نگاهی به روزنامه‌های امروز حکومتی – ۲۳فروردین۱۳۹۷

- عنوانهای صفحات اول روزنامه های حکومتی امروز پنجشنبه 23فروردین، تابلویی از بحرانهای داخلی و خارجی نظام را به نمایش می گذارند:
-
آرمان: شمارش معکوس برای حمله به سوریه
آرمان: روحانی به تغییرات تن دهد
ابرار: یک نماینده: آقای رییس جمهور در تیم اقتصادی خود تجدید نظر کنید
افکار: نمی توان قیمت ارز را به صورت دستوری ثابت کرد
آفتاب یزد: سعید لیلاز: دولت روحانی در بیان حقیقت ماجرای ارز لکنت دارد
آرمان: اژه ای: در تاخیر برخورد با احمدی نژاد حکمتی است
آفتاب یزد: محسن رفیق دوست: بزودی با احمدی نژاد برخورد خواهد شد
شرق: گام آخر احمدی نژاد برای خروج از حاکمیت
ابتکار: شفافیت حلقه مفقوده رابطه دولت - ملت
روزان: محمود جامساز ریشه نوسانات ارزی اخیر را تشریح کرد: نقض برجام، بازار ارز را ملتهب کرد
اقتصاد پویا: مشاور رییس اتاق بازرگانی : تا تورم هست کاهش سود بانکی غیر ممکن است
ایران: هشدار جامعه شناسان به رشد طلاق در ازدواج های زیر ۵سال
تجارت: تداوم رکود؛ کابوس تولید ملی
جوان:‌خروج اقتصادی از پیام رسان انحصاری
جمهوری اسلامی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: هیچ تصمیمی در باره فیلترینگ تلگرام گرفته نشد

- شکست طرح دولت روحانی در تثبیت قیمت ارز و درآمدهای حاصل از این طرح برای دولت، موضوع روزنامه های هر دو باند حاکم است
- وطن امروز: با دلار 4200 تومانی در آمد بودجه ای دولت حداقل 17هزار میلیارد تومان افزایش می یابد
جمهوری اسلامی: مجموعه‌ای از عوامل در بروز شرایط نامناسب فعلی در بازار ارز دخالت داشت که یکی از مهم‌ترین علل، ناهماهنگی مجموعه اقتصادی دولت در مورد سیاست‌های ارزی است... معاون اول رئیس‌جمهور از دلار 4200 تومانی برای فرو نشاندن التهاب ارزی و جلب اعتماد عمومی به تدبیر اقتصادی دستگاه اجرایی رونمایی کرد.
البته ناگفته نماند که افزایش 500 تومانی نرخ رسمی و مبادله‌ای دلار نسبت به ماه گذشته، خود جای بحث دارد و باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد
جهان صنعت: در روز بعد از اعلام این تصمیم هنوز قیمت‌های خرید و فروش دلار در بازار در بازه 5800 تومان قرار داشت و به نظر می‌رسد این قیمت‌های 4200 تومانی اعلام‌شده از سوی دولت، بازی جدیدی است که مقامات راه انداخته‌اند تا به‌گونه‌ای جدید جیب‌های خود را از منافع حاصل از آن پر کنند‌... معلوم نیست رییس‌جمهور از کدام شفافیت در بازار سخن می‌گوید؟ از قیمت‌های 4200 تومانی برای دلار که تاکنون موردی از معاملات مستقیم و شفاف با این قیمت در بازار دیده نشده و یا سکه‌هایی که با نرخ دلارهای بالاتر از پنج هزار تومان پیش‌فروش می‌شود‌.

- در روزنامه های باند روحانی و همسو با او اعتراف به بی ریشگی باند موسوم به اصلاح طلب و شکست در شطرنج سیاسی ایران دیده می شود:
- جوان: مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران تفکر اصلاح طلبی را کلیشه‌ای نامیده است. او می‌گوید: «صادقانه باید اعتراف کرد که اکثریت مردم از اصلاح‌طلبان پیشی گرفته اند، بنابراین تفکر کلیشه‌ای اصلاح طلبی نیز نیاز به اصلاح دارد!
جهان صنعت: گاو اصلاحات دیگر شیر نمی دهد: ... این جریان نه به معنای اخص کلمه مدرن محسوب می‌شود و نه لیبرال است و نه حتی دیدگاه‌های اقتصادی‌اش با تعاریف کلاسیک اقتصاد سیاسی همخوانی دارد‌. از قضا شاید بیشترین آشفتگی‌ها و تعارضات در همین حوزه دیدگاه‌های اقتصادی و مدیریتی این جریان نهفته باشد‌. جریان اصلاحات طی این چند دهه براساس رفاقت‌ها، نسبت‌های خانوادگی، شاعرانگی و عرفان‌مسلکی و البته دلربایی سیاسی پیش رفته است‌. ولی در عمل بی‌سرو‌ته، حلقه‌ای متشکل از تکنوکرات‌های به ظاهر مدافع اقتصاد بازار آزاد تا چپ‌ها و کمونیست‌های مسلمان و عدالت‌محوران ایدئولوژیک را دربر می‌گیرد‌. البته ریشه همه این آشفتگی‌ها لزوما در خود این جریان هم نیست بلکه منطق حاکمیت موجود در عمل منتج به شکل‌گیری چنین ائتلاف چهل تکه فشلی شده است که عموما توان خویش را علی‌الخصوص در طول این دو دهه اخیر صرف مقاومت در برابر فشارهای قدرت برتر برای جلوگیری از حذف خود کرده است

- در روزنامه های باند روحانی ضمن ابراز نگرانی از تحولات منطقه همچنان بر نقش مداخله جویانه رژیم تاکید شده است:
- آرمان: علی بیگدلی: مشکل ما نیروهایمان در سوریه هستند که دسترسی آمریکا به آنها زیاد شده است... صلاح‌مان این است که سینه‌مان را خیلی چاک ندهیم. در عوض مدارا پیشه کنیم و با طمأنینه اظهارنظر و رفتار کنیم. با توجه به به‌وجود آمدن فضای بحران ارزی در کشورمان و در نظر گرفتن وقوع این مشکل مشابه در ترکیه و روسیه، باید با دقت و هوشیاری مضاعف نظاره‌گر حوادث باشیم و وارد میدان نشویم.
لطفا به اشتراک بگذارید: