکوم شده است.

گزارشی در این رابطه از نظرتان می‌گذرد:

در کنفرانس مطبوعاتی وزارت خارجة آمریکا که روز جمعه برای ارائة گزارش سالانة حقوق بشر منتشر شد، جان سولیوان سرپرست وزارت خارجه در سخنرانی خود دربارة وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها، گفت: «مردم ایران هم‌چنان توسط سران (رژیم حاکم) درد و رنج می‌کشند. حق تجمع صلح‌آمیز و آزادی انجمن و بیان، انتظار مشروع تمامی افراد در سراسر جهان است. ولی متأسفانه برای مردم ایران، این حقوق انسانی، تقریباً هر روز مورد تعرض قرار می‌گیرند».

وزارت خارجة آمریکا در مقدمة بخش مربوط به ایران در گزارش سالانة خود، می‌نویسد: «عمده‌ترین مسائل حقوق بشری در ایران، شامل این موارد است: آمار بالای اعدام‌ها، از جمله اعدام (متهمان) نوجوان...، ناپدیدشدن‌ها به‌دست مأموران حکومت، شرایط سخت و تهدیدکنندة زندگی در زندان‌ها، بازداشت و حبس خودسرانه، زندانیان سیاسی، دخالت غیرقانونی در حریم خصوصی، محدودیت‌های شدید بر آزادی بیان، از جمله سرکوب عملاً هر نوع بیانی که منتقد رژیم یا مقاماتش به نظر برسد، محدودیت‌های شدید بر مطبوعات، از جمله زندانی‌کردن خبرنگاران و (محدودیت بر) اینترنت که حکومت در آن اخلال ایجاد کرد و آن‌را سانسور کرد، و هم‌چنین (محدودیت بر) آزادی فرهنگی و آکادمیک، محدودیت شدید بر حقوق آزادی تجمعات و انجمن‌ها برای متوقف‌کردن هرگونه فعالیتی که «ضد رژیم» به نظر برسد، از جمله سرکوب اعتراضات سراسری که در ۲۸ دسامبر آغاز شد، محدودیت‌های فاحش بر آزادی ادیان، اخراج پناهجویان، انتخاباتی که رژیم از قبل نامزدها را انتخاب کرده و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت نداشت ، فساد گستردة حکومتی در تمام دستگاه‌ها و همة سطوح حکومت، قاچاق انسان و محدودیت‌های حکومتی بر حقوق زنان و اقلیت‌ها».

در گزارش وزارت خارجة آمریکا هم‌چنین آمده است: «محدودیت های شدیدی بر اتحادیه‌های صنفی (در ایران) وجود داشت... مصونیت قضایی هم‌چنان بصورت گسترده در همة سطوح حکومت و نیروهای امنیتی وجود داشت... (رژیم) ایران از طریق حمایت نظامی‌اش از... بشار اسد، و نیروهای حزب‌الله در سوریه و هم‌چنین از طریق کمک‌هایش به گروه‌های شبه نظامی شیعی در عراق بطور عمده در نقض حقوق بشر مشارکت داشت».
لطفا به اشتراک بگذارید: