افزایش شدت بحرانها در درون رژیم در آستانه ضرب‌العجل آمریکا در رابطه با برجام

افزایش شدت بحرانها در درون رژیم در آستانه ضرب‌العجل آمریکا در رابطه با برجام


گفتگو با میثم ناهید – ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

هرچه به ضرب‌الاجل آمریکا در رابطه با برجام نزدیک‌تر می‌شویم، شدت بحرانهای رژیم افزایش می‌یابد. موضوعی که واکنشها، هشدارها و زد و خوردها را درون رژیم هم افزایش داده است.

برای بررسی این وضعیت، گفتگویی داریم با میثم ناهید.

 

س این روزها شاهد شتاب گرفتن تحولات هستیم. در این میانه، وضعیت رژیم رو چطور می‌بینید؟


ج: رژیم با مجموعه‌ای از بحرانها دست به گریبانه. اجتماعی، اقتصادی، برجام، منطقه، جنگ باندی؛ اما به طور مشخص همین روزها رژیم با 2 بحران عمده روبرست. سوریه-برجام.

بهترین شاخص برای برآورد وضعیت رژیم در رابطه با هر کدوم از این بحرانها، مواضع کارگزاران و رسانه‌های خود رژیمه.

برای نمونه، در رابطه با سوریه به خصوص بعد حمله دیروز آمریکا، فرانسه و انگلیس به متحد رژیم، یعنی اسد، هشدارها و مواضع مختلفی رو می‌بینیم.

برای نمونه از این صحبت می‌کنن که «طوفان سهمگینی در منطقه برخاسته است و امکان وقوع گردبادی افزایش پیدا کرده است».

یا میگن روسیه با وجود قول‌هایی که به ما داده بود هنگام حمله به اسد هیچ کاری نکرد و خودش رو کنار کشید. علی خرم دیپلمات قدیمی رژیم گفت: «روسیه هیچ واکنشی نظامی در قبال حمله غرب از خود نشان نداد».

هرمیداس باوند که از دیپلماتهای قدیمی‌ش هست هشدار میدن که توفانی در منطقه در راهه و «باید کلاه خود را محکم بچسبیم تا طوفان آن را از سرمان برندارد».

 

در رابطه با برجام هم چون به طور واقع دیگه فرصتی برای تصمیم‌گیری نمونده (۳ هفته در معیارهای کلان سیاسی، فرصتی نیست) و رژیم هم از تصمیم‌گیری نهایی عاجزه. همین موضوع باعث شده یک سردرگمی و بهم‌ریختگی در بدنه نظام به وجود بیاد و مستمر هم اوج بگیره.

اینکه گفتم بدنه نظام، نه اینکه در راس نظام نباشه. اما خود خامنه‌ای و روحانی در این رابطه سکوت هستن که اتفاقا خودش مهر تایید بر این سردرگمی ناشی از یک بن‌بسته.

موسویان عضو تیم مذاکره کننده پیشین رژیم، به عنوان راه‌حل میگه باز هم باید به اروپا دخیل ببندیم، چون «عاقلانه‌ترین سناریو این است که اروپا، ترامپ را برای اجرای کامل برجام قانع کند و در عوض ایران بر سر موضوعات منطقه ای به طور جدی گفتگو کند».

که منظورش چیه؟


ج: در حقیقت میگه به شروط آمریکا گردن بذاریم. چون حرف آمریکا هم اینه که برجام باشه، اما زیر چند شرط مشخص. مثلا رژیم از دخالت منطقه‌ای عقب بکشه؛ دست از موشکی برداره؛ به بازرسی‌های سرزده تن بده و...

جوان‌آنلاین رژیم هم که ارگان بسیج هست، با نگرانی میگه ماکرون و مرکل که می‌خوان به دیدار ترامپ برن، هدفشون راضی کردن ترامپ برای باقی‌ماندن در برجامه؛ اما برای این منظور نیاز به یک اهرم جدی دارن که اون هم اعمال تحریمهای بیشتر خود اروپا بر ضد رژیمه.

اما فکر کنم بهترین تصویر رو امروز رسالت ترسیم کرد و نوشت: «ایران در برابر آمریکای سرکش و اروپای سردرگم». البته صفت سردرگم بیشتر به خود رژیم می‌خوره...

س: چرا؟


ج: چون امکان تصمیم‌گیری نداره. برای همین سردرگمه.

بهرحال این تصویری کلی از وضعیت رژیم در همین روزهاست

 

س: شما اشاره کردین راه‌حلهایی در رسانه‌های رژیم داده میشه. که اون راه‌حلها چیه؟


ج: هر کدوم از دو باند، هم در زمینه برجام و هم در زمینه سوریه، دو مسیر متفاوت رو ترسیم می‌کنند.

باند روحانی در مورد سوریه میگن باید عقب بکشیم، معادلات منطقه‌ای، به ویژه پس از حمله دیروز به اسد بهم ریخته و عوض شده و موندن ما در سوریه، تنها عامل ضربات بعدی به نظام میشه. همون حرفی که می‌گفتن «هدف اصلی ایرانه»

در مورد برجام هم میگن باید به شروط آمریکا تن بدیم تا برجام حفظ بشه. چون برجام تنها راه‌حل برای خروج از این انزوای خفه‌کننده هست و اگر آمریکا خارج بشه، شدت بحرانهای ناشی از خفگی و انزوا هیچ راهی‌برامون باقی نمی‌ذاره.

در مقابل دلواپسان در مورد سوریه میگن، اگر عقب‌بکشیم اینطور نیست که آمریکا ولمون کنه. همون حرفی که خود خامنه‌ای هم بارها گفته که اگر در سوریه نجنگیم، باید در همدان و کرمانشاه خط ببندیم.

 

س: پس اینطور نیست که رژیم هیچ راه‌حلی نداشته باشه. ۲ راه‌حل ارائه میدن!


ج: بله. همون دوراهی. اما نکته مهم اینه که سرانجام این دو مسیر به یک جا می‌رسه. تن دادن به شروط طرف مقابل در رابطه با برجام و عقب‌نشینی از سوریه، یعنی تنزل بی‌پایان و برجام هفتم، که معناش نفی ولایت‌فقیه و کل نظامه.

ادامه همین مسیر هم یعنی مرگ برجام، بازگشت همه تحریمها و شرایط خفگی که بازخوردش درون جامعه یعنی بالارفتن شتابان فضای انفجاری و در درون رژیم هم یعنی اوج‌گیری شدید جنگ باندی.

برای همین، شما درست می‌گید؛ اینطور نیست که رژیم راه‌ نداشته باشه. ۲ راه هم داره. اما هر دو به پرتگاه مرگ منتهی میشه

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: