حمله هوایی مشترک آمریکا و فرانسه و انگلستان به دیکتاتور خون آشام سوریه

حمله هوایی مشترک آمریکا و فرانسه و انگلستان


در نخستین ساعات بامداد شنبه ۲۵فروردین، باصدور دستور ترامپ به نیروهای مسلح آمریکا، حمله موشکی به رژیم سوریه در پاسخ به حملات شیمیایی بشار اسد، به‌طور مشترک توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان انجام شد،

خبرگزاریها اعلام کردند صدای انفجارهای مهیب از دمشق شنیده میشود و مجموعه هایی از اهداف مرتبط با برنامة تسلیحات شیمیایی دیکتاتور سوریه هدف قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاریهای بین المللی حملات هوایی مشترک آمریکا، انگلستان و فرانسه ، تیپ 105 نیروهای حفاظت ریاست جمهوری و فرودگاه نظامی المزه و مرکز پژوهشهای علمی در دمشق را که به تهیة سلاح شیمیایی اختصاص داشت و هم چنین چندین انبار نظامی را در حمص هدف قرار داد .

پایگاههای گارد ریاست‌جمهوری و لشکر چهارم ارتش سوریه در اطراف دمشق که مسئولیت حفاظت از پایتخت سوریه را بر عهده دارند هدف حمله قرار گرفتند.

انبار‌های مهمات ارتش رژیم سوریه در 15 مایلی مرکز استان حمص توسط 4 فروند جنگنده انگلیسی بمباران شدند

حملات هوایی مرکز تیپ41 نیروهای ویژه و هم چنین اهدافی در نزدیکی منطقة قلمون شرقی را نیز منهدم کرده است

خبرگزاری سپاه پاسداران خبرداد: پایگاه‌های و مراکز تحت اختیار حزب‌الله لبنان از مناطقی است که در حملات بامداد امروز هدف قرار گرفته است

دبیرخانه شورای ملی مقاومت باصدور اطلاعیه یی اعلام کرد: نابودی تاسیسات شیمیایی دیکتاتور سوریه یک اقدام ضروری برای پایان فاجعه در سوریه است و باید با اخراج پاسداران و شبه نظامیان رژیم از منطقه تکمیل شود

زمان پایان دادن قطعی به مماشات و چشم پوشی در مقابل این جنایات که نقض آشکار قوانین و معیارهای شناخته شده بین المللی است فرا رسیده است.

به گزارش سی ان ان، ترامپ گفت من فرمان حمله علیه برنامه شیمیایی سوریه را صادر کرده ام و انگلستان و فرانسه باما هستند

رئیس‌جمهور آمریکا در پیام خود به رژیم آخوندی در رابطه با حمایت از رژیم بشار اسد هشدار داد.

واکنش خامنه ای : ولی فقیه ارتجاع روز شنبه در واکنش به درهم کوبیدن دیکتاتور سوریه گفت: بنده صریحا اعلام میکنم رئیس جمهور آمریکا رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس، جنایتکار ند و جنایت کردند

خامنه‌ای:این حمله ی سحر دیشب به سوریه یک جنایت است!

بنده صریحاً اعلام میکنم رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس

جنایتکارند و جنایت کردند!

 

پیام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا

هموطنان آمریکایی، کمی پیشتر من به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور دادم تا حملات دقیقی را علیه اهداف مرتبط با توانمندی‌های تسلیحات شیمیایی دیکتاتور سوریه بشار اسد انجام بدهند. عملیات مشترکی با نیروهای مسلح فرانسه و انگلستان اینک در حال انجام است. ما از این دو کشور تشکر می‌کنیم. امشب می‌خواهم با شما در مورد این صحبت کنم که چرا این عمل را انجام داده‌ایم.

یک سال پیش، اسد یک حملة وحشیانه با سلاح‌های شیمیایی علیه مردم بی‌گناه کشور خود انجام داد. ایالات متحده با 58 موشک پاسخ داد که 20 درصد از نیروی هوایی سوریه را از بین برد.

شنبه گذشته رژیم اسد بار دیگر سلاح‌های شیمیایی را برای کشتار غیر نظامیان بی‌گناه به‌کار گرفت، این بار در شهر دوما، نزدیک پایتخت سوریه، دمشق. این قتل عام یک افزایش جدی در روند استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط این رژیم بسیار مخوف بود. این حملة پلید و انزجارآور، درد و رنج بسیاری را به مادران و پدران، نوزادان و کودکان وارد کرد. آنها تلاش می‌کردند هوا استشمام کنند. اینها نه اقدامات یک انسان بلکه جنایات یک هیولا هستند.

 

هدف اقدام امشب ما ایجاد یک عامل بازدارنده قوی در برابر تولید، توزیع و استفاده از سلاح‌های شیمیایی است. ایجاد این عامل بازدارنده از منافع حیاتی امنیت ملی ایالات متحده است. پاسخ مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به این جنایات، تمام اهرم‌های قدرت ملی ما را اعم از نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک، سرجمع می‌کند. ما آماده‌ایم که این واکنش را تا زمانی که رژیم سوریه استفاده از عوامل شیمیایی ممنوعه را متوقف کند ادامه بدهیم. امشب من هم‌چنین پیامی برای دو حکومت دارم که بیشترین مسئولیت را در حمایت، تجهیز و تأمین مالی رژیم جنایتکار اسد برعهده دارند. از (رژیم) ایران و روسیه سؤال می‌کنم: چگونه حکومتی مایل است با قتل عام کنندة مردان، زنان و کودکان بی‌گناه، همراهی کند؟ کشورهای جهان را می‌توان از روی دوستانی که برای خود حفظ می‌کنند مورد قضاوت قرار داد. هیچ کشوری نمی‌تواند در درازمدت با حمایت از کشورهای شرور، مستبدان خشن و دیکتاتورهای قاتل، موفق شود.

 

ایالات متحده هم‌چنین روابط دوستانة خود را در سراسر خاورمیانه بازسازی کرده است. ما از شرکای خود خواسته‌ایم که مسئولیت بیشتری برای تأمین امنیت منطقه‌یی که خانة خودشان است به‌عهده بگیرند. از جمله اهدای مقادیر زیادی پول برای منابع، تجهیزات و تمامی اقدامات ضد داعش. مشارکت افزوده دوستان ما از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر و سایرین می‌تواند تضمین کند که (رژیم) ایران از نابودی داعش سود نبرد.

 

هیچ اندازه‌یی از خون و ثروت آمریکایی‌ها نمی‌تواند صلح پایدار و امنیت را در خاورمیانه برقرار کند. این یک مکان پرمخاطره است. ما تلاش خواهیم کرد که آن‌را بهبود بخشیم. ولی این یک مکان پرمخاطره است. ایالات متحده شریک و دوست خواهد بود. ولی سرنوشت منطقه در دست مردم همان منطقه است.

 

در انتهای جنگ جهانی اول، بیش از یک میلیون نفر به‌وسیلة سلاح‌های شیمیایی کشته یا مجروح شده بودند. ما هرگز نمی‌خواهیم شاهد بازگشت کابوس شیمیایی باشیم.

بنابراین امروز کشورهای انگلستان، فرانسه و ایالات متحدة آمریکا نیروی خود را علیه بربریت و خشونت به‌کار گرفته‌اند.

 

بیانیه رئیس جمهور فرانسه درباره حمله به رژیم اسد

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه طی بیانیه‌یی اعلام کرد: «روز شنبه 7 آوریل 2018، ده‌ها مرد، زن و کودک در دوما با سلاح شیمیایی و در نقض کامل قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد، قتل عام شدند. هیچ شکی دربارة واقعیت‌ها و مسئولیت رژیم سوریه وجود ندارد. خط قرمز تعیین‌شده توسط فرانسه در ماه می 2017 نقض شده است. از این‌رو من به نیروهای مسلح فرانسه دستور دادم که در چارچوب عملیات بین‌المللی در ائتلافی همراه با آمریکا و انگلستان علیه زرادخانة شیمیایی مخفی رژیم سوریه دست به اقدام بزنند».

ماکرون تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم عادی‌شدن استفاده از تسلیحات شیمیایی را که یک تهدید فوری برای مردم سوریه و امنیت جمعی ما است، تحمل کنیم... فرانسه و متحدانش از همین روز، تلاش‌های خود را در ملل متحد از سر می‌گیرند تا برقراری یک مکانیسم بین‌المللی تعیین مسئولیت‌ها، جلوگیری از مصونیت و جلوگیری از هرگونه تکرار (این) جنایت توسط رژیم سوریه را امکان‌پذیر سازند».

درباره مشارکت فرانسه در عملیات هوایی ، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد: تمامی جنگنده‌های فرانسوی... بعد از اتمام مأموریتشان... به سلامت فرود آمدند.

 

سخنان نخست وزیر انگلستان درباره مشارکت این کشور در تهاجم هوایی به دیکتاتور سوریه

ترزا می نخست‌وزیر انگلستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه گفت: « نیروهای مسلح انگلستان، آمریکا و فرانسه اقدام به حملات هماهنگ و هدفمند برای کاهش توانایی تسلیحات شیمایی رژیم سوریه و بازداشتن این حکومت از بکارگیری آنها انجام دادند. از جانب انگلستان... موشکهای استورم شدو Storm shadow به تأسیسات نظامی در ۱۵ مایلی غرب حمص شلیک شد. طبق ارزیابی‌های ما، رژیم اسد در نقض تعهدات خود تحت کنوانسیون تسلیحات شیمیایی، این سلاح‌ها را در این تأسیسات نگهداری می‌کند.

در حالیکه ارزیابی کامل این حمله در جریان است، ما نسبت به موفقیت آمیز بودن آن اطمینان داریم».

نخست‌وزیر انگلستان دربارة جنایت شیمیایی اسد در دوما، افزود: «همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که این یک حمله شیمیایی بوده است. ما تصاویر منزجرکننده مردان، زنان و کودکان کشته‌شده‌یی را دیدیم که با دهان‌های کف‌کرده روی زمین افتاده بودند. اینها خانواده‌های بیگناهی بودند که در زمان حمله شیمیایی به دنبال پناهگاه‌های زیرزمینی می‌گشتند... اطلاعات زیادی به دست آمده که حاکی از آن است که حکومت سوریه مسئول این حمله بوده است... ما نمی‌‌توانیم اجازه بدهیم بکارگیری سلاح شیمیایی به کاری عادی تبدیل شود... تا آنجا که به رژیم سوریه بر میگردد باید بداند که هرگونه اقدامی از این قبیل پاسخ داده خواهد شد».

 

واکنش خامنه ای به درهم کوبیدن بشار اسد:

بنده صریحا اعلام میکنم رئیس جمهور آمریکارئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلیس جنایتکار ند و جنایت کردند

 خامنه ای روز شنبه در جمع سران سه قوه و سایر سرکردگان نظام ولایت فقیه، در واکنش به تهاجم نظامی آمریکا و فرانسه و انگلستان به جنایت شیمایی بشار اسد وهمدستی نیروهای اشغالگر خلیفه ارتجاع با دیکتاتور سوریه گفت:

حضور ما در سوریه، در مقابله و مواجهه‌ی با تروریست‌هایی که آمریکا و عوامل آمریکا در منطقه به وجود آورده بودند، به این دلیل است. اینکه گفته بشود «جمهوری اسلامی ایران توسعه‌طلب است، میخواهد فلان‌جا را تصرّف کند»، اینها حرفهای مهمل و بی‌معنا و خلاف واقع و دروغی است؛ نه، ما قصد توسعه و نگاه توسعه‌طلبی به هیچ نقطه‌ای از دنیا نداریم؛ احتیاج هم نداریم،

 

[این حضور] به‌خاطر این است که در منطقه‌ی سوریه، در غرب آسیا، مقاومت در مقابل ظلم وجود داشت و وجود دارد؛ به این دلیل ما آنجا حضور پیدا کرده‌ایم. لذا ملاحظه میکنید که به توفیق الهی، [جبهه‌ی] مقاومت به برکت کمکهایی که شد و به برکت شجاعتی که داشتند نیر وهای سوری ، توانستند بر تروریست‌های حمایت‌شده بلکه به‌وجودآمده‌ی به‌وسیله‌ی آمریکا و غربی‌ها و مزدورانشان در منطقه -مثل سعودی و اینها- غلبه پیدا کنند، آنها را شکست بدهند.

 

همان کسانی که دیروز از داعش آشکار و غیر آشکار حمایت میکردند، امروز ادّعا میکنند که در مقابله‌ی با آنها حضور داشته‌اند و آنها را شکست داده‌اند؛ آن هم بدروغ! چنین چیزی نیست، آنها هیچ دخالتی نداشته‌اند. در این نطقی که رئیس‌جمهور آمریکا همین چند ساعت قبل از این کرد، میگوید که «ما توانستیم داعش را در سوریه شکست بدهیم»؛ دروغ واضح و فاضح!

این حمله ی سحر دیشب به سوریه یک جنایت است! بنده صریحاً اعلام میکنم رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس

جنایتکارند و جنایت کردند! البتّه طَرْفی هم نخواهند بست، سودی هم نخواهند برد؛

در مقابل این حوادث، ما باید بیدار بشویم، ما باید حواسّ خودمان را جمع کنیم

 

اینها مخالف [سلاح شیمیایی] نیستند؛ اینها به‌خاطر اهداف استعماری و دیکتاتوریِ بین‌‌المللیِ خودشان وارد اقدام میشوند و متّهم میکنند این و آن را به دیکتاتوری، [درحالی‌که] خودشان دیکتاتور بین‌المللی‌اند.

واکنش رئیس جمهور ارتجاع آخوند روحانی:

در حالی که گروهی از طرف سازمان ملل مأمور می‌شوند تا اتهام کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را بررسی کنند به بهانه‌های واهی به یک کشور مستقل که دارای حکومت است حمله می شود

آخوند روحانی نیز در دیدار سرکردگان نظام با خامنه‌ای درباره تهاجم به دیکتاتور دمشق گفت:

در حالی که گروهی از طرف سازمان ملل مأمور میشوند تا اتهام کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را بررسی کنند, به بهانههای واهی به یک کشور مستقل که دارای حکومت و مردمی آگاه و تمدنی دیرینه است, حمله می شود. عده‌ای به بهانه‌های واهی به (اقدام به) حمله می‌کنند... آنها امروز از اینکه تروریست‌های تحت حمایت‌شان در غوطه شرقی شکست خورده‌اند, عصبانی هستند.

وی در رابطه با بحران اقتصادی رژیم به مجیز گویی از خامنه ای پراخت وگفت : دشمنان قصد داشتند تا با توطئه اقتصادی در کشور اخلال ایجاد کنند, اما نتوانستند به اهداف خود برسند و از همه قوا, نهادها و رسانه‌ها در مقابله با توطئه اخیر تشکر می‌کنم. بی‌شک حمایت های رهبر و هدایت‌ها و ارشادات او مددکار دولت بوده و خواهد بود.

 

آخوند روحانی در تماس تلفنی با دیکتاتور سوریه گفت: این تجاوز به خاک سوریه نبوده بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است و نظام ایران در کنار دولت سوریه خواهد بود. بی‌تردید مسئولیت این حرکت تجاوزکارانه و نادرست، با سه کشور غربی و کشورهای عربی حامی این اقدام است.

 

اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران: نابودی تاسیسات شیمیایی دیکتاتور سوریه یک اقدام ضروری برای پایان فاجعه در سوریه است و باید با اخراج پاسداران و شبه نظامیان رژیم آخوندی از سراسر منطقه تکمیل شود

دبیر خانه شورای ملی مقاومت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: هدف قرار دادن مراکز و تاسیسات تولید و نگهداری سلاحهای مرگبار شیمیایی دیکتاتور بیرحم سوریه و از کار انداختن ماشین جنگی این رژیم، یک اقدام ضروری برای پایان دادن به فاجعه تاریخی سوریه است که 7 سال است بیش از 500 هزار کشته در میان کودکان و زنان و مردان بیگناه و بی دفاع بجای گذاشته و نیمی از مردم این کشور را آواره کرده و دامنه آن بسا فراتر از مرزهای این کشور رفته است.

این اقدام که خواست مبرم همه مردم و آزادیخواهان سوریه و دیگر کشورهای منطقه است باید با بیرون انداختن رژیم ضد بشری آخوندی و پاسداران و مزدورانش از سوریه و یمن و عراق و دیگر کشورهای منطقه تکمیل شود. رژیمی که عامل اصلی بقای بشار اسد و منشا اصلی تروریسم و افراطی گری و جنگ افروزی در خاورمیانه و بخشهای وسیعی از جهان است.

اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت در ادامه می افزاید:

سیاست مماشات با فاشیسم دینی حاکم باعث شد که این رژیم بدون پرداخت هیچ قیمتی جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در داخل و خارج ایران را بنحو بی سابقه ای افزایش دهد. زمان پایان دادن قطعی به مماشات و چشم پوشی در مقابل این جنایات که نقض آشکار قوانین و معیارهای شناخته شده بین المللی است فرا رسیده است.

 

یادآوری میشود، خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران حمله جنایتکارانه شیمیایی به دوما را قویا محکوم کرد و با درود به پایداری تاریخی مردم سوریه خواستار اقدام قاطع جهانی برای پایان دادن به جنایتهای جنگی در این کشور شد. وی افزود مسئؤلان اصلی جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در سوریه یعنی اسد و اربابش خامنه ای باید در برابر عدالت قرار گیرند. بی‌عملی شرم‌آور است و راه را برای استمرار این جنایات هموار میکند

 

کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا

به‌دنبال حملة مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به مواضع رژیم اسد، جیمز متیس وزیر دفاع در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژنرال جوزف دنفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا در پنتاگون شرکت کردند

وزیر دفاع آمریکا در این کنفرانس گفت: « پرزیدنت ترامپ به ارتش آمریکا دستور اجرای عملیات را در هماهنگی با متحدانمان برای نابود کردن توانمندی تحقیق، توسعه و تولید سلاحهای شیمیایی رژیم سوریه را صادر کرد. فرانسه، انگلستان و ایالات متحده اقدام قاطعی برای نابود کردن زیرساختهای تسلیحات شیمیایی سوریه اتخاذ کردند.

وی افزود : واضح است که رژیم اسد، سال گذشته پیام را دریافت نکرد. این بار ما و متحدانمان ضربه سنگین‌تری وارد کردیم. ما با یکدیگر پیامی آشکار به اسد و دستیاران جنایتکارش دادیم. پیام این بود که آنها نباید حمله شیمیایی دیگری را انجام دهند چرا که مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت.

ژنرال دنفورد نیز در سخنانش هدفهای عملیاتی را توضیح داد و گفت : نیروهای دریایی وهوایی آمریکا انگلستان و فرانسه در این عملیات شرکت کردند... سال گذشته ما یک حمله یک‌جانبه به یک سایت داشتیم.... این بار حملات ما همراه با دو متحد دیگر روی اهداف متعدد انجام شد که منجر به نابودی دراز مدت توانمندی (رژیم) سوریه برای تحقیق و توسعه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک آن می‌شود

 

موضعگیری سران و مقامات کشورهای مختلف درباره حمله آمریکا و فرانسه و انگلستان به دیکتاتور سوریه

کشورهای مختلف جهان از جمله کانادا، استرالیا، اتحادیة اروپا، هلند، بلژیک، اسپانیا، ترکیه، عربستان و قطر و هم‌چنین رهبران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، از حمله به مواضع رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمیایی در دوما استقبال کردند.

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پیام خود گفت: «به فرمان رئیس‌جمهور، قوای مسلح آمریکا، انگلستان و فرانسه، حملاتی را علیه تأسیسات تسلیحات شیمیایی در سوریه انجام دادند. آمریکا و متحدانش، استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردان، زنان و کودکان را تحمل نخواهند کرد».

 

آنگلا مرکل صدر اعظم طی بیانیه‌یی، گفت: «اقدام نظامی برای حفظ مؤثر بودن ممنوعیت بین‌المللی استفاده از تسلیحات شیمیایی و هشدار به رژیم سوریه نسبت به نقض‌های بیشتر، ضروری و مناسب بود...».

 

نخست‌وزیر کانادا در پیام خود گفت: «کانادا با قوی‌ترین عبارات ممکن، استفادة تسلیحات شیمیایی در حملة هفتة گذشته در غوطة شرقی را محکوم می‌کند... کانادا از تصمیم ایالات متحده، انگلستان و فرانسه برای اقدام به‌منظور کاهش‌دادن توانمندی رژیم اسد برای حملات با تسلیحات شیمیایی علیه مردم (سوریه) حمایت می‌کند... مسئولان (حملات شیمیایی در سوریه) باید مورد حسابرسی قرار گیرند».

 

دونالد توسک رئیس شورای اتحادیة اروپا در پیامی گفت: «حملات آمریکا، فرانسه و انگلستان روشن می‌کنند که رژیم سوریه همراه با روسیه و (رژیم) ایران نمی‌توانند به این فاجعة انسانی دست کم بدون هیچ‌گونه هزینه‌یی، ادامه بدهند. اتحادیة اروپا در کنار متحدانش در طرف عدالت، ایستاده است».

 

دبیرکل ناتو اعلام کرد: «من از اقدامات آمریکا، انگلستان و فرانسه علیه تأسیسات و توانمندی‌های تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه حمایت می‌کنم. ناتو استفاده از تسلیحات شیمیایی را غیر قابل قبول می‌داند. مسئولان آن باید مورد حسابرسی قرار گیرند».

 

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «ایالات متحده در هماهنگی با متحدانش، دست به اقدام تعیین‌کننده‌یی زد. ما در ارادةمان مبنی بر این‌که استفادة وحشیانة اسد از تسلیحات شیمیایی نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند، متحد هستیم. وحشیگری خلاف وجدان رژیم او علیه شهروندان غیر نظامی بی‌گناه نمی‌تواند تحمل شود».

پل رایان با تأکید بر همدستی رژیم آخوندی با دیکتاتور سوریه، افزود: « ایالات متحده و متحداانش باید به جستجوی راه‌هایی برای حسابرسی از آنهایی که به اسد توانمندی می‌بخشند، ادامه بدهد».

 

سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا ضمن حمایت از حملات به رژیم اسد، تأکید کرد: «اسد (هشدار سال گذشته) را نادیده گرفت... و انتخاب کرد که علیه مردم در دوما وحشت‌افکنی کند».

 

سناتور جان مک‌کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنای آمریکا ضمن استقبال از حمله به رژیم اسد، گفت: «امیدوارم این حملات، هزینه‌های واقعی را بر (بشار) اسد تحمیل کند. پیام به اسد باید این باشد که... ایالات متحده و متحدانش از اراده و توانایی لازم برای ادامة اعمال این هزینه‌ها برخوردارند و (رژیم) ایران و روسیه سرانجام موفق نخواهند شد از اسد نسبت به پاسخ تنبیهی ما، حفاظت کنند».

وی تأکید کرد که باید استراتژی آمریکا در منطقه شامل مقابله با مداخلات رژیم آخوندی باشد.

 

سناتور لیندزی گراهام کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری تأکید کرد: «ضروری است که وقتی رئیس‌جمهور آمریکا... به دیکتاتورهای بی‌رحم هشدار می‌دهد از تسلیحات شیمیایی علیه کودکان بی‌گناه استفاده نکنند، این موضع‌گیری‌ها معنا و مفهوم واقعی داشته باشد. به اسد از سوی باراک اوباما و دونالد ترامپ هشدار داده شد که از تسلیحات شیمیایی استفاده نکند، اما او به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه کودکان بی‌گناه ادامه داد... (بشار اسد) یک هیولاست و باید به‌عنوان یک جنایتکار جنگی و یک هدف مشروع نظامی در نظر گرفته شود».

 

سناتور چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، حمله برای «مجازات» بشار اسد به‌منظور جلوگیری از تکرار جنایات شیمیایی را اقدامی «مناسب» دانست.

 

هم‌چنین بسیار دیگری از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از جمله سناتور رابرت منندز رئیس دموکرات‌ها در کمیتة خارجی، کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، اد رویس رئیس کمیتة خارجی مجلس نمایندگان و الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در این کمیته، از حملات به رژیم اسد، استقبال کردند.

 

از سوی دیگر، به گزارش سایت رسمی دولت روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور، حملات به سوریه را محکوم کرد و گفت: «بار دیگر ایالات متحده مثل سال گذشته در حمله به پایگاه هوایی شعیرات در سوریه، یک حملة شیمیایی صحنه‌سازی‌شده علیه غیر نظامیان این بار در دوما را به‌عنوان توجیه استفاده کرد. متخصصان روسیه که از محل حادثة مظنون بازدید کرده‌اند، هیچ ردی از استفاده از کلر یا گاز شیمیایی دیگری پیدا نکرده‌اند».

ولادیمیر پوتین، افزود: «افزایش کنونی (تنش) در ارتباط با سوریه برای همة سیستم روابط بین‌المللی ویرانگر است... روسیه خواهان برگزاری یک اجلاس اضطراری شورای امنیت برای بحث دربارة اقدامات تجاوزکارانة ایالات متحده و متحدانش خواهد شد».

 

روز شنبه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ضمن استقبال از حملات به رژیم اسد، گفت: «با عملیات مشترک آمریکا، انگلستان و فرانسه در روز شنبه، رژیم سوریه این پیام را دریافت کرد که قتل‌عام‌هایش بی‌پاسخ نخواهند ماند».

وی تأکید کرد: «مردم بی‌گناه سوریه باید از مدت‌ها پیش مورد پشتیبانی قرار می‌گرفتند».

 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در پیامی دربارة حمله مشترک به مواضع دیکتاتور سوریه، گفت: «شب گذشته این حمله به‌نحو عالی به اجرا درآمد. از فرانسه و انگلستان به‌خاطر خرد و قدرت نظامی خوبشان تشکر می‌کنیم. نتیجه نمی‌توانست از این بهتر باشد. مأموریت انجام شد».

 

روز شنبه هم چنین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا و مدیر کمیتة قوای مسلح ارتش آمریکا اعلام کردند که حمله به سه پایگاه تسلیحات شیمیایی رژیم اسد، قلب برنامة شیمیایی آن‌را هدف قرار داد و با موفقیت به سرانجام رسید.

دینا وایت سخنگوی پنتاگون، گفت: «استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر کجای جهان نقض نابخشودنی قانون بین‌الملل است و آمریکا آن‌را تحمل نخواهد کرد... ایالات متحده حملات دقیقی را علیه اهداف رژیم اسد که مرتبط با استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند، انجام داد... این حملات، پاسخی درست، مشروع و متناسب به استمرار استفادة حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مردم بود... این رژیمی است که روزانه مردم خود را به قتل می‌رساند...».

وی افزود، حملات با موفقیت به همة اهداف اصابت کرد... و آمریکا اعتقاد دارد که این حملات، توانایی رژیم اسد را برای انجام حملة شیمیایی، به‌نحو قابل توجهی فلج ساخت.

ژنرال مک‌کنزی نیز اعلام کرد تهاجم موشکی صورت گرفته را دو برابر حمله سال قبل اعلام کرد و گفت: « این حملات به‌نحو قابل توجهی توانایی رژیم سوریه را در توسعه و به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در آینده، تحت تأثیر قرار خواهد داد... ابعاد این حمله در مقایسه با حملة آوریل 2017، دو برابر بود».

وی تصریح کرد که این حمله، توانمندی شیمیایی رژیم اسد را به مدت چند سال به عقب می‌راند.

ژنرال مک‌کنزی، گفت: «ما اطمینان خاطر داریم که همة موشک‌هایمان به هدف خوردند... به‌نظرم ضربة جد‌یی به آنها وارد کردیم. ما قلب برنامة تسلیحات شیمیایی (رژیم) سوری را مورد حمله قرار دادیم».

وی افزود که رژیم اسد در مجموع 40 موشک زمین به هوا را شلیک کرده که اغلب آنها بعد از حملات ائتلاف صورت گرفته و شلیک‌های رژیم اسد، هیچ تأثیری بر موشک‌های شلیک‌شده توسط آمریکا و متحدانش نگذاشته است.

 

روز شنبه جلسة اضطراری شورای امنیت به درخواست روسیه برگزار شد.

سفیر روسیه در سخنانش حمله به سوریه را محکوم کرد و گفت: آمریکا و متحدانش با اقدام بدون مأموریت از سوی شورای امنیت، نرم‌ها و اصول قانون بین‌الملل را نقض کردند و اختیارات این شورا را تضعیف کردند

سفیر آمریکا دراجلاس شورای امنیت اعلام کرد: امروز صبح با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کردم و او به من گفت: اگر رژیم سوریه مجدداً از این گاز سمی (شیمیایی) استفاده کند، (سلاح‌های) ایالات متحده بارگذاری‌شده و آمادة شلیکند...».

وی افزود: «اطلاعات روشنی دربارة مقصر بودن اسد (در حملة شیمیایی) وجود دارد. تصاویر کودکان کشته‌شده، اخبار جعلی نبود؛ بلکه نتیجة غیر انسانی بودن وحشیانة رژیم سوریه بود. اهدافی که ما انتخاب کردیم، در قلب برنامة تسلیحات شیمیایی غیر قانونی رژیم سوریه قرار داشتند.... پیام ما تماماً روشن بود: ایالات متحده اجازه نخواهد داد رژیم اسد به استفاده از تسلیحات شیمیایی ادامه بدهد...

نیکی هیلی افزود: «زمان گفتگو شب گذشته به پایان رسید... شورای امنیت در وظیفة خود برای حسابرسی از استفاده از تسلیحات شیمیایی شکست خورده است... وقتی رئیس‌جمهور آمریکا خط قرمزی را ترسیم می‌کند، آن خط قرمز را به اجرا می‌گذارد... انگلستان، فرانسه و آمریکا نه به‌عنوان تلافی‌جویی، مجازات یا قدرت‌نمایی سمبلیک، بلکه برای جلوگیری از استفادة تسلیحات شیمیایی در آینده دست به اقدام زدند و رژیم سوریه را به خاطر جنایاتش علیه بشریت، مورد حسابرسی قرار دارند...».

 
لطفا به اشتراک بگذارید: