کنفرانس به مناسبت روز جهانی زن با حضور نمایندگان پارلمان بلژیک و پارلمان اروپا

کنفرانس به مناسبت روز جهانی زن


پارلمان بلژیک - کنفرانس به مناسبت روز جهانی زن، با حضور نمایندگان پارلمان بلژیک و پارلمان اروپا

در کنفرانسی که روز ۶مارس در محل پارلمان بلژیک به‌مناسبت روز جهانی زن و در همبستگی با زنان ایران و نقش پیشتاز آنان در قیام سراسری برگزار شد، شماری از نمایندگان پارلمان اروپا و اعضای سنا و پارلمان بلژیک شرکت داشتند و سخنرانی کردند.

سخنرانان این کنفرانس عبارت بودند از :

آنا زابورسکا نمایندة پارلمان اروپا از اسلوواکی

ماریانا پتیر Marijana Petir نمایندة پارلمان اروپا از کرواسی

الس وان هوف - نمایندة پارلمان بلژیک از حزب دموکرات‌مسیحی

سناتور لطیفه کاحوشی عضو مجلس سنا و رئیس کمیسیون آموزش در پارلمان فدراسیون والونی – بروکسل

فرانسواز اسکپمانز Francoise Schepmans نمایندة پارلمان بلژیک و شهردار شهر مولنبک

فاطمه پهلوان Fatma Pelivan نمایندة پارلمان بلژیک از حزب سوسیالیست فلامان

سونیا کلاس Sonja Claes نمایندة پارلمان فلامان از حزب دموکرات‌مسیحی

فاتوماتا سیدیبه Fatoumata Sidibé نمایندة پارلمان بروکسل

و الهام زنجانی

 

الس وان هوف - نمایندة پارلمان بلژیک از حزب دموکرات‌مسیحی

الس وان هوف نمایندة پارلمان بلژیک از حزب دموکرات‌مسیحی در شروع سخنرانی خود، گفت:

در این کنفرانس، هم از سوی احزاب دولت و هم از سوی احزاب اپوزیسیون نمایندگانی حضور دارند و ما همگی اینحا هستیم تا از مبارزة زنان در ایران حمایت کنیم.

زنان در ایران جلودار مبارزه علیه بنیادگرایی اسلامی بوده‌اند که رژیم مذهبی با ربودن انقلاب 1979 به جامعة ایران تحمیل کرد. هزاران زن، از جمله دختران 15 تا 16 ساله و نیز زنان باردار، توسط رژیم به‌خاطر تن ندادن به این حکومت مذهبی، تحقیر، سرکوب و اعدام شده‌اند.

قیام اخیر نیز تأیید کرد که مردم ایران به این بازی باصطلاح اصلاح‌طلب – اصولگرا اعتقاد ندارند. آنها خواستار تغییر کامل (رژیم) هستند

الس وان هوف اضافه کرد: «وجود یک ائتلاف اپوزیسیون سازمان‌یافته، (یعنی) شورای ملی مقاومت ایران با تعهد بالا بر برابری جنسیتی، بسیار دلگرم‌کننده است. من بسیار خوشبین هستم وقتی مریم رجوی را می‌بینم که یک رهبر قدرتمند اپوزیسیون است. وجود رهبرانی مانند وی برای تغییر ایران ضروری است. با وجود رهبرانی مانند مریم رجوی، ایران به‌زودی به کشوری با احترام به دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زنان تبدیل خواهد شد.

دولت ما در بلژیک و هم‌چنین اتحادیة اروپا باید نقش فعال‌تری را در حمایت از مبارزة مردم برای آزادی ایفا کنند. روابط ما با (رژیم) ایران باید به بهبود حقوق بشر، حقوق زنان و البته به توقف اعدام‌های وحشتناک مشروط شود.

 

سونیا کلاس - عضو هیأت‌رئیسة پارلمان فلامان

سونیا کلاس Sonja Claes عضو هیأت‌رئیسة پارلمان فلامان از دیگر سخنرانان کنفرانس پارلمانی بروکسل بود؛ وی با اشاره قوانین زن‌ستیزانه و تبعیض‌آمیز حکومت آخوندی، گفت:

زنان از تحصیل در بسیاری از زمینه‌ها ممنوع هستند و قوانین رژیم ایران زنان را از فعالیت‌های هنری برای کسب درآمد محروم ساخته است.

امروز زنان در مقاومت ایران جایگاه رهبری کننده دارند و ما از این بابت بسیار خوشحال هستیم. یک زن ذیصلاح خانم رجوی رئیس جمهور منتخب مقاومت ایران است. من سال گذشته در پاریس با همکارانم او را ملاقات کردم و ما بسیار تحت تأثیر قرار گرفتیم چرا که این همه مردم از سراسر اروپا در پاریس بودند تا به وی گوش فرا بدهند و با هم باشند. من معتقدم که با چنین زنان قوی و متعهدی در رهبری مقاومت، ما فرصت خوبی برای رسیدن به آزادی و دموکراسی در ایران در اسرع وقت داریم. من با شما هستم و امیدوارم که دموکراسی واقعی به ایران برسد.

 

آنا زابورسکا - نمایندة پارلمان اروپا از اسلوواکی

آنا زابورسکا نمایندة پارلمان اروپا از اسلوواکی در سخنرانی خود درکنفرانس پارلمان بلژیک به‌مناسبت روز جهانی زن، حکومت آخوندی را از «سفاک‌ترین رژیم‌های موجود در جهان» معرفی کرد و با اشاره به قیام سراسری مردم ایران، گفت:

واکنش رژیم در قبال تظاهرات توسل به خشونت بود. هزاران نفر دستگیر شدند. (شماری از) تظاهرکنندگان تحت شکنجه جان خود را از دست دادند. رژیم از اعدام دستگیرشدگان واهمه دارد. بنابراین آنها را در زندان به قتل می‌رساند و سپس اعلام می‌کنند که زندانیان در زندان خودکشی کرده‌اند!
برای من مایة افتخار است که بسیاری از زنان شجاع در ایران در زمرة پیشگامان این اعتراضات بودند. اما از سوی دیگر نسبت به سیاست اتحادیه اروپا که در حمایت و همبستگی با مردم ایران از خود قصور نشان داد احساس شرم می‌کنم.

آنا زابورسکا تأکید کرد: «این رژیم یک خطر نه تنها برای مردم (ایران)، بلکه برای خاورمیانه و کل منطقه است. زمان آن فرا رسیده که این موضوع را به‌رسمیت بشناسیم و سیاستمان را تغییر بدهیم. این رژیم آینده‌یی ندارد. آینده از آن زنان و مردان جوانی است که شجاعانه در اوج اختناق به خیابانها روانه می‌شوند. مایلم از اپوزیسیون دموکراتیک ایران و مریم رجوی برای مقاومت و رهبری‌شان قدردانی کنم. شما منبع انگیزش برای همة ما هستید. به مناسبت روز جهانی زن برای همة زنان در ایران بهترین آرزوهایم را تقدیم می‌کنم. آنها می‌توانند روی حمایت و همبستگی ما حساب کنند.

 

فاتوماتا سیدیبه - نمایندة پارلمان بروکسل از حزب میانه «دفی»

در کنفرانس بروکسل فاتوماتا سیدیبه نمایندة پارلمان بروکسل از حزب میانه «دفی» در سخنانش، گفت:

حضور من در اینجا در کنار شما بیانگر حمایت همیشگی و ثابت من از اپوزیسیون دموکراتیک ایران و همچنین از زنان ایرانی است. بسیار خوشحالم که مناسبت روز جهانی زن با شما هستم تا از قیام مردم ایران و از زنانی که بپاخاسته و ایستاده‌اند و علیه نقض سیستماتیک، خشونت‌بار و آشکار حقوق بشر و علیه دیکتاتوری مذهبی و سرکوب و اختناق مقاومت می‌کنند، حمایت به‌عمل آورم. آنها به‌طور واقع قربانی نیستند، بلکه برای من آنها مبارزان مقاوم هستند. آنها برای تحقق آزادی و دموکراسی و برابری مبارزه می‌کنند. در طول سالیان من به مناسبت‌های مختلف در برنامه‌های مقاومت ایران در پاریس، ژنو و بروکسل، در جلسات و تظاهرات شرکت کرده‌ام و به‌خوبی می‌بینیم که چگونه این زنان، یک نیروی تغییر هستند. این زنان به‌طور واقع موتورهای (محرک) ضروری برای مبارزه علیه بنیادگرایی اسلامی هستند.

فاتوماتا سیدیبه در ادامة سخنانش، تأکید کرد: ما باید این پیام را به دولت‌های خودمان و به جامعة بین‌المللی منتقل کنیم که ارزشهای حقوق بشری را بالاتر از منافع اقتصادی و ژئوپلیتیک خود قرار دهند و به ارادة مردم ایران و به‌خصوص زنان ایرانی گوش فرا دهند به اعتقاد من مقاومت ایران و رهبری خانم مریم رجوی یک موقعیت فوق‌العاده است برای استقرار یک نظام عادلانه و دموکراتیک ،بنابراین من بر این باورم که برای یک ایران آزاد، دموکراتیک و کثرت‌گرا، باید از این مقاومت حمایت به‌عمل آورد و به سیاست مماشات با این رژیم دیکتاتوری مذهبی که مردم را سرکوب می‌کند پایان داد. شما از حمایت من برخوردار هستید و بدانید که در هر حال بدون آزادی زنان، هرگز دموکراسی وجود نخواهد داشت.

 

سناتور لطیفه کاحوشی– عضو مجلس سنا و رئیس کمیسیون آموزش در پارلمان فدراسیون والونی – بروکسل

سناتور لطیفه کاحوشی عضو مجلس سنا و رئیس کمیسیون آموزش در پارلمان فدراسیون والونی – بروکسل سخنانش را با درود به «شجاعت زنان ایران» و مبارزة آنها آغاز کرد، و گفت:

از جانب گروه خودم و همچنین به نام پارلمان فدراسیون والونی – بروکسل از شما بابت مبارزه‌یی که به پیش می‌برید تشکرکنم. این یک مبارزة نمونه است.

همان‌طور که شاعر معروف آراگون گفته است، زن آیندة بشر است! و امروزه شما یک نمونة بسیار روشن آن هستید».

وی سپس شجاعت زنان قیام‌آفرین ایران را ستود، و اضافه کرد:

من با شما کاملاً موافقم و می‌خواهم بگویم که آزادی ایران و آزادی مردم ایران از مسیر مبارزة زنان و مبارزة شما به نتیجه خواهد رسید».

 

فرانسواز اسکپمانز - نمایندة پارلمان بلژیک، شهردار شهر مولنبک

فرانسواز اسکپمانز Francoise Schepmans نمایندة پارلمان بلژیک و شهردار شهر مولنبک از دیگر سخنرانان کنفرانس روز جهانی زن در پارلمان بلژیک بود؛ وی تأکید کرد:

 

بسیار مهم است که پارلمانترها از احزاب مختلف سیاسی امروز اینجا هستند و همگی ما در حمایت از جنبش آزادی‌خواهی زنان ایران متحد هستیم. من مبارزة زنان ایران برای آزادی و برای حقوق برابر را بسیار تحسین می‌کنم. هر چند که حاکمان بنیادگرا در ایران در جنگ با حقوق زنان هستند، ولی به‌رغم تمامی قوانین سرکوبگرانه و محدودیت‌ها، زنان ایران، فعال، مخاطره‌گر و مقاوم باقی مانده‌اند.

وقتی به تظاهرات اخیر در ایران نگاه می‌کنیم، این تصاویر از ایران نشان می‌دهد که بسیاری از زنان در این مبارزه شرکت دارند.

مشارکت زنان کلیدی برای موفقیت جنبش‌های آزادی‌بخش است. یکی از روش‌های ارزیابی میزان دموکراتیک‌بودن احزاب سیاسی و جنبش‌ها، این است که به نقش زنان در آن نگاه کنیم.

از این‌رو بسیار خوشحالم که شما را اینجا می‌بینم. زنان امروز نقش مهمی را با رهبری شجاعانه مریم رجوی در مقاومت و مبارزه برای دموکراسی در ایران ایفا می‌کنند فرانسواز اسکپمانز با اشاره به وقایع انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران، افزود:

اکنون سال‌های زیادی می‌گذرد که ما با آن‌چه در ایران رخ داده عادت کرده‌ایم و به‌سختی می‌توانستیم تصور کنیم که این وضعیت تغییر کند. ولی شما در حال محقق‌کردن این تغییر هستید. من واقعاً از شجاعت شما تحت تأثیر قرار گرفتم. من هم بسیار مفتخرم که حمایت و همبستگی کامل خودم را با مقاومت شما و با همة زنانی که مانند شما در ایران مبارزه می‌کنند اعلام کنم.

چشم‌انتظار روزی هستم که ایران به یک کشور واقعاً آزاد و دموکراتیک تبدیل شود که یک زن در رأس حکومت آن قرار گیرد».

 

ماریانا پتیر نمایندة پارلمان اروپا از کرواسی

ماریانا پتیر نمایندة پارلمان اروپا از کرواسی در سخنرانی خود در کنفرانس پارلمانی بلژیک در همبستگی با زنان ایران، گفت:

زنان که نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، هدف سیاست‌های سرکوبگرانه و زن‌ستیزانة رژیم قرار می‌گیرند. آنها به‌طور سیستماتیک مورد تبعیض قرار گرفته و در عمل و قانون به حاشیه رانده شده‌اند. مطابق گزارش جهانی فاصلة برابری جنسیتی فوروم اقتصادی جهانی در سال 2017، رژیم ایران بین 144 کشور رتبة 140 را به خود اختصاص داده است.

من معتقدم که زنان کلید تغییر در ایران را در دست دارند. به‌ویژه هنگامی که بزرگ‌ترین چالش برای جامعة ایران، بنیادگرایی اسلامی است که امروزه به تهدید بسیار جدی جهانی تبدیل شده است. ماهیت بنیادگرایی اسلامی بر مبنای تحقیر زنان سوار شده است. بنابراین بسیار طبیعی است که این زنان شجاع، جدی‌ترین تهدید برای این رژیم باشند. در تصاویری که از ایران در قیام‌های ضد حکومتی اخیر می‌آمد، این بسیار مشهود بود که زنان در خط مقدم ایستاده‌اند.

بنابراین من شما را تشویق می‌کنم، چرا که پیام‌ها و نگرش شما، تفاوت شما را با رژیم نشان می‌دهد.

من کاملاً متقاعد هستم که ما باید به حمایت از این زنان شجاع ادامه بدهیم و تا وقتی آزادی، دموکراسی و برابری زنان و مردان در ایران برقرار شود، تمامی حمایت خود را از آنان به‌عمل بیاوریم.

هم‌چنین امیدوارم که وقتی آن روز فرا برسد، تمامی حقوق پایه‌یی و آزادی‌ها برای همة مردم ایران تضمین داشته باشند و مورد حفاظت قرار گیرند. قبل از هر چیز حق زندگی و بعد تمامی آزادی‌های سیاسی و مدنی».

 

فاطمه پهلوان– نمایندة پارلمان بلژیک از حزب سوسیالیست فلامان

فاطمه پهلوان نمایندة پارلمان بلژیک از حزب سوسیالیست فلامان در سخنرانی خود، گفت:

بسیار انگیزاننده است که نمونه‌های شجاعانه‌یی از زنان در رهبری مبارزه برای تبدیل‌کردن ایران به کشوری وجود دارد که برای زنان و مردان منصفانه و عادلانه باشد مبارزه برای حقوق زنان مبارزه برای حقوق بشر است و این چیزی است که به روشنی در تعهد (جنبش) شما و تمامی زنان در ایران دیده می‌شود. بسیار تأسف‌بار است که تعدادی از زنان شجاعی که در تظاهرات اخیرعلیه رژیم ایران و سیستم سرکوبگر آن شرکت کرده بودند مورد حمله قرار گرفته و دستگیر شدند.

فاطمه پهلوان در پایان سخنانش، تأکید کرد: «هیچ شکی وجود ندارد که آرمان شما آرمان برحقی است که شایستة حمایت از سوی تمام زنان و کسانی است که اعتقاد دارند برای احقاق حقوق بشر، حقوق زنان حیاتی است. شما از حمایت تمام‌عیار ما برخوردار هستید. ما اینجا از پارلمان‌های مختلف گردهم آمده‌ایم و خودمان هم از احزاب مختلف سیاسی هستیم و فکر می‌کنم که به این طریق، ما بلژیک را به‌طور کامل در اینجا نمایندگی می‌کنیم».

 

الهام زنجانی

در کنفرانس پارلمان بلژیک الهام زنجانی در سخنرانی خود به نقش پیشتاز زنان در قیام سراسری مردم ایران پرداخت، و گفت:

اعتراضات به بیش از 142 شهر در سراسر کشور گسترش یافت. از همه مهم‌تر این‌که زنان به‌طور فعال، در همه‌جا و در هر اعتراضی حضور داشتند.

زنان شجاعت فوق‌العاده‌یی را از خود نشان دادند؛ بی‌باکانه با نیروهای امنیتی مسلح مقابله کردند و از همه دعوت می‌کردند که به تظاهرات بپیوندند؛ آنها شعارها را هدایت می‌کردند، تصاویر خامنه‌ای را در هر شهری پایین می‌کشیدند و نیروهای امنیتی را که تلاش داشتند تظاهرکنندگان جوان را دستگیر کنند پس می‌زدند.

شورش شجاعانة زنان ایرانی علیه رژیم برای پایان‌دادن به دیکتاتوری مذهبی در تمامیت آن و برقراری دموکراسی و آزادی است.

این سپیده‌دم امید نه فقط برای مردم ایران بلکه برای تمامی مردم منطقه و جهان است؛ زیرا بنیادگرایی با حکومت استبداد مذهبی در ایران متولد شد و این حکومت توسط مردم ایران که به قیام برخاستند، شروع به خرد شدن کرده است.

الهام زنجانی در ادامة سخنرانی خود، افزود:

زنان ایرانی نیروی تغییر هستند

زنان ایران مصممند که صفحة تاریخ کشورشان را در قرن بیست و یکم ورق بزنند و شایستة حمایت همة مردم آزادیخواه جهان هستند.

تغییر دموکراتیک در ایران اجتناب‌ناپذیر است و در چشم انداز قرار دارد.
لطفا به اشتراک بگذارید: