فرانسه: دمشق و مسکو مانع ورود بازرسان سازمان منع تکثیر تسلیحات شیمیایی به دوما می‌شوند

فرانسه: دمشق و مسکو مانع ورود بازرسان سازمان منع تکثیر تسلیحات شیمیایی به دوما می‌شوند


وزیر خارجه فرانسه جمعه ۳۱ فروردین ۹۷ رژیم اسد و روسیه را به کارشکنی و جلوگیری از ورود بازرسان سازمان منع تسلحیات شیمیایی به شهر دوما متهم کرد.


اوایل هفته گذشته کارشناسان بین‌المللی سازمان منع تسلیحات شیمیایی وارد دمشق شدند تا تحقیقات درباره تهاجم شیمیایی رژیم اسد به شهر دوما را آغاز کنند. اما ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، روسیه را متهم کرد که با کارشکنی مانع ورود بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به محل وقوع حمله شیمیایی در این شهر می شود.

این دومین باری است که کارشناسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل متحد برای ارزیابی اوضاع وارد شهر دوما می‌شوند. این تیم چهارشنبه گذشته وارد شهر دوما شد اما هدف تیراندازی قرار گرفت.

حمله شیمیایی به شهر دوما که در روز شنبه ۱۸ فروردین ۹۷ به وقوع پیوست دهها نفر کشته و 500 مصدوم بجا گذاشت . امدادگران و پزشکان فعال در محل حادثه تاکید کردند حمله با سلاح شیمیایی صورت گرفته است و نیروهای تحت امر رژیم اسد را به دست داشتن در حملات شیمیایی متهم کردند، موضوعی که رژیم های اسد ، روسیه و ایران آن رد کردند. این حمله همچنان باعث حمله موشکی مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان علیه مواضع نظامی ارتش اسد و کارخانجات یا انبارهای نگهداری مواد مورد نیاز برای تسلیحات شیمیایی این رژیم شد.

وزیر خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای نوشت « تا کنون بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی اجازه‌ای برای ورود به مکان وقوع حمله با گاز در دوما را دریافت نکرده‌اند».

ژان ایو لودریان این رویکرد روسیه را در جهت پاکسازی و ناپدید کردن نشانه‌ها و آثار حمله شیمیایی به دوما دانسته وخواستار موافقت فوری، کامل و بدون قید و شرط با انجام تحقیقات بازرسان بین‌المللی در این زمینه شد.

بیشتر بخوانید

پیشینه


در تاریخ ۱۸ فروردین شهر دوما توسط گازهای سمی هدف قرار گرفت و دهها کودک و غیر نظامی هنگامی که در خانه هایشان در حال استراحت بودند قربانی شدند . از ابتدای این تهاجم انگشت اتهام به سوی رژیم اسد نشانه رفت چرا که این رژیم بارها از تسلیحات شیمیایی علیه غیر نظامیان استفاده کرده بود و بطور خاص می توان به کشتار مردم شهر خان شیخون با سلاح شیمیایی اشاره کرد .

کشتار شیمیایی اسد در خان شیخون

در تاریخ ۱۵ فروردین سال 96، شهر خان شیخون در استان ادلب، هدف حمله و بمباران سنگین هوایی قرار گرفت و به دنبال این حمله، مسمومیت شیمیایی گسترده‌ای در بین غیرنظامیان به وقوع پیوست. انتشار گاز سمی، به احتمال زیاد سارین، منجر به تلفات گسترده در بین غیرنظامیان گردید. اداره بهداشت ادلب گزارش داد در این حمله ۵۸ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شده‌اند. این واقعه مرگبارترین حمله با استفاده از سلاح‌های شیمیایی پس از حملات غوطه در سال ۲۰۱۳ بود.

در ارتباط با این کشتار شورای امنیت ملل متحد تشکیل جلسه داد ولی پیش‌نویس قطعنامه‌ درباره تحقیق بیشتر پیرامون حمله شیمیایی با وتوی روسیه به تصویب نرسید. بدنبال تهاجم شیمیایی در شهر دوما نیز روسیه از رژیم اسد جانبداری کرد . دربیستم فروردین 97دو روز پس از حمله، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار کرد که شواهدی از حمله شیمیایی در دوما یافت نشده است.

بازتابهای کشتار شیمیایی در شهر دوما

در 25 فروردین ۹۷، حدود ساعت ۴ صبح به وقت سوریه، ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه بخاطر تهاجم شیمیایی به شهر دوما در جنوب دمشق دست به تهاجم هوایی علیه چند مرکز دولتی سوریه زدند. در این تهاجم از هواپیماهای بی ۱ ، موشک های کروز و تاماهاگ استفاده شد . حمله موشکی سه نقطه در سوریه شامل یک مرکز تحقیقاتی در محله برزه در نزدیکی دمشق و زرادخانه شیمیایی ارتش اسد در شهر حمص هدف قرار گرفت. براساس گزارش‌ها، هواپیماهای جنگنده و ناوهای جنگی آمریکا، فرانسه و انگلستان در این حملات شرکت داشتند. انگلستان با چهار فروند جت جنگی تورنادو مجهز به موشک های موسوم به سایه توفان، موشک کروز به‌طول ۵ متر و برد ۴۸۰ کیلومتر، از مبدأ فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی اکروتیری در قبرس، در این عملیات شرکت کرد. در حمله آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی اسد، روسیه هیچ واکنشی از خود نشان نداد. اپوزیسیون سوریه در این رابطه گفت رژیم های ایران و روسیه نمی توانند از اسد بعنوان همپیمانشان حفاظت کنند.
لطفا به اشتراک بگذارید: