عواقب فاجعه بار زیست محیطی سد سازی های بی رویه توسط رژیم آخوندی

عواقب فاجعه بار زیست محیطی سد سازی


رسانه های رژیم ازکاهش شدید بارندگی از ابتدای سال آبی جاری یعنی از اول مهرماه 96 تا 11 فروردین ماه خبر دادند. با این حال و به رغم کاهش ، حجم مخازن سدهای کشور و خشک شدن تالابها و دریاچه ها، رژیم آخوندی همچنان به سدسازی های بی رویه ادامه می دهد.

به گزارشی در این باره :

کارشناسان در ایران یکی از عوامل بحران های ناشی از کمبود آب از جمله ریزگردها و آلودگی هوا را سد سازی های بی رویه می دانند. از وزیر کشاورزی دوران رفسنجانی تا وزیر نیروی دولت آخوند روحانی به "سدسازی بی‌رویه" در سال‌های گذشته اعتراف می‌کنند. در سه دهه گذشته بیشترین سدها را شرکت‌های وابسته به سپاه و با حمایت و تائید دولت‌های وقت ساخته‌اند. زیرا سدسازی از پروژه‌های کلان اقتصادی به شمار می‌رود که هر چند در خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها نقشی مخرب داشته اند، اما برای مجریان آن "پول‌ساز" و یک منبع پایدار درآمد برای پاسداران و کارگزاران رژیم است.

یک خبرگزاری حکومتی گزارش داد؛ با وجود اینکه نیمی از ظرفیت مخازن سدهای موجود که نزدیک به ششصد سد می شود، خالی است نظام قصد دارد حداقل ۱۱۳ سد جدید بسازد. برخی مخالفان ساخت بی‌رویه سد با اشاره به مشکلات زیست محیطی برخی سدها، اصرار بر ساخت آنها را به «مافیای سدسازی» در ایران یعنی همان پاسداران مرتبط می‌دانند.

این خبرگزاری در ادامه این گزارش می نویسد: منافع اقتصادی شرکت‌های بزرگ ساخت سد، دولت‌ها را به ساخت سد بیشتر ترغیب می‌کند. این شرکت‌ها که اغلب وابستگی به نهادهای نظامی دارند به «مافیای سدسازی شهرت دارند.

نمونه ای از عملکرد رژیم و سپاه پاسداران در این رابطه ، اعمال نفوذ دولت وقت ضدمردمی رژیم در سال 1391 است که یک شرکت چینی که آماده سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه سد بختیاری در استان لرستان بود، به کنار گذاشته شد و قرارداد ساخت این سد با "ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا" سپاه پاسداران سپرده شد. چنین اتفاقی در دولت‌های قبلی نیز رخ داده بود.

رسانه های حکومتی رژیم می نویسند: ۷ اشتباه سدسازی که کمیسیون جهانی سد (WCD) مطرح کرده است در ایران تکرار می‌شوند. از جمله این اشتباهات می توان به انتخاب رودخانه اشتباه برای ساخت سد، بی توجهی به تغییرات جریان آب پس از سد و سو مدیریت در خطرات و تاثیرات سد اشاره کرد. رسانه های رژیم نوشتند:‌ با نگاهی گذرا به سدهای ایران می‌توان دریافت که اغلب سدهایی که در دو دهه اخیر ساخته شده‌اند دارای چنین مشکلاتی‌اند.

از جمله سدهایی که بدون بررسی کامل و در راستای منافع مافیای سد سازی در ایران ساخته شد، سد گتوند در خوزستان است که بنا به گزارش کارشناسان آب کارون را تا 10 برابر شورتر کرده است.

شرکت «سپاسد» وابسته به سپاه پاسداران، سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس متعلق به آستان قدس است.مشاور استاندار مزدور رژیم در خوزستان در باره این سد می گوید: سد گتوند مثل یک بمب ساعتی عمل خواهد کرد. برآوٌرد‌ها حاکی از وجود ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون تن نمک ِدر معرض انحلال در دریاچه آب سد «گتوند» است. پس از افتتاح این سد آب موجود در لایه‌های پائین این سد «شورتر» از آب خلیج‌فارس شده است.

با اینکه کارشناسان این خطر را گوشزد کرده و از تپه های نمکی در حوزه آبگیر سد خبر داده بودند اما این سد در سال 1390 بگفته رسانه های رژیم با یک تصمیم سیاسی توسط دولت احمدی نژاد آبگیری شد .

احداث و آب‌گیری این سد، ‌به گفته برخی کارشناسان، معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی متعددی را برای استان خوزستان به همراه داشته است.

همچنین معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع در رژیم آخوندی در بهمن ماه 95 اعلام کرد سدسازی روی رودخانه زهره عامل ریزگردهای اهواز است.

از نمونه دیگر این سیاست ضدمردمی خشکاندن دریاچه ارومیه با ساخت 74 سد در حوزه آبگیر این دریاچه می باشد که طوفانهای نمکی آن از جمله در روزهای اول فروردین امسال جان 14 میلیون ایرانی را در معرض خطر قرار داده است. یک رسانه حکومتی با عنوان نگاهی به آثار مخرب ۷۴ سد اطراف دریاچه ارومیه می نویسد:‌ اگر چه عوامل مختلفی در وضعیت کنونی این دریاچه دخیل است اما در گزارش‌های وزارت نیرو آمده است که در رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه 44 سد زده شده و در برنامه است که این تعداد به 90 سد برسد.
لطفا به اشتراک بگذارید: