وضعیت بسیار بحرانی درون رژیم در رابطه با برجام

وضعیت بسیار بحرانی درون رژیم در رابطه با برجام


گفتگو با خسرو شکرالهی – ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

مجلس رژیم امروز هم شاهد کشمکشهایی بود که ادامة بحران اوج گیرندة درونی رژیم است.

این روزها رسانه های رژیم هم تابلو بحرانهای نظام است.

بحران ارز یکی از بحرانهایی است که گریبانگیر نظام است. آیا تثبیت نرخ ارز می تواند این بحران را خاموش کند تا راه برای خاموش کردن سایر بحرانها هم فراهم شود؟

در گفتگوی امروزمان با رضا هفت برادران به این موضوعها می پردازیم.

این گزارشهایی رو که الان دیدیم و شنیدیم و همچنین خبرهایی از اعتراضات اجتماعی که در ابتدای برنامه خدمتتون گفتم، یک وضعیت به شدت بحرانی و انفجاری رو نشون می‌ده که من مشابه اون رو در رژیم کمتر به یاد دارم و این در شرایطیه که فقط یک ماه تا پایان مهلت ضرب‌الاجل آمریکا در مورد برجام باقی مونده.

ما گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی رو به همین موضوع و بررسی همین شرایط اختصاص دادیم.

س: همون طور که اشاره کردم از امروز که 21 فروردینه تا روز 22 اردیبهشت که پایان مهلت ضرب‌الاجل آمریکاست فقط یک ماه باقی مونده، رژیم که تا به حال به طور علنی اعلام نکرده که بالاخره تصمیمش و سیاستش در مورد این ضرب‌الاجل چیه؛ اما آیا شما از لابلای خبرها و گزارشها به نشانه‌هایی برخورد کردید که نشون بده بالاخره رژیم تصمیمی گرفته یا نه؟ و اگر گرفته تصمیم چیه؟

 

ج: نشانه‌هایی هم که من برخوردم، حاکی از تصمیم نیست. یا از باند روحانیه که هشدار می‌دن اگر برجام از دست بره، نتایجش فاجعه‌باره یا از اون بانده که می‌گن برجام عملاً از طرف آمریکا لغو شده و لغو رسمیش به نفع ماست و باید زودتر خارج بشیم و...

تنها چیزی که بشه گفت نشانه دیروز و پریروز با ملاقات پی در پی خامنه‌ای با سرکرده‌های نظامی و روز بعد با مقامهای غیر نظامی رژیم بود که این دو دیدار پی در پی قاعدتاً بایستی راجع به موضوع مهمی باشه و چه بسا راجع به همین تصمیمی که ازش صحبت می‌کنیم باشه، ولی هیچ اطلاعات مفیدی از این دو دیدار منتشر نکردند بجز یک مشت نصایح دجالگرانه مانند:

کلید حل مشکلات، «دعا، یاد خدا و اصلاح دل‌ها» است و ماه رجب عید کسانی است که قصد اصلاح قلوب خود را دارند.

«تقوا» و «اجتناب از گناه، خیانت و دنیاطلبی» که عامل ایستادگی، و برای مسئولان از اوجب واجبات است، در گرو تقویت ارتباط با خدا است.

تنها موضوع قابل اعتنایی که دیروز خامنه‌ای گفت راجع به تلگرام و پیام‌رسان دست ساز رژیم بود که گفت:

مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود.

متصدیان کار در دستگاه‌های دولتی و قضائی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آن‌ها محفوظ بماند.

اما خنده داره که خامنه‌ای بالاترین مقامهای کشوری و لشگری خودش رو جمع کرده که این حرفها رو بزنه.

اما این خودش نکتة مهمیه که نمی‌تونه تصمیمی را که گرفته علناً اعلام بکنه. اگر هم هیچ تصمیمی نگرفته، این هم خودش نکتة قابل توجهی است.

س : چرا این همه مردد و بلاتکلیفه؟ چرا نمی‌تونه تصمیم بگیره یا اگر گرفته نمی‌تونه اون رو اعلام بکنه؟

جواب:‌ ببینید آخه تصمیم بسیار سخت و مرگباری است از هر طرف که تصمیم بگیره، انتحار محسوب می‌شه که خودشون به آن زهر خوردن میگن.

اما از طرف دیگه شما یک نگاهی به صحنة همین امروز جامعه و انعکاسش در رژیم نگاه کنید، بحران ارز را ببینید که چطور جامعه را در آستانة‌انفجار قرار داده چون شوخی نیست مردم در عرض چند روز 30 تا 40 درصد قدرت خرید خودشان را از دست داده‌اند. رژیم خودش میگوید یکی از علل این وضعیت به خاطر احتمال لغو برجام است.

نگاهی به آنچه در اصفهان جریان دارد، در اهواز و سایر نقاط کشور و در همین تهران و... جریان دارد بکنید. مطالبات مردم که تا به حال سرکوب شده بود بعد از قیام سر باز کرده و رژیم نه می‌تواند سرکوب کند و نه بی‌اعتنا باشد.

هر تصمیمی که اعلام کند پذیرش برجام یا رد برجام به قول رحمانی فضلی جرقه است که باعث اشتعال می‌شود و نیروهایش هم از دست می‌روند.

 

س  : خب اگر پای برجام، منظورم ادامة‌ برجامه، برجام ۲ و ۳ و... بره، آیا معضلات اقتصادیش، با تعامل و معاملاتی که با اروپا و سایر کشورها خواهد کرد، رو به حل نمی‌ره و راه نفسش باز نمی‌شه؟

 

ج:‌ مگر برجام هسته‌یی توانست مسائل اقتصادیش را حل کند؟‌ چه حرف باند روحانی درست باشد که با برجام تحریمها لغو شد و راه تعامل ما با دنیا باز شد و... درست باشد و چه حرف آن باند که برجام جز خسارت نبود، به هر حال نتیجه این وضعیت کنونی است که با برجام هیچ مسأله‌یی حل نشده و نمی‌تواند هم حل شود چون پاسخ مسائل رژیم و مسائل ایران اقتصادی نیست.

 

س  : بالاخره چشم انداز رژیم چیه؟ چه راه برون رفتی از این وضعیت دارد؟

 
لطفا به اشتراک بگذارید: