درگذشت دو زندانی در سراوان و تهران در آستانه نوروز

درگذشت دو زندانی در سراوان و تهران در آستانه نوروز در اثر محرومیت از رسیدگیهای پزشکی

عبدالرئوف پاهنگ، زندانی ۳۰ ساله در زندان سراوان، که به بیماری سل مبتلا بود در آستانه نوروز و سال جدید ایرانی در اولین ساعات بامداد سه شنبه ۲۳ اسفند به خاطر جلوگیری دژخیمان از رسیدگیهای درمانی به وی، جان باخت. همبندان عبدالرئوف بارها وضعیت وخیم بیماری این زندانی را به زندانبانان گوشزد کرده و خواستار اعزام او به بیمارستان شده بودند، اما پاسخی از آنها دریافت نکردند. به تازگی بیماری سل در زندان سراوان شیوع یافته و برخی دیگر از زندانیان نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

سه روز پیش از این، در نیمه شب ۲۰ اسفند محسن علی مددی، ۵۰ساله، از زندانیان زندان تهران بزرگ (فشافویه) دچار حمله قلبی شد اما دژخیمان از اعزام او به بیمارستان برای رسیدگی درمانی خودداری کردند که به مرگ وی منجر شد. پیش از او نیز حسین افلاطونی زندانی ۴۳ساله بر اثر ابتلا به بیماری دیابت و به خاطر محرومیت از درمان ابتدا نابینا شد و پس از مدتی جان خود را از دست داد.

محرومیت از درمان یک روش شناخته شده و معمول برای اعمال فشار بر زندانیان است.

مقاومت ایران ارگانهای ذیربط بین المللی از جمله گزارشگر حق حیات را به تشکیل یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان و زندانها در ایران از جمله وضعیت زندانیان بیمار فرا می‌خواند.

بربریت حاکم بر ایران ننگ بشریت معاصر است و باید از خانواده ملل طرد شود. هر گونه مراوده با این رژیم رو به سقوط باید متوقف و مشروط به توقف اعدام و شکنجه و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران گردد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۲۴ اسفند ۱۳۹۶ (۱۵ اسفند ۲۰۱۸)
لطفا به اشتراک بگذارید: