اظهارات حسن روحانی به بهانه روز ملی فناوری هسته‌ای رژیم

روحانی؛ دم زدن از دستاوردهای هسته‌یی در عین تأکید بر مذاکره و دیپلوماسی
لولای مجری: حسن روحانی رئیس جمهور رژیم آخوندی امروز به بهانة‌ سالروز ملی فناوری هسته‌ای به صحنه آمد و بر آنچه آن را تعامل با جهان نام می‌برد، تأکید کرد و گفت:

-: (این ملت) منطق کافی و استدلال لازم را برای حرف های زدن پای میز مذاکره دارد و می تواند با بزرگترین قدرت های از لحاظ فنی، حقوقی، سیاسی و ... حرف بزند، حق خود را تثبیت کند و به توافقی برسد که بتواند بار را بر دوش مردم کم و مسیر پیشرفت را فراهم کند.
روحانی در این سخنرانی از دستاوردهای مشعشع هسته‌یی به رغم برجام دم زد و گفت:‌
-: صنعت هسته یی ما با توان بیشتر با دقت بیشتر با محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری داره. پارسال چهل و چند پروژه ما افتتاح کردیم و دستاوردهایش را مشاهده کردیم امسال ۸۳پروژه . این نشانگر آن است که ما در مسیر فن آوری علمی راه خودمون را ادامه دادیم و ادامه می دهیم.

روحانی بدون آن که صراحتاً‌به موضوع موشکی و تصمیم رژیم در این باره اشاره کند گفت:‌
- : ما نیاز به همة قدرت ها داریم ، قدرت نظامی و دفاعی می خواهیم ، قدرت اقتصادی می خواهیم ما قدرت فرهنگی نیاز داریم . ما قدرت سیاسی در سیاست داخلی و درسیاست خارجی نیاز داریم. ما قدرت سخت را نیاز داریم. ما قدرت نرم را نیاز داریم.
در بارة سخنرانی امروز آخوند روحانی گفتگویی داریم با علیرضا معدنچی
س 1 :‌مراسمی که روحانی امروز در اون سخنرانی کرد، ظاهراً برای قدرت نمایی ترتیب یافته بود و حرفهایی هم که از روحانی شنیدیم، از یک طرف قدرت نمایی بود و دم زدن از دستاوردهای هسته‌یی و شاخ و شانه کشیدنهای هسته‌یی و از طرف دیگر اظهار آمادگی برای مذاکره و تصمیم بر ادامة خط تعامل، آیا اینها در تناقض با هم نیستند؟

جواب : به نظر من متناقض نبود، چیزهایی که روحانی گفت اصلاً حاکی از قدرت و اقتدار نبود، یا یک سری حرفهای کلی و مبهم بود مثل این که: صنعت هسته ای ما با توان و دقت بیشتر و با محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.
در مسیر فناوری کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.
برای تحقیق و فناوری هم از کسی اجازه نمی‌گیرد،

یا این که با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین همکاری داریم و مراکز جدیدی را در فردو برای تحقیقات و ایزوتوپ‌های پایدار به وجود آورده‌ایم.
اصلاً قرار بود فردو مرکز تحقیقاتی باشد، که روحانی هم همین را می‌‌گوید این چه دستاوردی است.
قدم‌های اولیه ساخت رآکتورهای جدیدی را در بوشهر برداشته‌ایم.
برای اولین بار بعد از برجام توانستیم وارد تجارت هسته‌ای شویم.
روحانی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم مواد هسته‌ای را خریداری کنیم و به فروش برسانیم، اظهار کرد: حدود ۴۰۰ تن کیک زرد را از خارج خریداری کردیم و مقداری هم مواد غنی شده به فروش رساندیم،
اینها حاکی از چه قدرتی است؟!
یا بازی با کلمات اقتدار و قدرت یکی از اهداف مهم ما کسب قدرت و توان مشروع، یعنی اقتدار ملی است. اقتدار، قدرتی مشروع و مفید برای کشور و جامعه است
تنها حرف مشخص او ادامه تعامل و مذاکره است که همان طور که شنیدیم گفت ما « منطق کافی و استدلال لازم را برای حرف های زدن پای میز مذاکره دارد و می تواند با بزرگترین قدرت های از لحاظ فنی، حقوقی، سیاسی و ... حرف بزنیم». و « دیپلماسی به راه مان سرعت می دهد و هزینه را کم می کند»
یعنی می‌خواست مذاکره را هم به عنوان قدرت به خورد نیروهای رژیم بدهد
س :‌خامنه‌ای هم دیروز در دیدار با سرکردگان سپاه و ارتش تحت امر خودش از قدرت و اقتدار دم زد؛ آیااین قدرتی که خامنه‌ای می‌گوید، همان است که روحانی می‌گوید؟ هر کدام چه تعریفی از قدرت دارند؟
جواب : خب باید ببینیم هر کدام در مورد قدرت و اقتدار چه گفته اند:

خامنه‌ای که البته فقط مختصری از حرفهایش را پخش کرده‌اند و تا بعد از ظهر امروز که من دیدم فقط خلاصه آن را منتشر کرده‌اند اساساً کلی گویی کرده و از جمله گفته: « اقتدار، امنیت، عزت و توانایی کافی در زمان لازم به عنوان اهداف اصلی نیروهای مسلح نام بردند و با تأکید بر ضرورت کادرسازی و جانشین پروری در نیروهای مسلح خاطرنشان کردند: نتیجه فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در نیروهای مسلح باید در راستای تأمین اهداف تعیین شده باشند.
روحانی گفت:‌« ما نیاز به همة قدرت ها داریم ، قدرت نظامی و دفاعی می خواهیم ، قدرت اقتصادی می خواهیم ما قدرت فرهنگی نیاز داریم . ما قدرت سیاسی در سیاست داخلی و درسیاست خارجی نیاز داریم. ما قدرت سخت را نیاز داریم. ما قدرت نرم را نیاز داریم».
یعنی منظورش از قدرت انواع قدرت سخت و نرم و قدرت دیپلوماسی است.

یعنی در این حرفها خامنه‌ای از اهداف اصلی به طور کلی صحبت کرده و یک جا هم گفته « به کوری چشم دشمنان، قدرت نظام اسلامی، روز به روز افزایش خواهد یافت».
و این حرفها، چندان فرقی با حرفهای روحانی ندارد.
ضمن این که مشروح حرفهایش را تا حالا پخش نکرده‌اند و این در واقع ادامة همان سکوت او راجع به مسائل اصلی است و در حالی که همه انتظار دارند او راجع به ضرب‌الاجل و تصمیم در مورد برجام صحبت کند ساکت است یا در مورد بحران ارز و فروپاشی اقتصاد
ولی در حرفهای روحانی می‌بینیم که کمی روشنتر حرف زده و کفه را به طرف مذاکره و دیپلوماسی سنگینتر کرده است.
س :‌از این وضعیت و از حرفهای دیروز خامنه‌ای و حرفهای امروز روحانی چه نتیجه‌یی می‌گیرید؟
جواب :روحانی در حرفهایش یک جا تضادش را با دلواپسان بارز کرده و گفته:‌« بعضی فقط به یک روی سکه نگاه می کنند اگر این سکه را بلند کنند پشت آن معلوم است اما حوصله ندارند این سکه را بلند کنند. فکر می کنند پشت این سکه خبری نیست و فقط روی سکه را نگاه می کنند.
لطفا به اشتراک بگذارید: