تأکید نیکی هیلی بر عملیات در سوریه برای دفاع از قوانین بین المللی

تأکید نیکی هیلی بر عملیات در سوریه


نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد عصر روز جمعه 24 فروردین97 طی سخنانی در شورای امنیت درباره واکنش به حمله شیمیایی اسد به دوما که 180کشته و بیش از 1000 مجروح و مصدوم بر جای گذاشت گفت: «آنچه ما باید امروز در موردش بحث کنیم استفاده از سلاح شیمیایی مرگبار علیه شهروندان است. این یکی از آشکارترین صورتها از نقض قانون بین الملل در جهان امروز است. اینکار نقض همه استانداردهای اخلاقیست. اینکار نقض یک اجماع نظر دیرین بین المللی است که تسلیحات شیمیایی دیوی بی نظیر است.

در جنگ جهانی اول بیشترین تلفات بخاطر کاربرد سلاح های شیمیایی نبود اما این سلاحها مخوف ترین سلاحها بودند. اما در جنگ جهانی دوم تسلیحات شیمیایی در تولید انبوه تکثیر شدند و علیه شهروندان استفاده شدند و بدترین نسل کشی در تاریخ بشریت را ایجاد کردند که همین دیروز در روز هالوکاست یادبودش را برگزار کردیم.

به این دلیل است که ما امروز اینجا جمع شده ایم، این موضوع سلاح های شیمیایی است. به این خاطر است که ما نباید در زمان خودمان در مواجهه با استفاده از سلاحهای هولناک شیمیایی سکوت پیشه کنیم.

اولین پاسخ به همه این تلفات و جراحات پروتکل ۱۹۲۵ ژنو می باشد که استفاده سلاح شیمیایی را ممنوع ساخت. بعدا در ۱۹۹۳کنوانسیون تسلیحات شیمیایی به امضا رسید. این کنوانسیون همه طرفها را ملزم می کند که هرگز تحت هیچ شرایطی تسلیحات شیمیایی نباید توسعه، تولید، دخیره ، منتقل یا استفاده شوند.

کنوانسیون ژنو همچنین همه طرفها را از کمک به کسی برای وارد شدن در این فعالیتها منع کرده است.

هر کشوری که عضو شورای امنیت سازمان ملل است یک طرف این کنوانسیون است. حتی رژیم اسد عهد کرده که به این کنوانسیون ملزم باشد. بنابر این در تئوری همه ما روی یک اصل اساسی توافق کرده ایم. هیچ کشوری نباید اجازه داشته باشد از سلاح شیمیایی بدون مجازات استفاده کند.

حالا که ما آنچه به آن توافق داشته را ایجاد کرده ایم بگذارید از خودمان بپرسیم که امروز چه چیزی را بایستی محکوم کنیم؟

رئیس جمهور ما هنوز تصمیم درمورد  اعمال احتمالی در سوریه را نگرفته است اما اگر آمریکا و متحدانمان تصمیم به عمل در سوریه بگیرند در دفاع از اصلی است که همه ما  با آن موافقیم .در دفاع از معیار اساسی بین المللی است که به نفع همه کشورهاست.

بگذارید روشن کنیم استفاده اخیر اسد از گاز های سمی علیه مردم دوما اولین دومین یاسومین یا حتی چهل و نهمین باری نبود که از تسلیحات شیمیایی استفاده می کرد. آمریکا برآورد می کند که اسد ازتسلیحات شیمیایی درجنگ سوریه دست کم ۵۰ بار استفاده کرده است. برآوردهای عمومی به میزان ۲۰۰ بار می رسد.

در هفته های بعد از حمله اسد باگاز سارین در آوریل گذشته که نزدیک به ۱۰۰ نفر از جمله بسیاری کودک را کُشت رژیم از گاز کلر دوبار و احتمالاً سه بار در همان محل استفاده کرده است .

نوامبر گذشته با اتمام دستور کار مکانیزم تحقیق مشترک، رژیم اسد به مردم خود مجدداً با سارین در حومه دمشق حمله کرد.

درماه ژانویه اسد دست کم از ۴ موشک مملو از گاز کلر در دوما استفاده کرد و بعد مجدداً هفته گذشته حمله کرد.

اما ما می دانیم چه کسی این کار را کرده است متحدانمان هم می دانند چه کسی این کار را انجام داده است، روسیه می تواند درمورد اخبار ساختگی شکایت کند ولی هیچکس دروغ های اورا و سرپوش گذشتن های آنرا باور نمی کند.

جهان نباید با بی تفاوتی استفاده از تسلیحات شیمیایی را بعد از تقریباً یک قرن از ممنوعیت آن بپذیرد.

از هرچیزی که سازمان ملل بخاطر آن برپا شده بطور بارزی در سوریه از آن به کمک یک عضو ثابت این شورا سرپیچی شده است.

اگر ما اجازه دهیم اسد استفاده از تسلیحات شیمیایی را امری عادی کند تمامی کشورها آسیب می بینند. آنهایی که دست به اقدام برای نقض ممنوعیت استفاده از تسلیحات شیمیایی می زنند مستحق محکومیت ما هستند و آنهایی که دست به دفاع از آن می زنند مستحق حمایت ما هستند . آمریکا و متحدانمان به ایستادگی برای حقیقت و حسابرسی ،عدالت و پایان دادن به استفاده از تسلیحات شیمیایی ادامه می دهند
لطفا به اشتراک بگذارید: