ادعای اقتدار نظام در سخنرانی روحانی به مناسبت روز ارتش – ۲۹فروردین۱۳۹۷

ادعای اقتدار نظام در سخنرانی روحانی به مناسبت روز ارتش – ۲۹فروردین۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

حرفهای خامنه ای و روحانی و نشانه های بن بست

 

- امروز آخوند روحانی به مناسبت روز ارتش رژیم همراه با سرکرده های ارتش و سپاه به صحنه آمد و مدعی اقتدار نیروهای مسلح و قدرت رژیم شد. آیا حرفهایش با آنچه در صحنه به نمایش در آمد انطباق داشت؟ و این ادعا تا چه حد درست است؟ و هدفش از این دعاوی چه بود؟ گفتگوی امروزمان با رضا هفت برادران به همین موضوع پرداخته می شود.

 

س: روحانی حرفهای مختلفی زد. حرفها و دعاویش خطاب به چه کس یا کسانی بود؟

ج: یک قسمت حرفها خطاب به ریزشی ها و دلواپسان و باند خامنه ای بود اعم از سپاه و بقیه. آنجاهایی که مثلا گفت:« برای بی ثباتی در این منطقه حساس کشور ما نیازمند به نیروی مسلح مقتدر بازدارنده دارد تا هم در برابر توطئه قدرتهای بزرگ بایستد و هم به تروریستها اجازه ندهد که به خاک این سرزمین چشم حضور و طمع داشته باشند/ ما به دنیا می گوییم هر سلاحی که نیاز داشته باشیم تولید می کنیم عمدتا و یا اگر لازم باشد تهیه می کنیم منتظر سخن آنها, موافقت آنها, نظر مثبت آنها نبودیم, نیستیم و نخواهیم بود» . یه بخش دیگه از حرفهاش خطاب به باند رقیب به خصوص سپاه بود. که روحانی فرصت را برای جنگ باندی مغتنم شمرد و با تعریف های مضحک غارتگری های سپاه و دخالتهاش در کار دولت را یاد اوری کرد. در زمینه دزدی و غارت اینها از هم پرونده دارند و هر جا برسند در جنگ باندی رو می کنند. روحانی از جمله گفت:« ارتش در چارچوب قانون و در چارچوب انضباط مسیر و راه وظیفه خود را بی کم و کاست و بدون منت و بدون هیچ ادعایی انجام داده است.

هیچگاه در برابر انجام وظایف خود از دولت یا از ملت جایگاهی را نخواسته است همواره در پی انجام وظیفه خود بوده است با اینکه سیاست را خوب می فهمد اما هرگز در بازیهای سیاسی وارد نشده است» یا در یک قسمت دیگر از حرفهایش با نیش آشکار به سپاه گفت:« امروز در هیچ فسادی در جامعه و کشور ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد».

مخاطب سوم روحانی قدرتهای جهانی و منطقه یی هستند که خطاب به آنها از موضع بسیار پایین و ضعیف میگوید:« نیروهای نظامی ما همچون نیروهای سیاسی ما بدنباله تنش در منطقه و جهان نیستند و همواره دنبال صلح و ثبات هستند» همینطور گفت:« به کشورهای منطقه مون اعلام می کنیم اساس سیاست ما نسبت به شما حسن هم جواری است حسن هم جواری یعنی همسایگی خوب ما می خواهیم همسایه خوبی برای شما باشیم و شما هم همسایه خوبی برای ما باشید.» این حرفها در شرایطی که کشورهای منطقه همین روزها شدیدترین حملات را به سیاست های رژیم و دخالتهاش داشته اند، معنایی جز ضعف و موضع پایین ندارد.

س: ولی روحانی از فعالیتهای موشکی رژیم دفاع کرد و در صحبتهاش همانطور که اشاره کردید به ساختن تسلیحات اشاره کرد.

ج: تنها جایی که اسم موشک را آورد طوری گفت که بیشتر غلط کردن گویی بود و از موضع دفاعی. گفت« خواهان روابط صمیمانه, برادرانه با همسایگانمان هستیم و به آنها می گوییم, سلاح ما, تجهیزات ما, موشک ما, هواپیمای ما, تانکهای ما علیه شما نیست برای بازدارندگی بدنبال تقویت نیروهای مسلح خود هستیم». این حرف از موضع دفاعی و ضعف است. اگر می گفت به شما چه مربوط است که در مورد موشک ما حرف می زنید؟ ما برد موشکهایمان را تا هر کجا بخواهیم افزایش می دهیم و این قبیل حرفها میشد گفت موضع تهاجمی گرفته است. ولی لحن و حرف روحانی کاملا ضعیف و تدافعی بود.

س: ارزیابی شما از خود رژه یی که انجام دادند چه بود؟ این رژه چه پیامی را می خواست به چه کسی برساند؟

ج: تا آنجا که تلویزیون رژیم نشان داد یه نمایش بی رونق بود که حتی برای خالی نبودن عریضه جرئت نکرد چند تا موشک دور برد یا حتی ماکت مقوایی آنها را نشان بدهد . موشکهایی را هم که نشان داد تاکید می کرد که اینها برد کوتاه و متوسط هستند. در همین رژه نیروی هواییش هم غایب بود. خبری هم از اون هلی کوپترهایی که مدتی قبل با دود و دم مدعی شدند ساخته اند نبود. در مجموع این رژه بیشتر نمایشی از ضعف و ذلت نظام بود. اگر می خواست قدرتنمایی بکند حداقل باید موشکهایی را که مدعی داشتن چند صد شهر زیر زمینی از آنهاست را نشان بدهد و یا پهپادش ها را می داد.

س: همزمان با این رژه امروز،‌خامنه ای هم با مزدوران وزارت بدنام اطلاعات دیدار داشت. حرفهای خامنه ای خطاب به چه کسانی بود؟

ج: آنچه که سایت خامنه ای از حرفهای او تا ظهر امروز منتشر کرد و حداقل من چیز بیشتری ازش ندیدم توی این حرفها اساسا خطاب خامنه ای به باند رقیب بود. و نگرانی هایش از اینکه در وزارت اطلاعات نفوذی نباشه . به قول خودش همه انقلابی باشند. یعنی تو خط خامنه ای باشند. برای نمونه سایت خامنه ای به نقل از او نوشته که :« وزارت اطلاعات و همه کارکنان آن باید همواره صد درصد انقلابی بمانند و انقلابی حرکت کنند...ایشان، وزارت اطلاعات را تابع سیاست‌های نظام دانستند...هرگونه جناح‌بازی در وزارت اطلاعات گناه است...باید همه بخشها و بدنه وزارت با مبانی و اصول انقلاب کاملاً آشنا باشند و در این چارچوب، انقلابی عمل کنند.»

از یک طرف این حرفها حکایت از این می کند که شقه یی که در کل نظام هست در وزارت اطلاعات هم هست و خامنه ای داره نگرانی هایش را نسبت به نیروهای اطلاعاتی اش بیان می کند. که این نگرانی خاص وزارت اطلاعات نیست. چندی قبل پاسدار جعفری گفت وضعیت سپاه دغدغه اصلی خامنه ای است. یا خامنه ای در دیداری که با آخوندهای حوزه داشت همین نگرانی را در مورد «انقلابی ماندن حوزه» یعنی تو خط نظام بودن آن ابراز کرد.

از طرف دیگر بیرونی کردن این دغدغه ها که تا مرز« روحیه اشرافیگری و شهوترانی» هم به آنها اذعان کرده حاکی از یک جنگ باندی در درون نظام است، چون این وزارت خانه در چنگ باند دولتی ها یعنی روحانی است.

اما اینکه سوال کردید خطاب حرفهای خامنه ای به کیست؟ باید بگویم در حدی که این حرفها تا ظهر امروز منتشرشده بود و دیدم بخش اصلی حرفهاش در ناگفته هایش هست و معلوم نیست خطاب به کی است؟

در شرایطی که سه هفته به ضرب الاجل مانده اینکه خامنه ای چیزی نگفته یا اینکه گفته و منتشر نمی کنند هر کدام باشد خودش معنی ضعف دارد. این سومین نشست خامنه ای در مدت اخیر است که حرفهاش کامل منتشر نشده است. و معلوم نشد چه گفته است. اول با سرکردگان ارتش بود بعد با کارکنان ارشد و مدیران دولتی بود امروز هم با وزارت اطلاعات. که همة حرفهایش در میز نگرانی و دفاعی است. در میز ضعف است. حالا آیا واقعا در مورد ضرب الاجل ۲۲ اردیبهشت، در مورد موشکی ، مسائل منطقه چیزی به آنها گفته است؟ نگفته است؟ همین که در مورد مسائل اصلی نظام حرفهایش منتشر نشده یا اصلا حرفی نزده چیزی جز ضعف و استیصال و بلاتکلیفی و بن بست نیست. و در این نقطه سمت و سوی حرفهای روحانی و خامنه ای یکسان است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: