عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری 11 تن از زنان دارویش گنابادی شد

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری


عفوبینالملل دربیانیهای کهروزپنجشنبه نهمفروردین 97منتشر کردازوضعیتدستکم ۱۱درویشزنکهدرزندانقرچکورامین نگهداریمیشوند ابرازنگرانیکردوخواستارآزادیفوریآنهاشد.  این سازمان حقوق بشری  با اشارهبهوضعیتغیرانسانیزندانقرچک،بازداشت این زنانرا«خودسرانه» وهمراهبا«آزار وسوءرفتار» خواندهاست.درقسمتی از این بیانیه آمده است:‌ دست کم ۱۱ زن از دراویش گنابادی در ایران از ابتدای ماه اسفند در زندان شهر ری با شرایط غیرانسانی و بدون دسترسی به وکیل نگهداری میشوند . برخی از زنان نیاز به مراقبتهای پزشکی فوری برای جراحات ناشی از ضرب و شتم در زمان دستگیری دارند.

این زنان بعد از دستگیری به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند و گفته‌اند که در آنجا مورد بازجوییهای رعب‌آور، فحاشی با صدای بلند و بازرسیهای بدنی تعرض آمیز توسط ماموران زن قرار گرفتند. طی ۲۴ ساعت بعد، ۱۰ نفر از زنان به بخش قرنطیه زندان شهر ری -قرچک در نزدیکی تهران منتقل شدند.اسامی کسانی که به شهری ری منتقل شدندعبارتند از: شکوفه یدالهی ،سپیده مرادی، مریم فریسانی، نازیلا نوری، سیما انتصاری، شیما انتصاری، شهناز کیانی، مریم باراکوهی، الهام احمدی و آویشا جلالالدین.

در قسمت دیگری از بیانیه آمده است:‌ زندان شهر ری سابقا یک مرغداری بوده و در آنجا صدها زن محکوم به جرایم خشن، در شرایطی اسفناک که با قواعد حداقلی استاندارد رفتار با زندانیان شدیدا فاصله دارد ،نگهداری میشوند.. در روزهای اخیر زنان زندانی شکایت کرده‌اند که نشت گاز از سیستم فاضلاب باعث پخش بوی مشمئزکننده در محل نگهداری آنان شده است
لطفا به اشتراک بگذارید: